U17-tytöt voitti Färsaaret

Suomen U17-tyttöjen (2006 ja myöhemmin syntyneiden) maajoukkueen toinen ottelu PM-turnauksensa Norjassa päättyi runsasnumeroiseen voittoon Färsaaria vastaan.

U17-tytöt voitti Färsaaret 2022Kuva: Palloliitto

4.7.2022 klo 18:31

Etukäteen Färsaarista odotettiin huomattavasti heikompaa vastustajaa kuin avauskierroksen vastustajasta ja yhdestä naisten jalkapallon suurmaasta, Ruotsista.

Suomen hallinnassa peli tuulisessa Strömmenissä myös käynnistyi. Iiris Holmströmin paria niukasti ohi viuhunutta laukausta lähemmäksi Suomi ei kuitenkaan maalintekoa päässyt - ennen kolmattatoista minuuttia. Silloin pallo pelattiin kulmapotkusta takatolpalle, ja korkeimmalle taisi nousta Anelma Lahikainen, joka puski pallon yläriman kautta verkon perukoille.

Johtoasemaan siirtymisen jälkeen peli tasaantui, eikä Suomi painostanut enää yhtä lujasti. Seuraavaa maalia saatiin odottaa siihen asti, kun peliä oli pelattu puolisen tuntia. Silloin Sofia Jahnukainen pyssytti vasemmalla jalallaan pallon oikeaan alakulmaan ja tilanteeksi 0-2. Suomen kolmannen maalin teki puolestaan Iiris Holmström saatuaan pallon boksissa vähän ennen 40. peliminuuttia. Holmström kiersi Färsaarten maalivahdin vasemmalta puolelta ja siirsi pelivälineen tyhjiin.

Toinen puoliaika jatkui Suomen hallinnassa. Kun pelikellossa oli noin 55 minuuttia, Iida Kainulainen laukoi paristakymmenestä metristä oikeaan tolppaan. Seuranneesta hässäkästä Suomi oli tehdä jo neljännen maalinsa, mutta Färsaarten puolustus sai lopulta torjuttua tilanteen kulmaksi.

Samaan tolppaan osui myös vasemmalta laukonut Jahnukainen minuutilla 60. Tällä kertaa ripareihin ehti tälläämään Emilia Laiho, joka upotti pelivälineen maaliin ja tilanteeksi 0-4. Suomen viimeisen ja viidennen maalin iski Kainulainen muutama minuutti tämän jälkeen. Peli pysyi Suomen kontrollissa loppuun asti.

Päävalmentaja Marko Saloranta oli voittoon tyytyväinen huomioiden sen, että Färsaaret puolusti koko ottelun syvällä 5-4-1 -muodossa. Nuoruudestaan huolimatta Pikkuhelmarit ottivat tänään rauhallisesti, vaikka Färsaaret piti Suomen pois maalipaikoilta ensi minuutit.

- Tosi paljon pystyimme sitä murtamaan ja käyttämään niitä välejä, mitä halusimmekin. Matsi oli kontrollissamme koko ajan, ja halusimme pitää riman tosi korkealla. Ehkä vielä olisi tempo voinut olla korkeampi, mutta olimme parempi joukkue, ja siihen voimme olla tyytyväisiä, Saloranta näkee.

Myös puolustuksellisesti Suomi onnistui. Färsaaret ei oikein saanut edes tilanteen poikasia.

- Halusimme lopettaa Färsaarten hyökkäykset alkuunsa, ja siinä myös onnistuimme. Maalivahdillamme ei ollut yhtään torjuntaa. Tosi kypsää pelaamista, eikä ruvettu intoilemaan, vaan ei jätetty pienintäkään saumaa maalintekoon. Viisi maalia heitä vastaan on OK, ehkä toisella jaksolla olisi voinut tehdä enemmänkin, mutta kokonaisuutena voi olla tyytyväinen. Hatunnosto pelaajille, kukaan ei alkanut pelaamaan omaan pussiin tai yrittämään tehdä maaleja väkisin, Saloranta sanoo.

Färsaaret - Suomi 0-5 (0-3)
13' Lahikainen 0-1
30' Jahnukainen 0-2
39' Holmström 0-3