U17-tytöt voi varmistaa EM-jatkokarsintapaikkansa maanantaina

Pikkuhelmarit kohtaa Irlannin kello 14:00 alkavassa ottelussa. Pohjois-Irlannin Belfastissa pelattava kamppailu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Pikkuhelmareiden karsinta-avaus päättyi voitonjuhliin.

23.10.2022 klo 21:54

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) sai perjantaina erinomaisen alun EM-karsintaturnaukselle. Suomi kukisti emäntämaa Pohjois-Irlannin lukemin 2–0 – hyökkääjä Kerttu Sarelius viimeisteli Pikkuhelmareiden molemmat osumat. Tarkemman raportin ottelusta voi lukea täältä.

– Meillä oli avausjaksolla ongelmia etenemisen kanssa, ja paransimme siinä toisen jakson aikana. Meidän täytyy pystyä käyttämään kaikkia kaistoja myös Irlantia vastaan, kun hyökkäämme. Hyökkäyspään erikoistilanteissa meillä oli erinomaisia mahdollisuuksia maalintekoon, ja haluamme onnistua niissä maalien muodossa Irlanti-ottelussa, päävalmentaja Akan Okomoh toteaa.

– Saimme matsista sekä kolmesta pisteestä paljon virtaa tämän turnauksen jatkamiselle. Meillä on joka ilta team buildingiä, ja joukkueen ilmapiiri on todella hyvä. Keskittyminen on ollut todella korkeaa luokkaa aamusta iltaan etenkin joukkueen palavereissa sekä harjoituksissa. Pelaajat odottavat tulevaa matsia innolla – mikäs sen parempaa kuin päästä jälleen taistelemaan isoista pisteistä.

Irlanti koki karsinta-avauksessaan 0–1-tappion Itävallalle. Okomohin mukaan Irlanti pelasi tappiosta huolimatta erittäin hyvin.

– Irlanti pelasi kokonaisuudessaan hyvän ottelun Itävaltaa vastaan. Joukkue puolustaa eri korkeuksilta – välillä he prässäävät monella pelaajalla, mutta välillä he vetäytyvät tiiviiseen muotoon. Olemme luoneet suunnitelmia molempia vaihtoehtoja varten. Irlanti on tosi vaarallinen leveydessä, ja keskityksiä tulee paljon. Meidän täytyy onnistua boksipuolustamisessa, Okomoh sanoo.

– Kävimme valmistavissa treeneissä läpi omaa pelaamistamme peilaten Irlantiin. Irlannin pelaamisessa on paljon samoja piirteitä kuin Pohjois-Irlannilla, joten valmistautumisessa hyödynsimme myös edellisen ottelun asioita – olemme toki viilanneet tiettyjä asioita. Teemme pieniä muokkauksia pelaamiseemme ja pyrimme iskemään kiinni Irlannin heikkouksiin.

U17-tyttöjen seuraavat ottelut EM-karsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
24.10. 14:00 Suomi – Irlanti, Belfast (Seaview)
27.10. 16:00 Itävalta – Suomi, Belfast (Solitude)

Ottelut näkyvät suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle