U18-pojat kohtaa Georgian perjantaina

Portugalin turnauksen avausottelu alkaa kello 13:00 ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Jaaso Jantunen on pitänyt nollapelin kahdessa edellisessä maaottelussaan.

23.3.2023 klo 18:37

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) matkusti Portugaliin tiistaina, ja joukkue on ehtinyt valmistautua vuoden ensimmäiseen otteluunsa parin päivän ajan. Pekka Hietalahti joutui jäämään pois viime metreillä, mutta muuten Minihuuhkajien terveystilanne on mainio.

Päävalmentaja Peter Lundberg kertoo, että Suomi on päässyt harjoittelemaan hyvissä olosuhteissa. Ikäluokan edellisistä maaotteluista on kulunut puolisen vuotta, joten treenikentillä on kerrattu joukkueen oman pelin periaatteita.

– Meillä on ollut rajoitetusti aikaa, mutta olemme käyttäneet sen niin tehokkaasti kuin mahdollista. On vaikeaa sanoa, kuinka Georgia pelaa huomenna – siksikin keskittymisemme on ollut vahvasti omassa pelissämme. Joukkue vaikuttaa valmiilta huomiseen peliin, Lundberg sanoo.

– Haluan, että näytämme kentällä yhtenäiseltä joukkueelta. Olemme käyneet läpi tiettyjä asioita treeneissä sekä palaverissa, ja toivon, että ne näkyvät pelissämme. Tavoitteemme on näyttää ryhmältä, jossa jokainen pelaaja tiedostaa oman roolinsa.

Minihuuhkajien maalivahtitilanne on muuttunut merkittävästi syksystä, sillä Jaaso Jantunen ja Niklas Schulz eivät kumpikaan olleet mukana Tshekin turnauksessa. Jantunen pelasi edelliset maaottelunsa kesäkuussa, kun taas Schulz odottelee yhä maajoukkuedebyyttiään.

– On tosi siistiä olla taas maajoukkueessa. Joukkueessa on useita jätkiä, joiden kanssa pelasin jo ikäluokan ensimmäisissä maaotteluissa. Minulla on maajoukkueessa paljon kavereita, joita on hauska nähdä aina pitkästä aikaa. Meillä on hyvä tiimi koossa, ja on kiva päästä pelaamaan huomenna.

Jantunen on yksi U18-poikien pelaajista, jotka pelaavat ulkomailla. Maalivahti siirtyi HJK:sta SC Freiburgiin viime toukokuussa.

– Freiburg oli esittänyt kiinnostusta ensimmäisistä maaotteluistani lähtien, mutta loukkaantumiset ja koronapandemia viivästyttivät siirtoa. Noin vuosi sitten kävin vielä kerran testissä, ja siirto viimein toteutui. Sopeuduin tosi nopeasti seuraan ja Saksaan – se auttoi paljon, että osasin kieltä jo valmiiksi. Kaikki on toiminut Freiburgissa todella hyvin.

Jantusen solisluu murtui viime vuonna juuri ennen sarjakauden alkua, mutta suomalainen valtasi Freiburgin U19-joukkueen ykkösvahdin paikan nopeasti. Pelejä on kertynyt kahdeksan, minkä lisäksi Jantunen on päässyt haistelemaan 3. Ligan tunnelmaa U23-joukkueen kokoonpanoon.

– U19-Bundesliga on kovatasoinen sarja, jossa pelaa isoja seuroja. Olen oppinut kauden mittaan paljon. Treenaan U23-joukkueen mukana, jossa meillä on kova kilpailutilanne. Kolmosliigan pelit ovat olleet supersiistejä kokemuksia, ja meno on tosi ammattimaista. Tavoitteeni on se, että saan ensi kaudella peliaikaa U23-joukkueessamme.

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Pe 24.3. 13:00 Suomi – Georgia (Complexo Desportivo de Azevido, Rebordosa)
Su 26.3. 13:00 Suomi – Itävalta (Estadio Municipal de Vila Mea, Vila Mea)
Ti 28.3. 13:00 Portugali – Suomi (Estadio Municipal de Alpendorada, Marco de Canaveses)

Kaikki ottelut näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.