U19-pojat haastaa Ranskan – ”Lähdemme totta kai voittamaan peliä”

Minihuuhkajat pelaa Serbian turnauksen toisen ottelunsa lauantaina. Peli alkaa kello 17:00 Suomen aikaa.

Juho Talvitie viiletti oikealla laidallaan Serbiaa vastaan.Kuva: Fudbalski savez Srbije

23.9.2022 klo 16:56

U19-poikien (2004 ja myöhemmin syntyneet) komea tappioton putki päättyi eilen, kun turnausisäntä Serbia kukisti vieraat maalein 3–1. Jesse Kilo vastasi pelin avausmaalista, mutta kotijoukkue tuli tasoihin ja ohi – tarkempi raportti ottelusta löytyy täältä.

Suomen Juho Talvitie pelasi Serbiaa vastaan tunnin ja oli vahvasti mukana Minihuuhkajien ainokaisessa. Talvitie esiintyi muutenkin pirteästi oikealla laidallaan.

– Maalissa kävi pieni tuuri, mutta kaikki lasketaan. Minulla ei ollut mielestäni ihan paras päivä – oli kuitenkin mukavaa pelata pitkästä aikaa maajoukkueessa. Peli meni, miten meni, mutta katseemme on jo seuraavassa matsissa, Talvitie toteaa.

Talvitie ja Tomas Galvez ovat Minihuuhkajien ainoat 2005 syntyneet pelaajat. Etenkin Talvitie on tottunut viimeisen vuoden aikana pelaamaan muiden kuin ikätovereidensa kanssa – Ilveksen kasvatti siirtyi heinäkuussa 2021 belgialaisen Lommel SK:n riveihin, ja debyytti miesten peleissä tuli jo 16 vuoden iässä.

Manchester Cityn satelliittiseura Lommel pelaa Belgian toisella sarjatasolla. Talvitie sai debyyttikaudellaan vastuuta Lommelin kuudessa sarjapelissä – tällä kaudella pelejä on vyöllä niin ikään kuusi, kun Talvitie on pelannut toistaiseksi kaikissa otteluissa. Avauksessa nuorukainen on ollut kahdesti.

– Olen nauttinut sekä treeneistä että peleistä. Treeneissä täytyy jatkossakin tehdä paljon töitä, että pääsen pelaamaan avauskokoonpanoon vielä useammin – en kuitenkaan ota stressiä siitä. Haluan totta kai pelata mahdollisimman paljon, mutta menen treeni ja peli kerrallaan, Talvitie sanoo.

– Tuntuu, että olen tällä hetkellä paljon kypsempi kuin Lommeliin tullessani. Meillä oli kesän jälkeen fyysiset testit, ja tulokset olivat menneet selvästi eteenpäin. Olen kehittynyt myös teknisesti, kuten nuoren pelaajan kuuluukin. Lisäksi tunnen, että olen päässyt joukkueeseen entistä paremmin mukaan, ja voin olla täysin oma itseni.

Ranska kärsi turnauksen avauspelissään 0–2-tappion Portugalille. Joukkueen riveistä löytyy pelaajia Euroopan huippuseuroista – esimerkiksi hyökkääjä Mathys Tel on pelannut tällä kaudella Bundesliigaa sekä Mestarien liigaa Bayern Münchenin riveissä. Keskikenttämies Warren Zaïre-Emery debytoi elokuussa PSG:n tähtisikermässä.

– Lähdemme totta kai voittamaan peliä – samaa puuroa nekin syö. Pelasimme Serbiaa vastaan erittäin hyvät ensimmäiset 35 minuuttia. Kun pelaamme yhtä hyvin, toteutamme sovittuja asioita ja luotamme itseemme, saamme hyvän tuloksen.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
La 24.9. 17:00 Ranska – Suomi, Senta
Ma 26.9. 16:00 Suomi – Portugali, Kula

Lauantain ja maanantain otteluista ei ole luvassa livelähetyksiä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä