U19-tytöt ja Itävalta kohtaavat keskiviikkona

Maaottelu alkaa Suomen aikaa kello 11:00 ja näkyy suorana Itävallan jalkapalloliiton kotisivuilla. Suora linkki ÖFB TV:hen löytyy jutun lopusta.

Pikkuhelmarit pelaa huomenna vuoden ensimmäisen maaottelunsa.Kuva: Rob Casey - SNS Group

14.2.2023 klo 16:05

U19-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) pelaa tällä viikolla tuplamaaottelun Itävaltaa vastaan. Turkin Antalyassa keskiviikkona sekä lauantaina pelattavat maaottelut valmistavat Pikkuhelmareita huhtikuun EM-jatkokarsintaturnaukseen.

Turkin kaakkoisosassa ja Syyriassa tapahtui viime viikolla kaksi suurta maanjäristystä, joihin on menehtynyt tuhansia ihmisiä. Palloliitto on ollut yhteydessä Turkin suurlähetystöön sekä maaotteluiden järjestäjätahoon – Suomen maajoukkueet noudattavat kaikissa tilanteissa viranomaisten suosituksia ja ohjeita, ja suurlähetystön mukaan Antalyaan oli turvallista matkustaa. Palloliitto on tehnyt matkustusilmoitukset, ja joukkueen jäsenet saavat tiedon suoraan myös Suomen viranomaisilta, mikäli alueen turvallisuustilanne muuttuu.

Joukkue matkusti Antalyaan sunnuntaina, ja ensimmäisen matka venyi lopulta 18 tunnin mittaiseksi ensimmäisen lennon myöhästymisen takia. Koska Pikkuhelmarit oli perillä kohteessa vasta maanantaiaamuna, ensimmäisen päivän suunnitelma meni uusiksi.

– Huilasimme alkuiltapäivään asti ja kävimme jaloittelemassa kentällä, mutta emme vetäneet tavallisia palloharjoituksia. Pelaajat toimivat upeasti, kuten aina, ja keskittymisemme pysyi niissä asioissa, joihin pystymme itse vaikuttamaan, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kehuu.

– Viime yönä pelaajat saivat kunnon yöunet, ja joukkueessa on tällä hetkellä erinomainen ilmapiiri. Tänään kävimme vetämässä viimeistelyharjoituksen treenikeskuksessa ja teemme vielä viimeiset virittelyt ennen ensimmäistä otteluamme. Olemme hyvässä iskussa huomista varten.

Itävalta on Suomelle tuttu vastus viime elokuulta, jolloin Pikkuhelmarit kärsi joukkuetta vastaan karvaan 2–3-tappion – Itävalta teki tuolloin kaikki kolme maaliaan rangaistuspotkuista. Marraskuussa Itävalta selvitti tiensä EM-jatkokarsintoihin lohkovoittajana – joukkue tasasi maalit Ukrainaa vastaan ja kaatoi Israelin sekä Saksan.

– Ei ollut sattumaa, että Itävalta voitti Saksan, sillä he pelasivat erinomaisen ottelun. Itävalta on fyysisesti todella vahva joukkue, mutta pärjäsimme viimeksi heitä vastaan mainiosti kaksinkamppailuissa. Itävalta on hyvä hyökkäyspään erikoistilanteissa, mutta puolustuspään erikoistilanteissa heillä on ollut haasteita. Niissä pyrimme iskemään, Pitkäkangas avaa.

– Olemme puolustaneet viime otteluissa erinomaisesti ja olemme tehneet paljon maaleja pallonriistojen jälkeen. Tulemme hieman muuttamaan hyökkäyspelin organisointiamme – olemme saaneet luotua tiloja kentällä, mutta nyt meidän tulisi pystyä löytää ne tehokkaammin, jotta pelimme etenisi paremmin. Kun onnistumme siinä, luomme entistä enemmän maalipaikkoja.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 15.2. klo 11:00 Itävalta – Suomi (tssFC Football Center, Antalya)
La 18.2. klo 12:00 Suomi – Itävalta (tssFC Football Center, Antalya)

Kumpikin ottelu näkyy suorana ÖFB TV:n välityksellä. Lähetysten katsominen on maksutonta, mutta vaatii rekisteröitymisen sivustolle.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä