U18-pojat ja Tshekki päätyivät tasapeliin

Minihuuhkajien ja turnausisäntien välinen vääntö päättyi 2–2-lukemiin yli 400 katsojan edessä.

U18-poikien avaus Tshekkiä vastaan.

23.9.2022 klo 19:03

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) kohtasi Tshekin Brumov-stadionilla tänään perjantaina. Kotijoukkue johti ottelua vielä tauolla, mutta Suomi nousi johtoon kahdella pikamaalilla – ne eivät kuitenkaan riittäneet voittoon.

Avauspelinsä Saksalle hävinnyt Tshekki lähti otteluun terävästi ja hallitsi kenttätapahtumia ensimmäiset minuutit. Kotijoukkue sai heti alkuun muutaman erikoistilanteen sekä kaksi vaarallista laukausta, joissa kummassakin Aleksi Piispa venyi hyvään torjuntaan.

Vartin kohdalla Minihuuhkajien kulmapotku jäi pomppimaan vaarallisesti isäntien boksiin, ja useampikin suomalainen pääsi yrittämään maalintekoa pelaajamassan keskeltä. Tuloksena oli uusi kulmapotku, jonka jälkitilanne johti vaaralliseen keskitykseen – Lauri Sahimaa ei ehtinyt takatolpalle aivan ajoissa.

Hetkeä myöhemmin Onni Hänninen kokeili akrobaattista viimeistelyä lähietäisyydeltä, mutta Tshekin maalivahti Matej Cechal veti pidemmän korren hienolla reaktiotorjunnallaan. Kapteeni Hänninen oli 27. minuutilla jälleen pahanteossa, kun hänet pelattiin näyttävällä kombinaatiolla hyvään vetopaikkaan. Tshekkiläispuolustus ehti juuri oikeaan aikaan väliin, ja sijoitus meni sivuverkon puolelle.

Puolen tunnin kohdilla Piispa sai pitkästä aikaa töitä torjuttuaan Michal Malekin vedon. Tätä ja muutamaa keskitystä lukuun ottamatta Tshekki pysyi täysin aisoissa aina 36. minuutille asti – Daniel Karsten murtautui boksiin vasemmalta laidalta ja viimeisteli avausosuman pienestä kulmasta.

Marlo Hyvösellä oli heti takaiskumaalin jälkeen mainio tilaisuus tasoittaa, mutta Cechalin loistava vastaantulo pelasti isännät. Jiri Hamza laukoi avausjakson loppuhetkillä hieman ohi, ja tauolle mentiin kotijoukkueen 1–0-johdossa.

Suomi oli tasoihin heti toisen jakson alkajaisiksi. Sahimaa antoi Vincent Ulundulle loistavan läpisyötön, ja tämä viimeisteli tyylikkään osuman. Minuutti tästä Yllson Lika petasi Hyvöselle loistopaikan, mutta Cechal torjui upeasti – Suomen seuraava hyökkäys johti kuitenkin ansaittuun 1–2-osumaan. Cechal torjui Likan hyvän laukauksen eteensä, ja Hänninen oli kärppänä paikalla paluupallossa.

Tshekki oli lähellä tasoitusta vajaan tunnin kohdalla, kun Piispa torjui Filip Sanclin laukauksen vain vaivoin. Kumpikin joukkue teki samoihin aikoihin muutaman vaihdon, ja todelliset tekopaikat olivat molemmissa päissä melko vähissä.

Kentälle vaihdettu Roni Hudd laukoi 70. minuutilla tulisesti, mutta Cechal torjui varmasti. Tshekki tasoitti heti seuraavasta tilanteesta, kun Sanclin komea laukaus painui verkon perukoille. 2–2-osuman jälkeen peli oli pääasiassa keskialueen taistelua, eikä kumpikaan joukkue onnistunut luomaan vaarallisia paikkoja varsinaisen peliajan aikana. Kummassakin boksissa oli lisäajalla pientä painetta, mutta lisäosumia ei nähty.

Päävalmentaja Kai Nyyssönen totesi ottelun jälkeen, että pelin alku oli Suomelta todella heikko. Noin kymmenen minuutin jälkeen Minihuuhkajien peli lähti rullaamaan paremmin.

– Tiesimme tarkkaan, kuinka vastustaja lähtee peliin, mutta he dominoivat ensimmäiset minuutit. Emme päässeet ylös omalta puoliskoltamme – puolustimme kuitenkin varsin tarkasti ja vältimme takaiskut. Reilut parikymmentä minuuttia veimme peliä aika selvästi, mutta Tshekki teki avausmaalin. Ennen 1–0-maalia meillä oli pari paikkaa, jotka olisi ehdottomasti pitänyt hyödyntää, Nyyssönen sanoi.

– Toiselle jaksolle saimme loistavan alun. Kävimme tauolla läpi, että meidän täytyy mennä kaksinkamppailuihin vahvemmin, edetä monipuolisemmin ja juosta enemmän selustaan – sitä näkyi heti ensimmäisillä minuuteilla, ja etenkin Hyvönen teki loistavia juoksuja. Hurmosalun jälkeen peli tasaantui, ja Tshekki pääsi tasoihin.

Suomi pelaa turnauksen viimeisen ottelunsa sunnuntaina, jolloin vastassa on Slovakia. Joukkue on pelannut kaksi ottelua kolmeen päivään, ja palautumisaika on jälleen lyhyt.

– Sunnuntaina lähdemme hakemaan turnauksen tasaisinta suoritustamme ja turnauksen ensimmäistä ehjää 90-minuuttistamme. Meidän täytyy viimeistellä tehokkaammin Slovakiaa vastaan ja ylipäätään jatkossa. Jätkät tietävät itsekin, että meidän tulee olla kliinisempiä molemmissa päissä voittaaksemme otteluita.

Tshekki – Suomi 2–2 (1–0)
36’ Daniel Karsten 1–0
48’ Vincent Ulundu 1–1
50’ Onni Hänninen 1–2