U19 futsalmaajoukkueen matka Ranskaan loi tavoitteet kehitykselle

Suomi pelasi U19 futsalmaajoukkueella ikäluokan ensimmäisen kansainvälisen turnauksen Ranskassa. Suomen lisäksi turnaukseen osallistuivat Ranska, Portugali ja Espanja. Tämänvuotisen Montaigu Futsal Cupin voitti Portugali

Menestys vaatii monipuolisen kehityksen, fysiikkaharjoittelulla on tärkeä merkitysKuva: Marko Demidoff

30.10.2022 klo 13:08

Vielä tässä vaiheessa maajoukkueen matkaa, oli aika kumartaa eurooppalaisen futsalin ykkösmaille. Ranskan turnaus on osa pidempää projektia, joka tähtää maaliskuun EM-karsintaturnaukseen. FU19 Euro Main Round pelataan 18.-26.3.2023.

Viimeinen peli turnauksen voittanutta Portugalia vastaan osoitti kehityksen turnauksen aikana

– Oppitunti tuli lopulta tästäkin ottelusta, aloittaa päävalmentaja Kerkko Huhtanen.

– Toisaalta ainakin pika-analysoituna pelasimme ottelun ensimmäisellä puoliskolla myös turnauksen parasta peliämme, vaikka emme sitten kyenneetkään tätä suoritustasoa säilyttämään koko peliaikaa  –  40 minuuttia. Joukkueemme kuitenkin kypsyi turnauksen aikana, mikä on tässä vaiheessa EM-karsintavalmistautumista tärkeä asia.

– Tappiopelit tietysti myös osoittavat meillä kehitystarpeita, jotta pelaisimme paremmin. Kaikille pelaajille varmasti syntyi nyt mielikuvia siitä, mitä omassa harjoittelussa on tarpeen painottaa Euroopan huipulla kilpailemiseksi.

Menestys on kokonaisuuden summa.

– Näin valmentajanäkökulmasta vaikuttaa selvältä, että joukkuetaktisten hienouksien hiomisen sijaan seuraavat kehitysaskeleemme otetaan kääntämällä katsetta jälleen enemmän yksilötaidollisen ja urheilullisen perustamme vahvistamiseen.

Urheilullisuuden kehitys on yksi maajoukkueen tavoitteista

Urheilullisuuden kehitys on yksi maajoukkueen tavoitteistaKuva: Marko Demidoff

Pelin tempo oli kansainvälistä tasoa ja poikkesi totutusta

Pekko Peltola edustaa seurajoukkueenaan PJK:ta. Peltola onnistui erityisesti Portugali-pelissä. Kansainväliset pelit Ranskassa olivat Peltolan ensimmäiset, kuten suurimmalle osalle joukkuetta.

Joukkue valitsi pelikohtaiset onnistujat: Mikko Mämmilä (Ranska), Pekko Peltola (Portugali) ja Otso Honkonen (Espanja)Kuva: Marko Demidoff

– Heti kättelyssä tuli selväksi, että pelin tempo on omaa luokkaansa. Usein vauhti oli huomattavasti kovempi kuin esimerkiksi Suomen miesten ylimmillä sarjatasoilla. Pelin sisäiset tauot, kuten erikoistilanteet, annettiin aikailematta. Levätä sai siis vain vaihdossa. Se tietysti kuormittaa enemmän, kuin mihin seura-arjessa on totuttu.

– Pelatut kansainväliset pelit olivat minulle ja monille muille ensimmäiset. Siksi peliä edeltävä jännitys purkautuikin oikeastaan täysin vasta pelin jälkeen. Jännityksen ohella tunsin kunniaa ja nautin mahdollisuudesta edustaa Suomea Euroopan huippumaita vastaan.

Pekko Peltola palasi vielä miettimään kaikkia turnausvastustajia

Ensimmäinen peli pelattiin Ranskaa vastaan lukemin: Ranska - Suomi 8-4 (5-3).

– Ranskan peli tukeutui pitkälti yksilöihin. Pelaajat olivat itsevarmoja ja syystä, sillä taitoa löytyi. Siksi Ranska halusi haastaa laidoilla ja rasitti siten meitä. Hyökkäykset olivat tehokkaita. Toisaalta joukkueen puolustus ei ollut yhtä organisoitua ja se pitkälti selittää meidän tehtyjä maaleja.

Toisessa pelissä pelattiin Espanjaa vastaan: Suomi - Espanja1-7 (1-4)

– Espanja oli hyvin organisoitu joukkue. Aaro Paappasta lainaten pelaajat olivat optimaalisempia futsal pelaajia, kuin Ranskalla. Espanjan maalivahti oli todella hyvä.

Lauantain pelissä pelattiin koko turnauksen voittanutta Portugalia vastaan lopputuloksena 8-0 (2-0) (Ranska – Suomi).

– Portugali oli mielestäni selvästi turnauksen paras joukkue, analysoi Peltola.

– Puolustus oli organisoitu ja tiivis. Emme ollut ainoa joukkue, jolla oli vaikeuksia puhkoa sitä. Pysyimme hyvin mukana ensimmäisen puoliskon, mutta Portugali jaksoi jauhaa meidät lopulta rökityslukemin kumoon.

Portugali-pelissä maalivahti Otso Honkonen, kapteeni Mikko Mämmilä, Otto Mäntylä ja Otto NiemeläKuva: Marko Demidoff

Jokainen peli oli kuitenkin askel kehitykseen.

– Korostan, että me emme pelanneet huonosti yhtäkään peliä ja Portugali peli oli lukemista huolimatta parhaamme. Turnauksessa pelasi vain huippumaita, joita emme vielä olleet valmiina haastamaan. Oletimme vastustajilta tietynlaisia ominaisia pelityylejä ja ne suurimmaksi osaksi pitivät paikkansa.

Turnaus antoi tavoitteet omalle kehitykselle

– Näkihän sen, kuinka paljon taitavampia vastustajapelaajat olivat taktisesti ja taidollisesti. Toisaalta Espanjassa ja Portugalissa futsalpelaajien otanta on huomattavasti laajempi. Siinä huomaa nopeasti, ketkä ovat syntymästä asti olleet pallon kanssa tekemisissä.

– Aion keskittyä itse seura-arjessa perusasioiden, kuten heikomman jalan, syöttöjen ja laukauksen kehittämiseen.

– Fyysisesti olemme vahva joukkue ja fyysinen valmistautuminen peleihin on hoidossa maajoukkueen puolesta. Siitä suuri kiitos kuuluu Marko Demidoffille. Kehittäisin omalla kohdalla henkistä valmistautumista. Se auttaa keskittymään rasittuneessa tilassa.

Ensimmäinen kansainvälinen turnaus oli hieno kokemus

– Turnaus oli kokonaisuudessaan onnistunut. Puhun varmasti kaikkien puolesta sanoessani, että käteen jäi loistava kokemus, vaikka turpaan tuli. Joukkueen pelaaminen ja yhteishenki kehittyi. Kaikki varmasti odottavat jo seuraavaa tapahtumaa.

Maajoukkueessa pelaaminen on jokaisen suomalaisen futsalpelaajan unelma.

– Maajoukkueessa pelaaminen merkitsee oman unelman täyttymistä. Se antaa huomattavaa buustia arkeen ja treenaamiseen, kun tietää mitä kohti mennään.

Pekko Peltola pelaa Suomen U19 futsalmaajoukkueessa

Pekko Peltola pelaa Suomen U19 futsalmaajoukkueessaKuva: Marko Demidoff

U19 futsalmaajoukkueen matka jatkuu

U19 futsalmaajoukkueen seuraava leiritapahtuma yhdessä on 2.-4.1.2023. Joukkue pelaa ystävyysotteluita 17.–22.1.2023 (alustava ajankohta). Maajoukkueen viimeinen leiri ennen maaliskuun karsintapelejä on 26.2.–1.3.2023.

U19 futsalmaajoukkueen joukkuekuva Ranskassa lokakuussa 2022

U19 futsalmaajoukkueen joukkuekuva Ranskassa lokakuussa 2022Kuva: Marko Demidoff

Suomen U19 futsalmaajoukkue (Ranskan turnaus 26.-30.10.2022)

Maalivahdit