U19-pojat upeaan voittoon Kroatiasta

Badreddine Busharan ja Isak Vidjeskogin ensimmäisen jakson osumat riittivät tärkeään 2–1-voittoon.

Suomen avaus Kroatiaa vastaan.

19.11.2022 klo 14:58

U19-pojat (2004 ja myöhemmin syntyneet) nappasi EM-karsintojen avausvoittonsa tänään lauantaina. Kolme pistettä Zagrebissa pelatusta Kroatia-ottelusta pitivät Suomen jatkohaaveet elossa – kamppailun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Kotijoukkue sai heti alussa pari vaarallista kulmapotkua, joista Suomi selvisi ilman takaiskua. Toisessakin päässä nähtiin ensimmäisillä minuuteilla hyvä paikka, kun Isak Vidjeskog puski Otso Liimatan sivuvapaapotkusta vain hieman ohi Kroatian maalin.

Kroatian Dominik Prpić oli lähellä avausosumaa 10. minuutilla, mutta suomalaispelaaja sai jalkansa väliin juuri oikealla hetkellä. Muutamaa minuuttia myöhemmin Liimatta teki hyvän esityön, ja Badreddine Bushara pääsi kasvokkain Tin Sajkon kanssa – kroatialaisvahti tuli hyvin vastaan ja torjui Busharan yrityksen.

Bushara sai seuraavan tilaisuuden 18. minuutilla, ja tällä kertaa pallo löysi tiensä maaliin. Vidjeskog teki vahvan nousun ja antoi erinomaisen syötön linjan taakse, jossa Bushara taituroi avausosuman. Minihuuhkajat tuplasi johtonsa lähes välittömästi – Vidjeskog ja Juho Talvitie pelasivat näyttävästi yhteen, ja Vidjeskog tuikkasi tyylikkään 0–2-maalin.

Luka Nokelainen otti kaksi tärkeää torjuntaa avausjakson puolivälissä, kun kotijoukkue jahtasi kavennusta. Kroatia onnistui lopulta kuudennesta kulmapotkustaan, kun Lovro Zvonarekin keskitys tavoitti Prpić pään, ja Nokelainen oli voimaton. Kroatia painoi kovaa päälle seuraavien minuuttien aikana, mutta Suomen onneksi Gabrijel Rukavinan kaksi laukausta menivät aavistuksen ohi maalin.

Avausjakson viimeinen 10-minuuttinen oli melko tasaista vääntöä, ja Suomi sai pitkälti pidettyä Kroatian poissa boksistaan. Hetki ennen taukoa Nokelainen otti hyvän torjunnan Roko Brajkovićin päästyä puskemaan lähietäisyydeltä.

Kroatia teki tauolla kolme vaihtoa ja jatkoi rynnistystään heti toisen jakson alussa. Lovro Gubijanin sijoitus meni 51. minuutilla vain senttejä ohi takatolpan – muuten suomalaispelaajat blokkasivat laukauksia hyvin, eikä Nokelainen joutunut juurikaan torjuntatöihin ensimmäisen vartin aikana.

Suomi puolusti johtoaan matalalla, ja isännillä oli ajoittain pidempiä pallonhallintajaksoja Minihuuhkajien kenttäpuoliskolla. Yksi sellainen päättyi Nokelaisen hyvään reaktiotorjuntaan, kun Noel Bodetić tykitti takatolpalta. Muutama minuutti tästä Rukavina pääsi tälläämään läheltä, ja veto meni puolustuksen kautta hieman ohi.

Busharalla oli erinomainen tilaisuus päivän toiseen maaliinsa 68. minuutilla, mutta Sajko venyi todelliseen paraatipelastukseen. Kroatia lähti tilanteen jälkeen vaaralliseen vastaiskuun – Fran Topić pääsi huippupaikkaan ja haki syöttöä takatolpalle, mutta suoritus epäonnistui pahemman kerran. Muutamaa minuuttia myöhemmin Tomas Galvez oli mies paikallaan, kun Topić haki tasoitusosumaa lähietäisyydeltä.

Nokelainen jatkoi mainioita otteitaan vartti ennen loppua, kun pallo oli kimmota omaan maaliin Arttu Lötjösen pään kautta. Lopulta Suomi onnistui pitämään maalinsa puhtaana Kroatian kovasta loppukiristä huolimatta – tasoitus oli erittäin lähellä, kun Prpić puski vielä lisäajalla niukasti ohi tolpan. Suomi kipusi arvokkaalla voitolla tasapisteisiin Kroatian kanssa.

– Israel-ottelun tulos (0–4) ei kuvastanut pelitapahtumia, mutta tänään meillä oli hieman onnea matkassa. Se ei ole mitään meiltä pois – Kroatian voittaminen heidän kotikentällään on suoritus, josta voi olla todella ylpeä, päävalmentaja Peter Lundberg sanoi ottelun jälkeen.

– Tiesimme, että Kroatialla on haasteita vastaiskujen kanssa, ja loimme muutamia vaarallisia hyökkäyksiä, joista olisimme voineet tehdä lisämaaleja. Kumpikin maaleistamme syntyi upean hyökkäyksen seurauksena. Murtautuminen ja viimeistely olivat molemmissa osumissa huippuluokkaa, Lundberg jatkoi.

– Toisella jaksolla jouduimme tekemään todella paljon töitä puolustussuuntaan. Keskustelimme Israel-pelin jälkeen siitä, että meidän täytyy olla parempia molemmissa bokseissa – otimme siinä valtavan askeleen eteenpäin. Blokkasimme useita laukauksia ja puolustimme todella uhrautuvasti loppuun saakka. Pelaajat uurastivat ihailtavalla tavalla.

Lohkon toisessa kamppailussa Israel kaatoi Färsaaret maalein 2–0 ja nousi kuuteen pisteeseen. Karsintaturnauksen kaksi parasta maata sekä karsintojen paras lohkokolmonen etenevät keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen.

– Keskitymme täysillä siihen, että voitamme tiistaina – toivomme samalla, että Israelin ja Kroatian välinen ottelu päättyy meidän kannaltamme suosiollisesti. Nyt on tärkeää, että palaudumme tästä ottelusta mahdollisimman hyvin.

Kroatia – Suomi 1–2 (1–2)
18’ Badreddine Bushara 0–1
21’ Isak Vidjeskog 0–2
24’ Dominik Prpić 1–2

1 Luka Nokelainen (mv)
2 Chris Ottia
3 Tomas Galvez
4 Rony Jansson (C)
8 Niilo Kujasalo
10 Isak Vidjeskog
13 Otso Liimatta
14 Jesse Kilo (88’ 20 Otto Lehtisalo)
15 Arttu Lötjönen
17 Juho Talvitie (66’ 11 Daniel Rökman)
19 Badreddine Bushara

Vaihdossa:
12 Aleksi Partanen (mv)
5 Urho Huhtamäki
6 Altti Hellemaa
7 Liam Möller
9 Aleksi Tanninen
16 Oscar Häggström
18 Samuli Miettinen

Suomen päätösottelu (Suomen aikaa):
ti 22.11. 13:00 Färsaaret – Suomi, Karlovac (Branko Čavlović-Čavlek)

Ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä