U17-tytöt valmiina karsintoihin – kenraali päättyi tappioon

Ikäluokan EM-karsintaturnaus odottaa kuukauden päässä. Palloliitto selvittää mahdollisuutta karsintapelien striimaamiseen.

Linda Nurmi pelasi vahvan ottelun Ranskaa vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

17.9.2022 klo 16:54

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) kärsi 1–3-tappion VG-62:n P2008-joukkueelle tänään lauantaina. Eerikkilässä pelattu ottelu oli tauolla tilanteessa 1–1, mutta naantalilaiset nousivat toisella jaksolla voittoon. Pikkuhelmarit kukisti aiemmin tällä viikolla Ranskan – otteluraportin voi lukea täältä, ja peli on mahdollista katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalla.

Päävalmentaja Akan Okomoh kertoo, että lauantain ottelussa haluttiin antaa näyttöpaikka erityisesti niille pelaajille, jotka eivät saaneet vastuuta Ranskaa vastaan. Suomi lähti kamppailuun täysin eri avauksella kuin keskiviikkona, ja pienestä vammasta kärsinyttä Viivi Mäki-Kamppia lukuun ottamatta kaikki pelaajat saivat otteluissa minuutteja.

– Peli oli meiltä ihan hyvä, mutta tulokseen ei voi missään nimessä olla tyytyväinen. Pyysimme VG-62:ta pelaamaan samalla tavalla kuin Pohjois-Irlanti – peli palveli meitä todella hyvin, mistä haluan kiittää joukkuetta ja päävalmentaja Leo Tommilaa. Pojat antoivat juuri sopivan kovan vastuksen, Okomoh sanoo.

– Kokonaisuudessaan viikko oli todella antoisa. Pelaajat suorittivat erittäin hyvin, ja keskittymisen taso on ollut koko tapahtuman ajan korkea niin palavereissa kuin treeneissä. Meillä on ollut aika tiiviit kuusi päivää, ja meidän on tullut olla tehokkaita. Onneksi pelaajat ovat sisäistäneet asiat nopeasti.

Suomen EM-karsintaryhmä nimetään reilun parin viikon päästä, ja tulevat viikot ovat valmennukselle hektisiä. Avauspeli odottaa reilun kuukauden päässä – sitä ennen edessä on paljon tehtävää ja useita haastavia päätöksiä.

– Puramme ensin tämän tapahtuman ja pistämme palautteet eteenpäin. Katsomme tulevien viikkojen aikana paljon eri sarjojen matseja – meillä on positiivista päänvaivaa sen suhteen, ketkä pelaajat karsintajoukkueeseen nimetään. Keskustelemme valmentajien kanssa ja pyrimme löytämään parhaan mahdollisen ryhmän, Okomoh toteaa.

– Tavoitteemme on ehdottomasti päästä EM-jatkokarsintoihin. Etenemme Pohjois-Irlannissa peli kerrallaan ja keskitymme aina seuraavaan matsiin. Jos onnistumme yhtä hyvin kuin tällä viikolla, meillä on hyvät mahdollisuudet jatkoon.

U17-tyttöjen ottelut EM-karsintaturnauksessa (kellonajat varmistuvat lähiviikkoina):
21.10. Suomi – Pohjois-Irlanti, Belfast (Seaview)
24.10. Suomi – Irlanti, Belfast (Seaview)
27.10. Itävalta – Suomi, Belfast (Solitude)

EM-karsintaturnauksen kolme parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen.