U19-tytöt kamppailee EM-karsintojen lohkovoitosta Espanjan kanssa

Maat kohtaavat tiistaina Edinburghissa. Falkirk Stadiumilla pelattava EM-karsintaottelu alkaa kello 15:00 Suomen aikaa – livelähetystä ei ole luvassa.

Pikkuhelmarit harjoitteli hyvillä fiiliksillä tänään maanantaina.

10.10.2022 klo 17:22

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) otti lauantaina 5–0-voiton turnausemäntä Skotlannista ja varmisti paikkansa EM-jatkokarsinnoissa. Pikkuhelmarit nappasi karsintojen toisen voittonsa suvereenin esityksen päätteeksi – Suomen maalikimara löytyy täältä, ja ottelu on katsottavissa jälkikäteen Skotlannin jalkapalloliiton YouTube-kanavalta.

– Sunnuntai oli meille tärkeä päivä, kun saimme ajatukset pois futiksesta. Käänsimme sunnuntai-iltana katseet Espanjaan ja palasimme tänään treenikentille. Koko joukkueella on nälkäinen fiilis – meillä on edessä upea mahdollisuus, kun pääsemme kohtaamaan yhden tämän ikäluokan parhaista joukkueista maailmassa. Olemme täynnä intoa ja itseluottamusta, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas toteaa.

– Espanjalla on kaikki paineet. Olemme varmistaneet itsellemme tosi hyvän aseman ja pelaamme nyt lohkovoitosta. Meillä on hyvä suunnitelma otteluun – tiedämme, mitä he haluavat tehdä kentällä ja yritämme tehdä kaikkemme eliminoidakseen heidän vahvuutensa. Tiedämme myös heidän heikkoutensa ja pyrimme iskemään niihin täysillä.

Suomen maaliero on vakuuttava 7–0, mutta Espanja on pistänyt kahdessa ottelussaan vielä paremmaksi. Skotlanti kaatui avauspelissä 6–0, ja Sveitsi sai kyytiä lukemin 7–0 – joukkueen paras maalintekijä on kolme maalia mättänyt Erika Gonzalez. Päävalmentajan mukaan murskalukemat vastaavat kenttätapahtumia.

– Molemmat pelit ovat olleet Espanjan näytöstä. Joukkue on erittäin laadukas jokaisella osa-alueella. Tämä on sekä joukkueellemme että pelaajillemme mahtava mittari – useampi heidän pelaajistaan on pelannut Espanjan pääsarjaa ja Mestarien liigaa. Meidän pelaajiemme tähtäimet ovat ulkomaan kentillä, ja nyt näemme, missä menemme. Näin arvokkaita kokemuksia saa harvoin, joten niistä tulee ottaa kaikki irti.

Neela Antikainen odottaa huomista niin ikään innolla. Karsintojen avauksessa Antikainen pääsi irti loppuhetkillä, ja Skotlantia vastaan HPS:n pelaaja pelasi täyden ysikymppisen. Antikainen vastasi jälkimmäisen ottelun avausmaalistaan upealla vapaapotkulla.

– Veto lähti hyvin ja meni sinne, mihin pitikin. Peli meni suunnitelmiemme mukaan, ja lopputulos oli hyvä. Joukkueessa on ollut jatkopaikan varmistamisen jälkeen hyvä tunnelma, mutta olemme olleet muutenkin rennoilla fiiliksillä. Tässä joukkueessa on aina hyvä meno ja joukkuehenki, mikä näkyy peleissä, Antikainen kehuu.

– Espanja on maailman parhaita joukkueita, ja näemme huomenna, miten pärjäämme heitä vastaan. Jokaisella joukkueella on heikkoutensa – pystymme varmasti luomaan maalipaikkoja. Meillä on hiottu taktiikat kuntoon, ja minulla löytyy paljon luottoa joukkueeseemme.

Espanja-pelin liveseuranta löytyy UEFA:n verkkosivuilta.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle