U19-poikien futsalmaajoukkue kohtaa ensimmäisessä pelissä Latvian

Suomi pelaa ensimmäisen EM-karsintaottelunsa Main Roundilla Latviassa 22.3.2023 turnauksen isäntämaa Latviaa vastaan. Nuorten maaotteluissa pelataan normaalia pienemmällä kokoonpanolla ja joukkueeseen voi nimetä pelikohtaisesti 10+2 pelaajaa. Päävalmentaja Kerkko Huhtasen nimeämää kahdentoista pelaajan joukkuetta johtaa kapteenina Mikko Mämmilä, jolla on vahva luotto joukkueeseen.

Ensimmäisen karsintaottelun kokoonpano on nimetty

22.3.2023 klo 08:08

U19-poikien futsalmaajoukkueen peli näkyy striimattuna Palloliiton Youtube kanavalla – linkki peliin.

Kokoonpano ensimmäiseen peliin nimetty

Suomi – Latvia 22.3.2023 klo 19.00

Pelin kokoonpano, nuorten EM-karsinnoissa voi joukkueeseen nimetä 10 kenttäpelaajaa ja kaksi maalivahtia.

1 Veeti Häätylä (MV)
2 Samuel Vuohtoniemi
3 Aake Alisaari
4 Atte Taipale
5 Eeli Tuominen
6 Aaro Paappanen
7 Mikko Mämmilä (C)
8 Otto Mäntylä
9 Otto Niemelä
11 Miro Salmela
12 Otso Honkonen (MV)
19 Eric Sylla

– Viimeisten kokoonpanovalintojen tekeminen on aina vaikeinta, toteaa päävalmentaja Kerkko Huhtanen nimetystä joukkueesta.

– Hyvin harjoitelleiden ja karsintaotteluihin valmistautuneiden pelaajien joukosta pitää vielä poimia ne, jotka esimerkiksi roolisoveltuvuutensa tai vaihtoehtoisesti monikäyttöisyytensä vuoksi parhaiten tukevat 12 kokoonpanopelaajan kokonaisuutta.

– Toisaalta on myös hyvä muistaa, että "lähireserviin" jäävät pelaajatkin ovat alustavan pelaavan kokoonpanon ulkopuolelle jäämisestä huolimatta tärkeä osa joukkuetta. Heidän sparrauksensa avulla pystymme pitämään leiriharjoitteluamme pykälän laadukkaampana ja varmistamaan sitä, että loukkaantumis- ja sairastumistapauksissakin meidän on mahdollista korvata kokoonpanopelaajia joukkueeseen jo integroituneilla vaihtoehdoilla.

Illan vastustaja pelaa kotikentällään ja kotiyleisön edessä.

– Latvia on kotiyleisönsä tuella pelaava, laadukkaita harjoitusotteluita vyölleen kerännyt joukkue, ja näiden myötä varmasti vahva vastustaja meille ensimmäiseen karsintaotteluun. Joukkueen pelaamat harjoitusottelut ovat toki antaneet meille myös mahdollisuuden valmistautua paremmin heidän kohtaamiseensa, mutta tänään nähdään, missä määrin hekin ovat päivittäneet peliään ennen varsinaista turnausta.

Joukkueen valmistautumiseen kuului myös harjoitusottelut B-maajoukkuetta vastaan. Eric Sylla pitää palloa edellisen U19 maajoukkuepelaajan Eero Kaiston ulottumattomissa.Kuva: Kalevi Hämäläinen

Mikko Mämmilä jatkaa joukkueen kapteenina myös EM-karsinnoissa

Joukkueen kapteeni Mikko Mämmilä pelaa seurajoukkueessaan ToPV:ssa Miesten Futsal-Liigaa ja takana on jo kansainvälisiä pelejä. Kapteenilta löytyy luotto joukkueensa valmiuteen pelata Latviaa vastaan illan pelissä.

– Hyvällä ja luottavaisella fiiliksellä lähdetään pelaamaan ja me haluamme näyttää mihin pystymme.

– Meidän terävin aseemme on meidän kokonaisvaltainen pelaamisemme. Erikoistilanteita on hiottu, prässipelaamista kehitetty ja treenattu pelaamista molempiin suuntiin, sekä hyökkäys- että puolustuspelaamista. Me on pystytty hyvin valmistautumaan siihen mitä on tänään luvassa.

Ensimmäinen peli pelataan Latvian kotiyleisön edessä ja yleisöä on odotettavissa paikalle kannustamaan omiaan.

– En usko, että se isommin vaikuttaa pelisuoritukseen, vaikka katsomo kuinka huutaisi. On hienoa päästä pelaamaan ison yleisön eteen.

Mikko Mämmilän rooliksi on kasvanut joukkueessa kantaa kapteenin arvostettua nauhaa.

– On iso kunnia päästä joukkueen kapteeniksi ja olen todella otettu siitä, että minulle on laitettu nauha käteen näin isoihin peleihin ja erityisesti tälle joukkueelle. Kapteenin roolissa pääsee psyykkaamaan pelikavereita joukkueessa ja luomaan henkeä. Pelin aikana en ota isommin paineita kapteenin roolista, silloin keskitytään vain pelaamiseen, toteaa Mämmilä valmiina illan peliin.

Eerikkilän viimeistelyleirin lämmittelyssä Mikko Mämmilä ja Otto Mäntylä, seurajoukkuekaverit TorniostaKuva: Kalevi Hämäläinen

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä