U17-tyttöjen vuodelle voitokas päätös

Pikkuhelmarit jyräsi selvään 7–0-voittoon Virosta. Kolme eri pelaajaa onnistui maalinteossa kahdesti.

Suomen avaus Viroa vastaan.

Suomen avaus Viroa vastaan.Kuva: Ⓒ Janne Hirvensalo /SPL

18.11.2022 klo 16:23

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) kaatoi Viron maalein 7–0 vuoden viimeisessä maaottelussaan. Tänään perjantaina Eerikkilän jalkapallohallissa pelatun ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Pikkuhelmarit aloitti kamppailun vahvasti, ja kotijoukkue sai heti alkuun pari kulmapotkua. Milja Kiviranta pääsi loistavaan paikkaan kuudennella minuutilla, mutta Liisa Liimets torjui yrityksen kulmapotkuksi – tilannetta seurannut kulmapotku löysi Anelma Lahikaisen pään, ja tämä nikkasi Suomen johtoon. Mainion keskityksen antoi Emilia Laiho.

Liimets venyi jälleen komeaan torjuntaan, kun Anela Ljesnjanin laukoi muutamaa minuuttia myöhemmin tulisesti. Seuraavaksi oli Kivirannan vuoro kokeilla – tällä kertaa veto meni hieman yli. Ensimmäinen vartti oli Suomen suvereenia hallintaa, ja joukkueen prässi puri mainiosti vastustajaan, joka ei juurikaan päässyt Pikkuhelmareiden kenttäpuoliskolle.

Olivia Ulenius ja Ljesnjanin hakivat seuraavien minuuttien aikana lisäosumia, mutta Liimets osoitti olevansa vaikea ohitettava. Avausjakson puolivälin jälkeen Ulenius karkasi läpiajoon, jossa Liimets vei pidemmän korren. Pikkuhelmarit sai lyhyen ajan sisään muutaman kulmapotkun, joista ei kuitenkaan syntynyt todellista uhkaa.

2–0-osuma syntyi lopulta 27. minuutilla. Kerttu Sarelius teki tilanteessa hyvän juoksun linjan taakse ja keskitti Uleniukselle, joka viimeisteli tyylikkään maalin. Viro puolusti toisen takaiskun jälkeen hyvin tiiviisti, eikä Suomi päässyt seuraavien minuuttien aikana hyville vetopaikoille. Pallonhallinta kuitenkin pysyi kotijoukkueella, ja Viivi Mäki-Kamppi sai olla maalillaan hyvin rauhassa.

Suomen näkyvimpiin pelaajiin lukeutunut Ljesnjanin laukoi muutama minuutti ennen taukoa vain hieman yli Viron maalin. Sarelius osui tolppien väliin vielä avausjakson loppuhetkillä, mutta tilanne liputettiin paitsioksi.

Pikkuhelmarit teki tauolla peräti kymmenen vaihtoa ja lisäsi johtoaan heti toisen puolikkaan alussa. Tilda Råtts nousi vahvasti oikealta laidalta ja sijoitti pallon tolppaan – Ulenius tuikkasi iltapäivän toisensa paluupallosta. Vain pari minuuttia myöhemmin Råtts oli jälleen pahanteossa, ja tällä kertaa laiturin laukaus upposi upeasti takayläkulmaan.

Upean sisääntulon tehnyt Råtts osui toistamiseen heti 51. minuutilla – loistavan esityön 5–0-maaliin teki Iida Kainulainen. Viro pääsi pari kertaa etenemään hyökkäyskolmannekselle, mutta Suomen puolustus hoiti tilanteet ongelmitta. Verkko heilui toisessa päässä taas reilun tunnin kohdalla, kun Råtts syötti pallon Iiris Holmströmille, joka viimeisteli näyttävästi yläriman kautta. Muutama minuutti tästä Holmström sijoitti tyhjästä maalista aavistuksen ohi.

Viro joutui alivoimalle parikymmentä minuuttia ennen loppua, kun Viktoria Toding pysäytti Uleniuksen kielletyin ottein. Pikkuhelmarit sai rikkeestä vapaapotkun, jonka Råtts laukoi hieman yli. Aamu Kinnunen petasi Råttsille hyvän paikan hetkeä myöhemmin, mutta hattutemppua hakeneen Råttsin viimeistely karkasi niukasti yli.

Maajoukkuedebytantti Iisa Elovaaran syöttö tavoitti 86. minuutilla Holmströmin, ja kapteeninnauhaa toisen jakson ajan kantanut Holmström sijoitti varmasti alakulmaan. Pikkuhelmarit jahtasi lisämaaleja vielä loppuminuuteilla ja sai pari kulmapotkua lisäajalla, mutta tulostaululle jäi lopulta lukemat 7–0.

Päävalmentaja Akan Okomoh oli tyytyväinen tapaan, jolla Pikkuhelmarit tyylitteli voittoon.

– Viro yritti prässätä meitä alussa, mutta pystyimme ohittamaan paineen ja pääsimme selustaan molemmilta laidoilta. Loimme paljon paikkoja ja olisimme voineet tehdä avausjaksolla enemmänkin maaleja – toisen jakson alussa teimme muutaman osuman, Okomoh totesi.

– Puhumme vaihtopelaajista ”game changereinä”, ja oli hienoa nähdä, kuinka he tulivat sisään toiselle jaksolle. Kaikki pelaajat antoivat hyviä näyttöjä pelissä – meillä oli useampia U17-debytantteja, jotka vetivät hienosti.

Okomoh näki, että joukkue saavutti kuluneella viikolla ne tavoitteet, jotka valmennustiimi oli asettanut.

– Pelissä tavoitteenamme oli pystyä tekemään myös pidempiä hyökkäyksiä ja pitämään palloa vastustajan kenttäpuolella. Onnistuimme siinä ihan hyvin, mutta pystymme tekemään sen vielä paremmin. Tässä pelissä näkyi, että saamme tuotua kentälle niitä asioita, joita olemme harjoitelleet – siihen voi olla hyvin tyytyväinen, Okomoh sanoi.

– Tapahtuma oli kaikkiaan onnistunut. Saimme tiistain testeistä infoa pelaajista, ja kävimme palautteet läpi – niihin pureudutaan myös seurojen kanssa. Oli tärkeää, että saimme järjestettyä tämän tapahtuman nopeasti EM-karsintojen perään ja pystyimme kehittämään pelaamistamme. Tästä on hyvä jatkaa kohti ensi vuotta.

Suomi – Viro 7–0 (2–0)
6’ Anelma Lahikainen 1–0
27’ Olivia Ulenius 2–0
47’ Ulenius 3–0