U18-poikien Tshekin turnaus päättyi hienoon voittoon

Marlo Hyvönen osui kahdesti ja Jasper Jalonen kerran, kun Slovakia kaatui 3–1.

Suomen avaus Slovakiaa vastaan.

25.9.2022 klo 13:56

U18-pojat (2005 ja myöhemmin syntyneet) kukisti Slovakian tänään sunnuntaina pelatussa Tshekin turnauksen ottelussa. Kahdessa aiemmassa ottelussaan Minihuuhkajat tasasi maalit Meksikon sekä Tshekin kanssa.

Suomi otti alussa pallonhallinnan, mutta Slovakia pääsi nopeasti mukaan peliin ja onnistui ajoittain luomaan painetta Minihuuhkajien rangaistusalueelle. Slovakia sai ensimmäisen vartin aikana muutaman kulmapotkun, mutta Alex Ramula ei joutunut torjuntatöihin. Suomella oli puolestaan haasteita päästä vastustajan puolustuskolmannekselle ja vetopaikoille.

Ramula otti ensimmäisen torjuntansa avausjakson puolivälissä, kun Zoran Záhradník pääsi kokeilemaan pienehköstä kulmasta. Hetkeä myöhemmin Jasper Jalonen lähetti vasemmalta laidalta vaarallisen sisäkierteisen keskityksen, joka pomppi lopulta hieman takatolpan ohi. Vajaan puolen tunnin kohdalla Ville Vuorinen keskitti maalin edustalle, mutta slovakialaisvahti Jakub Vinarčík ehti palloon juuri ennen Roni Huddia.

Slovakia oli lähellä avausmaalia 34. minuutilla, kun Maximilián Marko pääsi tälläämään vapaasti loistopaikasta – Ramula venyi tilanteessa upeaan torjuntaan. Muutamaa minuuttia myöhemmin Matej Šimun laukoi boksin rajan tuntumasta aavistuksen yli, ja Vinarčík selvitti toisessa päässä Yllson Likan terävän vedon.

Toisen jakson alku oli molemmilta joukkueilta varsin tarkkaa peliä, eikä tilaisuuksia maalintekoon juuri auennut. Avausosuma syntyi kulmapotkusta vajaan tunnin kohdalla – Suomi ei saanut purettua kulmapotkua maalin edustalta, ja Matej Obšivan tykitti pallon maalin kattoon. Pallonhallinta siirtyi takaiskumaalin jälkeen Minihuuhkajille, mutta Slovakia puolusti omaa boksiaan erinomaisesti.

Vinarčíkin torjuntataitoja päästiin testaamaan jälleen 75. minuutilla, kun Vincent Ulundu päätti vahvan nousunsa laukaukseen – minuuttia myöhemmin slovakialaispelaaja puski kulmapotkusta hieman ohi. Suomi onnistui seuraavasta hyökkäyksestään, kun Lauri Laine petasi Marlo Hyvöselle mainion paikan, ja tämä viimeisteli varmasti alakulmaan.

Suomen toinen maali oli Jalosen taidonnäyte. Ulundu hankki vapaapotkun hyvältä vetopaikalta, ja kymppipaidan laukaus upposi vastustamattomasti yläkulmaan. Lauri Sahimaalla oli vielä loppuhetkillä erinomainen tilaisuus naulata peli, mutta Vinarčík teki paraatipelastuksen – seuraavassa tilanteessa maalivahdilla ei ollut mahdollisuuksia, kun Hyvönen tuikkasi päivän toisensa lähietäisyydeltä. Hyvän esityön maaliin tekivät muut vaihtomiehet Sahimaa sekä Onni Hänninen.

Vaikka Minihuuhkajien tehovartti siivitti Kai Nyyssösen miehistön voittoon, päävalmentaja löysi Suomen esityksestä paljon kehitettävää.

– Lähdimme hakemaan ehjää 90-minuuttista, ja tämä ei ollut sellainen. Emme päässeet avausjaksolla etenemään leveyden kautta, emmekä päässeet muodon sisään. Meiltä myös puuttui kokonaan syvyysjuoksut. Slovakia oli vahvempi kaksinkamppailuissa ja lähti nopeasti vastaiskuihin. Oli hyvä, että pääsimme tauolle tasalukemissa, Nyyssönen totesi.

– Teimme tauolla vaihtoja ja saimme lisää virtaa kentälle. Viimeisen vartin aikana saimme palkinnon – hyvän turnauksen pelannut Hyvönen ansaitsi maalinsa. Jalosen vapaapotku oli upea henkilökohtainen suoritus. Pienet asiat ratkaisevat nämä pelit, ja tärkeintä on, ettei luovuta missään vaiheessa. Loppu myös osoitti sen, kuinka tärkeä rooli vaihtopelaajilla on.

Minihuuhkajat matkaa kotimaahan huomenna, ja joukkue ehtii vetämään palauttavat harjoitukset ennen paluulentoa.

– Teimme turnauksen kaikissa peleissä paljon vaihtoja ja saimme säädeltyä pelaajien rasitusta. Pelaajilla on edessään tärkeitä sarjaotteluita, ja he palaavat Suomeen hyvässä kunnossa. Meillä oli viikon mittaan yksittäisiä sairastapauksia, mutta selvisimme turnauksesta kunnialla.

Suomi – Slovakia 3–1 (0–0)
58’ Matej Obšivan 0–1
78’ Marlo Hyvönen 1–1
84’ Jasper Jalonen 2–1