U19-poikien taistelu ei riittänyt Serbiaa vastaan

Lukemiin 3–1 päättyneen ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomen avaus Serbiaa vastaan.

22.9.2022 klo 20:00

U19-pojat (2004 ja myöhemmin syntyneet) pelasi Serbian turnauksen avausottelunsa tänään torstaina. Suboticassa isäntämaata vastaan pelattu kamppailu oli tauolla tasalukemissa, mutta Serbia punnersi lopulta voittoon.

Ottelu alkoi varsin vauhdikkaasti, ja peli aaltoili ensimmäisten minuuttien aikana molemmissa päissä. Pelin ensimmäinen tekopaikka tuli kuuden minuutin pelin jälkeen Jimi Tauriaiselle, jonka kuti meni kimmokkeen kautta kulmapotkuksi. Pari minuuttia myöhemmin vierasjoukkue siirtyi johtoon – Juho Talvitie murtautui boksiin, ja hänen kova laukauksensa sujahti etukulmaan Jesse Kilon kautta.

Suomi jatkoi avausosuman jälkeen vahvasti. Tauriainen tykitti 13. minuutilla ohi etukulman, ja heti perään Badreddine Bushara pääsi kokeilemaan lähietäisyydeltä, mutta serbialaispuolustajat ehtivät väliin juuri oikealla hetkellä. Takapakkia tuli hetkeä myöhemmin, kun Miska Ylitolva joutui jättämään kentän loukkaantumisen takia.

Serbia tasoitti ottelun ensimmäisestä paikastaan hieman ennen avausjakson puoliväliä. Kotijoukkue sai vapaapotkun hyvästä keskityspaikasta, ja Uroš Kabićin jalasta lähtenyt pallo pomppi verkon perukoille ilman kimmokkeita. Heti takaiskumaalin jälkeen Talvitie oli lähellä viedä Suomen takaisin johtoon, mutta serbialaisvahti venyi hyvään torjuntaan.

Tomas Galvez oli mies paikallaan 27. minuutilla, kun pallo pomppi vaarallisesti Suomen boksissa, ja puolustaja ehti häiritsemään vastustajaa viime tingassa. Muutamaa minuuttia myöhemmin isännillä vaikeuksia omalla rangaistusalueellaan, mutta Suomi ei onnistunut hyödyntämään tilaisuuttaan. Paine päättyi, kun serbialaispuolustaja tuuppasi Tauriaista selästä – tilanteesta ei vihelletty rangaistuspotkua, ja kotijoukkue onnistui purkamaan.

Suomi hyökkäsi 34. minuutilla näyttävästi vasemman laidan kautta, ja Bushara petasi Galvezille loistopaikan, josta pakki veti aavistuksen yli. Galvezin keskitys oli vielä ennen taukoa livahtaa Serbian maaliin, mutta pukukoppeihin poistuttiin 1–1-lukemissa.

Serbialle tuli heti toisen jakson alkajaisiksi paha harhasyöttö, johon Kilo pääsi väliin. Avausmaalin viimeistellyt hyökkääjä vapautti Busharan loistopaikkaan, mutta serbialaisvahti veti tilanteessa pidemmän korren. Pari minuuttia myöhemmin Otso Liimatta pääsi kasvokkain isäntien veräjänvartijan kanssa, ja tuloksena oli jälleen näyttävä torjunta.

Luka Nokelaisen vastaantulo pelasti Suomen 53. minuutilla, kun serbialaiskärki oli rynnimässä läpiajoon. Pari minuuttia myöhemmin Marko Lazetić veti selvästi ohi muutamasta metristä – toisessa päässä Tauriainen sai jalkansa vapaaksi hyvän haastonsa jälkeen, mutta isäntien maalivahti torjui takakulmaa kohti leijailleen vedon.

Reilun tunnin kohdalla serbialaispelaaja tykitti kaukaa puolisen metriä yli Suomen maalin. Kotijoukkue siirtyi johtoon seuraavasta paikastaan – Lazetić jäi vapaapotkussa täysin vapaaksi takatolpalle ja viimeisteli tyylikkäästi yläkulmaan. Serbialla oli heti perään pari hyvää paikkaa lisätä johtoaan, mutta Suomi pysyi mukana pelissä.

Serbia sai toisen jakson aikana muutaman riiston vaarallisilla alueilla, ja pallonmenetys kostautui Suomelle 86. minuutilla. Pallo pelattiin hyvään paikkaan Janko Jevremovićille, eikä Nokelaiselle jäänyt mahdollisuuksia. Minihuuhkajat ei saanut aikaan kunnon kiriä, ja Peter Lundbergin miehistön tappioton putki tuli päätökseensä.

– Ottelu oli meille opettavainen kokemus, joka auttaa meitä kasvamaan joukkueena. Pelasimme todella hyvin ensimmäisellä puoliajalla ja loimme paljon maalipaikkoja – meillä oli kaikkiaan 5–6 todella hyvää paikkaa. Pari niistä tuli heti toisen jakson alussa, mutta emme onnistuneet viimeistelyssä, Lundberg totesi.

– Päästimme kaksi maalia sivuvapaapotkuista, ja meidän täytyy oppia niistä. Pelasimme mielestäni paremmin ensimmäiset 60 minuuttia, mutta Serbia oli terävämpi ratkaisevissa hetkissä. Viimeisen 20 minuutin aikana he olivat selkeästi meitä parempia – emme saaneet peliämme kuntoon 2–1-maalin jälkeen.

Suomi pelaa seuraavan ottelunsa heti ylihuomenna, ja vastus kovenee entisestään. Päävalmentajan mukaan torstailta voi ottaa paljon mukaan lauantain Ranska-otteluun.

– Ensimmäisen tunnin aikana teimme monia asioita oikein. Meillä oli hyvä kontrolli pelistä, emmekä päästäneet Serbiaa paikoille. Ranskaa vastaan meidän täytyy olla huomattavasti parempia kummassakin boksissa sekä erikoistilanteissa.

Serbia – Suomi 3–1 (1–1)
9’ Jesse Kilo 0–1
21’ Uroš Kabić 1–1
72’ Marko Lazetić 2–1
86’ Janko Jevremović 3–1

1 Luka Nokelainen (mv)
2 Miska Ylitolva (17’ 18 Chris Ottia)
3 Tomas Galvez
4 Rony Jansson (C)
7 Jimi Tauriainen (72’ 9 Aleksi Tanninen)
8 Niilo Kujasalo (86’ 10 Isak Vidjeskog)
13 Otso Liimatta
14 Jesse Kilo (62’ 11 Daniel Rökman)
15 Arttu Lötjönen
17 Juho Talvitie (62’ 6 Altti Hellemaa)
19 Badreddine Bushara (86’ 20 Otto Lehtisalo)

Vaihdossa:
12 Aleksi Partanen (mv)
5 Yanick Abayomi
16 Oscar Häggström
21 Marius Söderbäck
22 Urho Huhtamäki

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
La 24.9. 17:00 Ranska – Suomi, Senta
Ma 26.9. 16:00 Suomi – Portugali, Kula

Lauantain ja maanantain otteluista ei ole näillä näkymin luvassa livelähetyksiä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä