U19-pojat ottaa mittaa turnausisäntä Kroatiasta

Lauantain EM-karsintaottelu alkaa kello 13:00 ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Kamppailu pelataan Zagrebissa, mutta ottelustadion selviää lopullisesti vasta pelipäivänä – Kroatiassa on satanut viime päivinä runsaasti vettä, ja nurmikentät ovat tällä hetkellä heikossa kunnossa.

Minihuuhkajien avausottelu pelattiin kosteissa olosuhteissa, ja vesisahde on kiihtynyt viime päivinä entisestään.

18.11.2022 klo 17:19

U19-pojat (2004 ja myöhemmin syntyneet) ei saanut EM-karsintaurakalleen toivottua aloitusta, kun Israel kaatoi Minihuuhkajat lukemin 4–0. Tarkempi raportti keskiviikon ottelusta löytyy täältä – pelin voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

– Pelaajat olivat luonnollisesti pettyneitä tappioon, mutta olemme kääntäneet katseemme seuraavaan peliin, ja meillä on nälkää voittaa Kroatia. Jouduimme harjoittelemaan tänään rankkasateessa tekonurmella, joten pidimme treenit melko lyhyinä – uskon, että kaikki ehtivät kuitenkin sisäistää asiat, joita painotimme, päävalmentaja Peter Lundberg sanoo.

Kalmar FF:n Isak Vidjeskog näki, etteivät tylyt lukemat kertoneet koko totuutta pelistä. Allsvenskanissakin debytoinut keskikenttämies pelasi reilut puoli tuntia, kun hänet vaihdettiin toisella jaksolla Daniel Rökmanin tilalle.

– Olemme käyneet Israel-pelin tarkasti läpi, eikä peli ollut meiltä niin huono, kuin tulos kertoo. Pallollinen pelaamisemme oli ajoittain tosi hyvää – parannettavaa toki jäi, mutta meillä ei ollut ongelmia avaamisessa. Seuraavissa peleissä meidän pakkamme täytyy olla kompaktimpi ja puolustaa boksiamme paremmin, TUS:n ja FF Jaron kasvatti toteaa.

– Mielestäni tein ihan hyvän sisääntulon. Olen pelannut Kalmarissa pitkälti keskikentän pohjalla, joten kasi- ja kymppipaikkaan on vähän totuttelemista. Vaihtopelaajien pitää aina tuoda energiaa kentälle, ja mielestäni onnistuin siinä.

Maajoukkuelegenda Josip Šimunićin luotsaama Kroatia murskasi Färsaaret tennislukemin 6–0. Peli eteni maalittomana aina 38. minuutille asti, kunnes isäntien ketsuppipullo aukesi – Gabrijel Rukavina sekä Marko Brkljaca viimeistelivät maalin miehen, ja Roko Brajkovic mätti hattutempun. Yksi osumista merkittiin vieraiden omaksi maaliksi.

– Ensimmäinen puolituntinen oli Kroatialle aika vaikea, mutta he tekivät ennen taukoa kaksi maalia parin minuutin sisään. Toisella jaksolla Kroatia oli selvästi parempi joukkue. Huominen vastus on kova – jos pystymme pelaamaan parhaalla tasollamme, meillä on ehdottomasti mahdollisuudet voittoon, Lundberg sanoo.

– Olosuhteet ovat sateen takia haastavat, mutta kentän kunto tulee olemaan sama molemmille joukkueille. Valmistautumisemme on sujunut hyvin – meillä on ollut parit tosi hyvät treenit, ja tiedämme, millainen joukkue on vastassa. Uskon, että mahdollisuutemme piilevät etenkin tilanteenvaihdoissa. Meillä on taitava ryhmä, joka pystyy pelaamaan hyvää jalkapalloa myös Euroopan huippumaita vastaan, Vidjeskog päättää.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
la 19.11. 13:00 Kroatia – Suomi, Zagreb (Sport Centre Rudes)
ti 22.11. 13:00 Färsaaret – Suomi, Karlovac (Branko Čavlović-Čavlek)

Molemmat pelit näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle