U19 futsalmaajoukkue kohtaa keskiviikkona Ranskan Montaigu Cupissa

Alle 19-vuotiaiden futsalmaajoukkue kohtaa tänään isäntämaan Ranskan Montaigu Cupissa, Ranskassa. Turnauksessa pelaavat joukkueet Portugalista, Espanjasta, Ranskasta ja Suomesta. Suomen peli Ranskaa vastaan pelataan klo 20.00 paikallista aikaa (Suomen aikaa klo 21.00)

Futsalmaajoukkue valmistautuu kohtaamaan Ranskan

Futsalmaajoukkue valmistautuu kohtaamaan RanskanKuva: Kalevi Hämäläinen

26.10.2022 klo 09:52

Kerkko Huhtanen valaa uskoa joukkueeseen ennakoidessaan ensimmäistä ottelua

Päävalmentaja Kerkko Huhtasella ei ole ollut montaa harjoitustapahtumaa aikaa valmistella joukkuettaan ensimmäistä vastustajaa Ranskaa vastaan. Joukkue matkusti tiistaina Montaiguun ja ensimmäinen peli isäntämaa Ranskaa vastaan pelataan keskiviikkoiltana.

– Ensimmäisen maaottelun suurimmat koettelemukset on tyypillisesti käyty oman pään sisällä. Kaikki maajoukkuepelaajat ovat joskus pelanneet ensimmäisen maaottelunsa, ja jännittäneet niitä. Toistomäärillä näidenkin tilanteiden sietokyky kuitenkin aikanaan kehittyy.

– Meidän tavoitteemme näin ensimmäisessä ottelussa on hakea onnistumisia niiltä pelin osa-alueilta, joihin olemme ehtineet harjoittelun kautta luottamusta rakentaa. Esimerkiksi organisoitu prässipelimme on perinteisesti ollut vahvuutemme, joka on tuottanut meille uskoa omaan tekemiseemme, mutta myös onnistunut viemään sitä vastustajiltamme, toteaa Huhtanen ennen ensimmäistä peliä.

Kerkko Huhtanen valmentaa U19 futsalmaajoukkuetta

Kerkko Huhtanen valmentaa U19 futsalmaajoukkuettaKuva: Ⓒ Riku Laukkanen /Riku Laukkanen

Mikko Mämmilä tuo pohjoisen energiaa maaotteluun

Mikko Mämmilä on Miesten Futsal-Liigassa pelaavan ToPV:n nuoria taitavia pelaajia, joiden kausi valmentaja Jani Paanasen ohjauksessa on alkanut erinomaisesti ja joukkue pitää paikkaa futsalliigan kärkipäässä tappiottoman alkukauden ansiosta. Mämmilä pelaa oman ikäluokan pelit vielä kotiseurassaan Haukiputaalla HauPa:ssa ja sen P19 joukkueessa.

Mikko Mämmilä pukee ylpeänä päälleen Suomen pelipaidan

Mikko Mämmilä pukee ylpeänä päälleen Suomen pelipaidanKuva: Riku Laukkanen

Mämmilä nousi maajoukkueeseen kahden muun ToPV:n pelaajan kanssa, myös Otto Niemelä ja Otto Mäntylä ovat mukana Ranskassa. – Treeneissä on käyty erikoistilannepelaamista ja erilaisia ryhmäytymisjuttuja. Meillä on tosiaan ollut aika vähän vasta yhteisiä leirejä ja tapahtumia. Treeneissä on harjoiteltu erityisesti pelin avaamista ja erilaisia pelitapoja.

– Se tiedetään, että vastustaja tulee olemaan kova, mutta tarkempaa pelitapa-analyysia ei ole ollut käytössä peliin valmistautumisessa. Meillä on totta kai tiedossa se miten Ranska on ennen pelannut ja mitä on ehkä tulossa. Tosi vaikeaa on ollut saada tietoa uudesta nuorten maajoukkueesta.

Uuden ikäluokan aloittaessa maajoukkuetoimintansa ei muillakaan mailla ole välttämättä takana kovin pitkää valmistautumista ensimmäiseen ystävyysotteluiden tapahtumaan Montaigu Cupissa.

– Me pelaamme vahvasti puolustaen ja prässäten, ja sitä on käyty paljon läpi nyt viime aikoina – uskon että saamme sillä aikaan tuhoa.

– Huomenna mennään kyllä peliin hyvillä fiiliksillä. Suomen edustaminen on kunnia-asia ja on hienoa päästä maailmalle pelaamaan. On se vaan upeaa vetää Suomi-paita päälle! toteaa Mämmilä ensimmäisestä kansainvälisestä edustustehtävästään.

– Ottaen huomioon sen, että meillä on tosi vähän ollut yhteisiä tapahtumia niin siihen nähden pelataan todella hyvin yhteen. Koko joukkueella ja erityisesti kentällisillä alkaa löytymään yhteinen sävel. Meitähän on pohjoisesta useampia pelaajia, ja me pohjoisen pojat on pelattu aika lailla yhteen ja samoissa porukoissa ja siten pystytty käyttämään hyväksi se, että meillä on pidempi historia takana.

Joukkue kokoontui viimeistelyharjoituksiin Vantaan Energia Areenalle ennen lähtöä Ranskaan.Kuva: Ⓒ Riku Laukkanen /Riku Laukkanen

Montaigu Futsal Cup on kansainvälinen U19 futsalmaajoukkueiden turnaus, jossa kohtaavat Ranska, Espanja, Portugali ja Suomi.

Keskiviikko, 26.10.2022

17.30 Espanja – Portugali

20.00 Ranska – Suomi

Torstai, 27.10.2022

17.30 Suomi - Espanja

20.00 Ranska – Portugali

Lauantai, 29.10.2022

17.30 Portugali - Suomi

20.00 Ranska – Espanja

Pelit näkyvät järjestäjän Youtube -kanavalla

Lue aikaisemmat jutut U19 futsalmaajoukkueesta:

Poikien U19 futsalmaajoukkueen toiminta käyntiin

Futsalnuorten poikien U19 futsalmaajoukkue kiihdytteli vauhtiin valtakunnallisessa pelaajakehitysturnauksessa Eerikkilässä 8.-10.8.2022, ja maajoukkue kutsuttiin koolle tapahtuman päätyttyä.

Lue artikkeli

U19 futsalmaajoukkueen matka jatkuu kohti kovatasoista Ranskan turnausta

Ranskan turnaus 26.-29.10.2022 tarjoaa loistavan ensikosketuksen kansainväliseen vaatimustasoon. Maajoukkueen fyysinen valmennus tarjoaa nuorille futsalpelaajille edellytykset pelata kansainvälisiä pelejä ja fyysistä kuntoa nostetaan pitkäjännitteisellä työllä ja maajoukkueen ja seurajoukkueiden yhteistyöllä.

Lue artikkeli

U19 futsalmaajoukkueen tiedottaja