U19-tytöt kohtaa karsinta-avauksessaan Sveitsin

Sveitsi-ottelusta ei ole luvassa livelähetystä, mutta lauantain Skotlanti-ottelua voi näillä näkymin seurata streamin välityksellä. Suomen otteluohjelma löytyy jutun lopusta.

Nette-Nina Hiltunen tositoimissa Islantia vastaan.

Nette-Nina Hiltunen tositoimissa Islantia vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

4.10.2022 klo 21:11

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) taistelee tulevien päivien aikana paikoista EM-jatkokarsinnoissa. Pikkuhelmarit avaa EM-karsinnat Sveitsiä vastaan huomenna, ja kahdessa muussa pelissään Suomi kohtaa emäntämaa Skotlannin sekä Espanjan.

– Matkustaminen sujui eilen hyvin, ja pääsimme harjoittelemaan vielä iltapäivällä. Kävimme maanantaina läpi puolustuspelimme periaatteita – tämän päivän viimeistelytreeneissämme ja palavereissamme viritimme kaiken kuntoon huomista ajatellen. Kaikki pelaajat ovat kunnossa ja erinomaisin fiiliksin kohti huomista, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

– On tärkeää, että meillä on aiempaa karsinta- ja arvokisakokemusta. Karsinnoissa ja EM-kisoissa pelanneet pelaajat pystyvät jakamaan kokemuksia niiden kanssa, joille tämä on ensimmäinen kerta. Meillä on itseluottamus kunnossa ja selkeät suunnitelmat.

U19-tyttöjen edelliset pelit ovat kuukauden takaa Portugalista. Pikkuhelmarit kärsi turnauksen avausottelussaan tappion Itävallalle, mutta päätti turnauksen Tanska- ja Portugali-voittoihin.

– Joukkueemme ilmapiiri meni isosti eteenpäin turnauksen aikana. Meillä on karsinnoissa kasassa melkein sama ryhmä, ja hyvä yhteishenki on meille suuri voimavara. Olemme pyrkineet vaalimaan hyvää fiilistä, ja tiedän, että se näkyy huomenna kentällä.

Vahvasti elo-syyskuun vaihteen otteluissa esiintynyt Nette-Nina Hiltunen jakaa samoja mietteitä päävalmentajan kanssa.

– Portugalista jäi tosi hyvä maku. Onnistuimme joukkueena erittäin hyvin ja osoitimme, että pystymme omalla pelillämme haastamaan minkä tahansa maan. Turnaus meni hyvin myös omalta osaltani, mutta minulle jäi paljon nälkää, ja haluan onnistua karsinnoissa vielä paremmin, Hiltunen toteaa.

– Portugalin reissu yhdisti meitä joukkueena entistä enemmän. Olemme tehneet paljon töitä sen eteen, että meillä on näin yhtenäinen joukkue – koen, että kaikilla on hyvä olla toistensa kanssa, mikä on tosi tärkeää. Silloin kaikki sujuu kentälläkin paremmin.

Hiltunen on nauttinut tällä kaudella suurta vastuuta Kansallisesta Liigassa, ja NJS-pelaajan vyöllä on mukavat 20 sarjaottelua. Hiltunen on näin montaa maajoukkuetoveriaan kokeneempi, mutta karsinnat ovat hänelle ensimmäiset.

– Minulla on tällä hetkellä odottavaiset fiilikset – on mahtavaa päästä pelaamaan karsintoja. Huomisesta pelistä tulee varmasti tasainen. Meidän täytyy toteuttaa treenaamiamme asioita ja pelata rohkeasti omilla vahvuuksillamme. Kun hyödynnämme maalipaikkamme ja pidämme oman päämme puhtaana, Sveitsi kaatuu.

Sveitsi-ottelu pelataan turnauksen muiden otteluiden tapaan tekonurmella. Muuten olosuhteet ovat varsin syksyiset – huomiseksi on ennustettu parin viime päivän tapaan kovaa tuulta ja vesisadetta.

– Pääsimme harjoittelemaan huomiselle ottelustadionille, ja se ympäristö on meille tuttu. Olemme tutustuneet myös vastustajaan, ja tiedämme heidän vahvuutensa sekä heikkoutensa. Tärkeintä on kuitenkin pitää kiinni omasta jutustamme, Pitkäkangas päättää.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
5.10. 15:00 Sveitsi – Suomi, Edinburgh (Ainslie Park Stadium)
8.10. 13:00 Suomi – Skotlanti, Edinburgh (Ainslie Park Stadium)
11.10. 15:00 Suomi – Espanja, Edinburgh (Falkirk Stadium)

EM-karsintaturnauksen kolme parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle