U19-tytöt nimetty EM-jatkokarsintaturnaukseen

Suomen kaikki ottelut näkyvät Palloliiton YouTube-kanavan välityksellä.

Matilda Kuusniemi Fishwick oli mukana myös syksyn EM-karsinnoissa.Kuva: Rob Casey - SNS Group

21.3.2023 klo 13:58

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huhtikuussa paikasta EM-lopputurnaukseen. Pikkuhelmarit kamppailee samassa lohkossa Belgian, Bulgarian sekä emäntämaa Hollannin kanssa – lohkovoittaja etenee Belgiassa heinäkuussa järjestettäviin EM-kisoihin.

Päävalmentaja Arttu Pitkäkankaan mukaan valinnat olivat jälleen haastavat – valmennustiimi oli positiivisen ongelman edessä, sillä joukkueen terveystilanne on tällä hetkellä parempi kuin helmikuussa.

– Viime tapahtumasta poisjääneistä saimme nyt takaisin Inka Sarjanojan, Sofia Määtän, Tuuli Viinikan ja Noora Juuselan. Lisäksi Helmi Perkaukselta jäi molemmat Itävalta-ottelut väliin loukkaantumisen vuoksi, mutta hän on nyt kuntoutunut, Pitkäkangas avaa.

– Vuotta nuorempien ikäluokan vakiopuolustaja Aura Nyholm on esiintynyt erinomaisesti Kansallisen Cupin peleissä, ja hän nousi nyt uutena mukaan tähän joukkueeseen. Joukkueen ulkopuolelle jouduttiin jättämään useita pelaajia, joiden tiedän myös pärjäävän tällä tasolla.

Pikkuhelmarit sai helmikuussa erinomaisen EM-jatkokarsintakenraalin, kun Itävalta kaatui lukemin 1–0. Tuplamaaottelun avausosa päättyi muutamaa päivää aiemmin 1–1-tasatulokseen.

– Kaivoimme upeat tulokset vahvaa Itävaltaa vastaan ja saimme vietyä pelaamistamme jälleen eteenpäin. Mukaan tuleviin karsintoihin haluamme juuri sitä joukkuehenkeä sekä henkistä lujuutta, jota osoitimme. Kukistimme jälleen erittäin kovan joukkueen – tiedämme, että meidän oma paras suorituksemme vie meidät kisoihin, Pitkäkangas toteaa.

– Yhteistoimintamme oli vahvaa pallottomassa vaiheessa, ja pidimme Itävallan vähillä maalipaikoilla. Näytimme, että osaamme puolustaa eri korkeuksilta ja muokata sitä myös pelin aikana. Kamppailupelaamisemme on kehittynyt valtavasti, ja se on tällä hetkellä yksi vahvuuksistamme – riistojen jälkeisissä toiminnoissa meidän taas tulee olla parempia ja hyödyntää tilaisuutemme tehokkaammin, Pitkäkangas jatkaa.

– Vaikka pitkien pallonhallintajaksojen saaminen tuotti välillä vaikeuksia, onnistuimme kuitenkin etenemään viimeiselle kolmannekselle ja luomaan maalintekotilanteita erinomaisista asemista. Puolustusvalmiutemme oli erinomainen molemmissa otteluissa, ja pallonmenetysten jälkeen pystyimme voittamaan pallon useasti takaisin. Tulevissa karsinnoissa haluamme hyökätä tiloihin vielä paremmin. Tulemme etsimään siihen keinot ja reitit.

U19-tytöt jäi viime vuonna kirvelevän lähelle EM-lopputurnausta, kun Saksa vei ratkaisevan kamppailun rangaistuspotkuilla. Moni 2004 syntynyt pelaaja oli tällöin vuotta vanhempien mukana.

– Meillä on useampia pelaajia, jotka ovat olleet jo vuosi sitten pelaamassa EM-kisapaikasta. Nämä kokemukset ovat arvokkaita koko joukkueellemme, ja se tulee varmasti näkymään kentällä. EM-kisaunelmamme on kolmen ottelun päässä, mutta meidän kaikki keskittymisemme on ensimmäisessä ottelussa ja siinä, että teemme kaikki olennaisimmiksi kokevamme asiat superhyvin, Pitkäkangas päättää.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Maija Koota (mv), HJK (EPS)
Kerttu Karresmaa (mv), HFA (NJS, HauPa, FC Wimma, ONS)
Helmi Perkaus, Ilves (MuSa, Nice Futis)
Nette-Nina Hiltunen, PK-35 Vantaa (NJS)
Selja Leiwo, TPS (KaaPo, KaaNa, Pallo-Iirot)
Aura Nyholm, HPS (VJS, HJK)
Sara Ikonen, ONS
Neela Antikainen, HPS (HJK)
Helmi Raijas, HJK (HFA, Valtti, FC Viikingit)
Daniela Tolonen, HJK (KäPa, HPS)
Tao Stark, JyPK (Jyväskylän Nousu)
Matilda Kuusniemi Fishwick, FC Honka (HFA, KäPa, PK-35)
Noora Juusela, FC Honka (PuiU, PK-35)
Tuuli Viinikka, Ilves (HJS)
Liina Tervo, PK-35 Vantaa (PKKU, TuPS)
Sofia Määttä, Ilves (Pallo-Iirot)
Inka Sarjanoja, ONS
Oona Sevenius, AC Milan (HJK, NJS, RaKe, PK-35 Vantaa)
Elli Seiro, FC Honka (EPS)
Lotta Lindström, HJK (HFA, HyPS)

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
5.4. 19:00 Belgia – Suomi, Sportpark De Wieën (Venray)
8.4. 14:00 Suomi – Bulgaria, Sportpark De Kranenhof (Escharen)
11.4. 19:00 Suomi – Hollanti, Sportpark De Kranenhof (Escharen)

Vain lohkovoittaja etenee EM-lopputurnaukseen. Mikäli tuleva kisaemäntä Belgia voittaa lohkon, etenee kisoihin karsintojen paras lohkokakkonen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä