U19 futsalmaajoukkueen kansainvälisten pelien kaste on saatu

Suomi kohtasi isäntämaa Ranskan Montaigu Futsal Cupin neljän maan ystävyysturnauksessa ensimmäisessä pelissään. Uusi U19 futsalmaajoukkue, jonka toiminta on aloitettu syksyllä 2022, pelasi Ranskassa ensimmäisen kansainvälisen ottelunsa. Ranska voitti pelin lukemin 8 – 4 (5- 3), mutta avauspeli oli Suomelta vahvaa vastustajaa vastaan erittäin hyvä.

Otto Niemelän maalia juhlimassa myös Mikko Mämmilä ja Pekko Peltola

Otto Niemelän maalia juhlimassa myös Mikko Mämmilä ja Pekko PeltolaKuva: Marko Demidoff

27.10.2022 klo 09:12

Päävalmentaja antaa joukkueelleen hyvän arvosanan

– Kansainvälisten pelien kaste on nyt saatu ja tappio tuli, mutta esitys ei ollut huono! antoi päävalmentaja Kerkko Huhtanen palautteen joukkueestaan heti pelin jälkeen.

– Ranska oli odotetun vahva, yksilötaitoa omaava vastustaja. Me jouduimme nyt maksamaan oppirahoja erityisesti siitä, miten pidämme itsemme tämän intensiteetin peleissä riittävän tuoreina ja kykenevinä voittamaan toistuvia 1vs1-tilanteita sekä blokkaamaan vastustajan laukaisuyrityksiä. Vaihtopituudet on saatava säilymään sellaisina, että jaksamme niin yksilö- kuin joukkuetasolla puolustaa, mutta myös toteuttaa yhteistä ajatustamme hyökätessä.

Tuomas Linjamäki, Juha Ojanperä, Tomi Tuominen ja Kerkko Huhtanen valmiina teknisellä alueella pelin alkuunKuva: Marko Demidoff

Joukkueen pelaamisessa ensimmäisessä ottelussaan oli paljon kiitoksen aihetta.

– Me voimme olla tyytyväisiä siitä, että harjoittelemamme asiat myös näkyivät ja tuottivat tulosta ottelussa. Ranskan salama-alun jälkeen tekemämme kolme maalia harjoitelluista pelin avauksista ja järjestelmällisistä hyökkäyksistä, jotka muutenkin tuottivat meillekin ihan riittävästi laadukkaita maalintekotilanteita, toteaa Huhtanen joukkueensa onnistumisesta.

– Johtoasemaa emme nyt kuitenkaan jaksaneet loppuun saakka suojella, vaikka ihan suunnitelman mukaisesti joukkueena pyrimmekin toisiamme puolustuspelissä tukemaan.

Joukkue kuuntelee tarkasti päävalmentaja Kerkko Huhtasen ohjeet ennen ensimmäistä peliäKuva: Marko Demidoff

Ensimmäinen maali maaotteluissa maistuu - Tuukka Kruuti

Ranska-Suomi maaottelussa sai maaottelukasteensa Ylöjärven Ilvestä P19 Futsal-Liigassa edustava Tuukka Kruuti. Ylöjärven Ilveksellä on maajoukkueessa vahva edustus, joukkue on ollut poikien 2004 ikäluokassa todella voitokas jo vuosien ajan.

Tuukka Kruuti ja Veeti Häätylä pelipalaverissa ennen Ranskan peliä

Tuukka Kruuti ja Veeti Häätylä pelipalaverissa ennen Ranskan peliäKuva: Marko Demidoff

– Pelistä jäi hyvät fiilikset ja oli hienoa päästä pelaamaan ensimmäistä kertaa maajoukkueen paita päällä. Ja tehdä vielä ensimmäinen maajoukkue maali! hehkuttelee Kruuti pelin jälkeen. Suomen paidan päälle pukeminen on tärkeää nuorelle pelaajalle:

– Maajoukkueessa pelaaminen merkitsee paljon ja on aina hienoa päästä edustamaan omaa kotimaataan.

Nuoret pukevat ylpeänä päälleen Suomen edustuspaidan

Nuoret pukevat ylpeänä päälleen Suomen edustuspaidanKuva: Marko Demidoff

Vastustajasta ei ollut ennakkoon ollut paljoa tiedossa, kaikissa osallistujamaissa on joukkueet rakennettu uudelleen edellisen maajoukkuekauden jälkeen. Suomen U19 futsalmaajoukkue on rakennettu kesän pelaajakehitystoiminnan kautta syksyllä 2022. Alueellinen toiminta ja aluevalmentajat valmistelivat joukkuetta yhteiseen pelitapaan jo eri puolilla Suomea, näin maajoukkueen yhteinen aika on pystytty käyttämään tehokkaasti hyväksi. Seuraava päätavoite on maaliskuun EM-karsinnoissa.

– Ottaen huomioon, että tämä peli oli ensimmäinen peli yhdessä tällä joukkueella onnistuimme mielestämme hyvin sovituissa asioissa ja saimme niiden kautta myös onnistumisia sekä hyökkäys että puolustus päässä, summaa yhteen Kruuti Ranska-Suomi peliä.

– Tämän päivän pelistä yritetään saada hyviä asioita mukaan huomiseen ja keskittyä täysillä peliin Espanjaa vastaan. Espanja on varmasti taitava ja kova joukkue, mutta me lähdemme pelaamaan omaa peliämme ja tekemään niitä asioita missä ollaan vahvoja, ennakoi Kruuti torstai-illan kohtaamista Espanjan kanssa.

Ranska – Suomi 26.10.2022, Montaigu Futsal Cup

Suomen maalintekijät:

1. puoliaika
1-1 Paappanen Aaro
1-2 Kruuti Tuukka
1-3 Mäntylä Otto
2. puoliaika
6-4 Niemelä Otto

Suomen joukkue neljän maan ystävyysturnauksessa:

1 Honkonen Otso (MV)

4 Ylönen Lasse