U17-tytöt taipui niukasti Islannille

Suomen U17-tyttöjen (2006 ja myöhemmin syntyneiden) maajoukkueen toinen ottelu PM-turnauksensa Norjassa päättyi runsasnumeroiseen voittoon Färsaaria vastaan.

Pikkuhelmareiden avauskokoonpano PM-turnauksen ottelussa Islantia vastaan.

7.7.2022 klo 14:34

Alun perin kello 12 alkavaksi suunniteltu ottelu potkaistiin käyntiin lopulta hieman myöhässä ja Suomen pelatessa liivit päällä.

Suomi aloitti vahvasti, mutta Islanti siirtyi johtoon minuutilla 23, kun kotijoukkueen kärkipelaaja sai pallon nopeasta hyökkäyksestä ja tulitti pallon Suomen maalin takanurkkaan. Kauan ei Suomen tarvinnut kuitenkaan odotella tasoitusta: kolmen minuutin kuluttua takaiskusta Ilona Wallan vapaapotku 30 metristä onnistui täydellisesti, eikä Islannin maalivahdilla jäänyt mitään mahdollisuutta, kun pallo viuhui aivan tolpan vierestä verkon perukoille. Näin Suomi tasoitti tilanteeksi 1-1.

Puolen tunnin pelin jälkeen Suomella oli loistava mahdollisuus siirtyä jo 1-2 -johtoon, mutta Kerttu Sareliuksen laukaus ripareista epäonnistui ja meni ohi maalin. Parinkymmenen minuutin pelin jälkeen Islanti sai vaparin, josta annetusta laukauksesta Venla Roine otti komean torjunnan.

Toiselle puoliajalle Suomi tuli liivien sijasta kokovalkoisissa. Jakso alkoi tasaisissa merkeissä, eikä kumpikaan joukkue päässyt kaikkein vaarallisimmille maalipaikoille. Peli aukesi vasta, kun peliä oli jäljellä noin parikymmentä minuuttia. Nopean hyökkäyksen päätteeksi oikealta laidalta annettu poikittaissyöttö löysi keskeltä Margret Brynja Kristinsdottirin, joka viimeisteli kylmästi tilanteeksi 2-1.

Vain pari minuuttia takaiskun jälkeen Suomi pääsi taas tuulettamaan, kun hyökkäyspään hienon oikean laidan kuljetuksen päätteeksi saatiin pallo keskustaan. Vaihtopelaaja Edit Mare ehti ripareihin ja pisti pallon verkkoon, mutta tuomaristo totesi tilanteen paitsioksi Suomen protesteista huolimatta. Suomen paine jatkui vielä tästäkin, mutta Islannin maalivahti onnistui torjumaan Sofia Jahnukaisenkin vasemman laidan laukauksen.

Kauaa ei tästä kulunut, kun toisessa päässä tapahtui. Vikkelä Jonsdottir juoksi läpiajoon Suomen puolustukselta, mutta Suomen maalivahti Venla Roine tuli vastaan ja otti islantilaishyökkääjän laukauksesta upean jalkatorjunnan. Suomi jatkoi painostusta Islannin maalilla ja sai aikaan pari laukaustakin, mutta maalin makuun pääsi seuraavaksi taas Islanti vähän ennen täyttä aikaa. Edit Mare joutui kaatamaan islantilaishyökkääjän omassa boksissa, ja pilkusta pallo viimeisteltiin kylmästi alakulmaan.

Tilanne näytti jo olevan Islannin hallussa, mutta lisäajan alussa iski taas Ilona Walta. Wallan upea sisäkierteinen vapari paristakymmenestä metristä tärähti tälläkin kertaa vastustamattomasti Islannin maaliin, ja näin Suomi pääsi jahtaamaan kovalla tohinalla vielä tasoitusmaalia. Seuranneesta kulmapotkuhässäkästä juuri ennen loppuvihellystä Suomi sai vielä pallon kerran Islannin ylärimaan, mutta lisämaaleja ei enää syntynyt.

Näin Pikkuhelmarit kärsi karvaan tappion lukemin 3-2.

Suomen päävalmentaja Marko Saloranta näki ensimmäisessä jaksossa paljon hyvää. Suomi hallitsi peliä ja pystyi luomaan maalintekopaikkoja. Saloranta oli kuitenkin varsin tyytymätön tapaan, jolla Islanti avausmaalinsa teki.

- Kaikkein suurin asia, mitä meidän piti Islannista varoa oli heidän keskushyökkääjänsä. Kun he riistävät pallon, haluavat he lyödä pallon toppareiden välistä läpi. Sen ei pitänyt tulla kenellekään yllätyksenä, mutta eiköhän heidän 1-0 -maalinsa ollut juuri sellainen. Islanti riisto ja pallo toppareiden väliin, hyökkääjä karkasi selustaan ja tilanteeksi 1-0, Saloranta manasi.

- Mutta muuten ensimmäisessä puoliajassa oli paljon hyvää, vaikka meidän olisikin pitänyt tehdä paljon enemmän maaleja kuin mitä teimme. Ilona Walta oli siinä tosi isossa roolissa. Islannin laitapakit kavensivat paljon, mikä jätti laitoihin isot tilat. Ilona tuotti paljon vaikeuksia heidän vasemmalle pakilleen, Saloranta kehuu.

Islannin toisen johtomaalin jälkeen Suomi nosti riskitasojaan tietoisesti.

- Kuitenkin voittoa haetaan aina. Tiloja alkoi aueta ja tilanteita syntyi lopussa osittain siksi, mutta osittain myös siksi, että Islanti ja osa meidänkin pelaajista väsähtivät. Meidän kontrolli hävisi vähän, sillä keskimäärin meidän ei kannata lähteä pystysuunnan jalkapalloon vaan kontrolloida peliä mahdollisimman paljon. Siksi alkoi tapahtua molempiin suuntiin.

- Olihan siinäkin paikkoja, joista pitäisi maali tulla, mutta niitä emme tänään käyttäneet hyväksi. Maalimme syntyivät sen sijaan sellaisista tilanteista, joista niitä tulee harvemmin. Tietysti Ilona Wallan vaparit olivat loistavia pommeja molemmat - mutta toisaalta emme voi olettaa, että hän niistä joka kerta maalin tekisi.

Saloranta näkee, että turnauksessa kohdatut Ruotsi ja Islanti ovat molemmat sellaisia joukkueita, joita syksyn karsinnoissa tulee vastaan lisääkin.

- He hyökkäävät nopeasti ja vaarallisesti. Isoimmat vahvuudet ovat siinä, kun pallo lyödään selustaan ja isketään vastaan. Sen opettelu, miten selustaa puolustetaan ja miten voitetaan puolustustilanteita ovat isoja juttuja. Ja totta kai myös se, miten toimitaan molemmissa bokseissa. Vaikka boksien välissä olisimme parempi joukkue, ei se anna kuin mahdollisuuden voittaa. Pelit kuitenkin ratkaistaan molemmissa bokseissa, ja siinä meillä on vielä paljon tekemistä, Saloranta summaa.

Islanti-Suomi 3-2 (1-1)
23' Jonsdottir 1-0
26' Walta 1-1
70' Kristinsdottir 2-1