U18-tytöt ja Islanti pelaavat tuplamaaottelun avausosan keskiviikkona

Lahden stadionilla pelattava kamppailu alkaa kello 18:00, ja otteluun on vapaa pääsy. Peli näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

U18-tytöt pelaa pitkästä aikaa kotimaassa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

21.6.2022 klo 17:30

U18-tytöt (2004 ja myöhemmin syntyneet) kokoontui Pajulahdessa eilen maanantaina. Avauspäivään kuului harjoitusten lisäksi muun muassa ryhmäytymistä – osa pelaajista on ollut enemmän vuotta vanhemman ikäluokan mukana, joten kaikki pelaajat eivät ole toisilleen entuudestaan tuttuja.

– Ryhmäytyminen on yksi tämän viikon isoimmista prioriteeteistämme. Kun opimme tuntemaan toisemme kentän ulkopuolella, toimii yhteistyö paremmin myös kentän puolella. Kävimme maanantaina läpi pallottoman pelin periaatteitamme ja toteutimme niitä treenikentällä, päävalmentaja Arttu Pitkäkangas kertoo.

– Olemme purkaneet ensimmäiset harjoitukset, ja teimme niissä osan asioista erinomaisesti – tietyissä jutuissa meillä on ongelmia, jotka haluamme viilata kuntoon. Ensimmäisestä päivästä jäi kaikkiaan tosi hyvät fiilikset. Yleisilme oli treeneissä erinomainen, ja pelaajilla riitti energiaa.

Valmennustiimi pakotettiin tekemään maajoukkuetapahtuman alla pari pelaajamuutosta. Tuuli Viinikka sekä Noella Håkans joutuivat jäämään sivuun, ja tilalle nimettiin Annika Idman sekä Jenna Kähkönen.

– Muuten terveystilanteemme on oikein hyvä. Odotamme innolla maaotteluita, ja keskittymisemme on totta kai keskiviikossa. Mittari tulee olemaan meille mainio – Islanti on suoraviivainen joukkue, joka pystyy etenemään myös lyhyillä syötöillä. Joukkue on monipuolisempi kuin aikaisempina vuosina. Islanti on kova kamppailupelaamisessa, ja se tuo meille hyvän haasteen.

Tänään Pikkuhelmarit on keskittynyt hyökkäyspeliin. Oona Sevenius on yksi Suomen hyökkääjistä, jolta voi odottaa tehoja Islanti-peleissä – HJK:n kärki on ollut viime aikoina mukavassa maalivireessä. Kahdessa viimeisessä pelissä Sevenius on osunut kolmesti.

RaKe:n ja NJS:n kasvatti siirtyi Klubiin PK-35 Vantaasta viime marraskuussa. Vuonna 2020 pääsarjassa debytoinut Sevenius teki viime kaudella komeat 13 osumaa, ja tehot ovat löytyneet myös uudessa seurassa.

– Olen sopeutunut Klubiin tosi hyvin ja olen mielestäni kehittynyt puolen vuoden aikana pelaajana. Olen saanut paljon vastuuta, mikä on ollut minulle tärkeää. Uskon, että minulla on vielä enemmän annettavaa – kaikki potentiaalini ei ole tullut esiin. Täytyy muistaa olla myös kärsivällinen, Sevenius toteaa.

– Mielestäni pelini on mennyt eteenpäin kauden mittaan, ja sama koskee joukkuettamme. Meillä on paljon tyttöjen maajoukkuepelaajia, mikä on ollut kiva juttu. Tunnemme toisemme pitkältä ajalta ja puskemme toisiamme eteenpäin.

Sevenius kuului Pikkuhelmareiden avainpelaajiin 2003 syntyneiden U19-karsinnoissa. Suomi pääsi todella lähelle kisapaikkaa, mutta Saksa vei lopulta EM-kisapaikan rangaistuspotkujen kautta. Hyökkääjällä riittää nälkää uusien karsintojen alla.

– Saksa-pelistä jäi paljon hampaankoloon, mutta se antoi myös luottoa – meillä on mahdollisuus hyvään tulokseen, oli vastassa sitten mikä vain joukkue. Koen, että minun ja muiden mukana olleiden pelaajien kokemukset viime karsinnoista tuovat paljon lisäarvoa joukkueellemme, Sevenius pohtii.

– U17-maajoukkue (2005 ja myöhemmin syntyneet) ja Helmarit näyttivät esimerkkiä. Tiedämme, että meillä on kaikki mahdollisuudet EM-kisoihin. Nälkä näkyy varmasti tekemisessämme.

Suomi ja Islanti pelaavat tuplamaaottelun toisen osan perjantaina Nastolan urheilukeskuksessa. Kello 13:00 alkavaan otteluun on niin ikään vapaa pääsy, ja peli näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä