U19-tytöt nimetty Itävalta-tuplamaaotteluun

Otteluiden pelipaikat selviävät myöhemmin. Palloliitto selvittää mahdollisuutta maaotteluiden striimaamiseen.

Tuuli Viinikka pelasi sekä syksyn EM-karsinnoissa että Ruotsi-maaotteluissa.Kuva: Rob Casey - SNS Group

31.1.2023 klo 11:53

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) pelaa helmikuussa tuplamaaottelun Itävaltaa vastaan. Maaottelut pelataan Turkissa, jossa Pikkuhelmarit valmistautuu maaliskuun EM-jatkokarsintaturnaukseen – Suomi kamppailee kisapaikasta Belgian, Bulgarian ja emäntämaa Hollannin kanssa.

– Terveystilanteemme on parempi kuin marraskuussa, mutta aikaisemmilla leireillä mukana olleista Sofia Määttä, Lilli Halttunen ja Nanna Leivonen eivät valitettavasti olleet nyt käytettävissämme. Sara Ikonen joutui jäämään pois kesken marraskuun leirin, mutta hänen kanssaan selvittiin onneksi säikähdyksellä, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kertoo.

Lotta Lindström tekee paluun U19-ryhmään yli vuoden tauon jälkeen – on mahtavaa, että hän on toipunut polvivammastaan ja saamme hänet vahvistamaan hyökkäysosastoamme. Kaikkiaan valinnat olivat todella haastavat, ja nimetyn joukkueen ulkopuolelle jäi monia hyviä pelaajia.

Pikkuhelmarit pelasi viimeiset marraskuussa maaottelunsa, jolloin Ruotsi vieraili Eerikkilässä tuplamaaottelun merkeissä. Vierasjoukkue vei ensimmäisen kohtaamisen maalein 2–1, mutta Suomi sai revanssin ja voitti pari päivää myöhemmin samoin lukemin.

– Olemme kiitollisia Ruotsille siitä, että he tarjosivat meille kaksi kovaa maaottelua. Tapahtuma oli meille erittäin tärkeä. Sittemmin olemme tehneet analyysit, jotka vahvistivat sitä käsitystä, että teimme kentällä oikeita asioita. Loimme myös ensimmäisessä pelissä paljon maalipaikkoja, ja meillä oli kaikki mahdollisuudet voittaa ottelu, Pitkäkangas kertaa.

– Toisessa pelissä olimme tehokkaampia, ja se näkyi tulostaululla. Meidän vain täytyy löytää pelaamiseemme tasaisuutta – karsinnoissa meillä ei ole varaa heikkoihin jaksoihin pelien sisällä. Metsästämme Itävaltaa vastaan ehjää 90-minuuttista, johon emme vielä ole toistaiseksi kyenneet kovimpia maita vastaan.

Itävalta on ykköskorin maa, joka arvottiin samaan EM-jatkokarsintalohkoon Kreikan, Italian ja Bosnia-Hertsegovinan kanssa. Syksyllä Itävalta juhli A6-lohkon voittoa jättäen taakseen Saksan, Ukrainan ja Israelin.

– Saamme Turkissa kaksi todella kovaa matsia. Haluammekin kovan mittarin, sillä tapahtuma on meille viimeinen ennen karsintoja. Minulla on täysi luotto sekä joukkueeseemme että prosessiimme.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 15.2. klo 11:00 Itävalta – Suomi (tssFC Football Center, Antalya)
La 18.2. klo 12:00 Suomi – Itävalta (tssFC Football Center, Antalya)

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Maija Koota (mv), HJK (EPS)
Kerttu Karresmaa (mv), HFA (NJS, HauPa, FC Wimma, ONS)
Sara Haapala, Ilves (HJS)
Selja Leiwo, TPS (KaaPo, KaaNa, Pallo-Iirot) (nimetty Jasmin Mansaray, HJK tilalle 8.2.)
Helmi Perkaus, Ilves (MuSa, Nice Futis)
Nette-Nina Hiltunen, PK-35 Vantaa (NJS)
Sara Ikonen, ONS
Neela Antikainen, HPS (HJK)
Helmi Raijas, HFA (Valtti, FC Viikingit)
Daniela Tolonen, HJK (HPS)
Tao Stark, JyPK (Jyväskylän Nousu)
Matilda Kuusniemi Fishwick, FC Honka (HFA, KäPa, PK-35)
Hilla Romppanen, PKKU (KP-75, ToTe, HIFK) (nimetty Noora Juusela, FC Honka (PuiU, PK-35) tilalle 9.2.)
Pauliina Pirinen, JyPK (nimetty Tuuli Viinikka, Ilves (HJS) tilalle 11.2.)
Liina Tervo, PK-35 Vantaa (PKKU, TuPS)
Peppi Kontturi, HJK (NuPS, EPS)
Lotta Kalske, HJK (EPS) (nimetty Inka Sarjanoja, ONS tilalle 8.2.)
Oona Sevenius, AC Milan (HJK, NJS, RaKe, PK-35 Vantaa)
Elli Seiro, FC Honka (EPS)
Lotta Lindström, HJK (HFA, HyPS)

Etkö löytänyt etsimääsi?