U17-tytöt nimetty EM-jatkokarsintaturnaukseen

Palloliitto selvittää mahdollisuutta karsintaotteluiden striimaamiseen.

Pikkuhelmarit hakee maaliskuussa toista peräkkäistä kisapaikkaansa. Kuvassa Nanna Nyman.Kuva: Ⓒ SPL /Kalevi Hämäläinen

21.2.2023 klo 13:58

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelaa maaliskuussa EM-kisapaikasta. Pikkuhelmarit arvottiin samaan jatkokarsintalohkoon Hollannin, Ruotsin ja Walesin kanssa – lohkovoittaja etenee Virossa toukokuussa järjestettävään EM-lopputurnaukseen.

Päävalmentaja Akan Okomoh on nimennyt jatkokarsintaryhmään kaksi maalivahtia sekä 16 kenttäpelaajaa. Joukkuetta täydennetään kahdella pelaajalla 26. helmikuuta mennessä.

– Tämä on meille hieno mahdollisuus – on siistiä lähteä jälleen karsintoihin etenkin, kun saamme lisää kovia maaotteluita ja pelaamme kisapaikasta. Olemme ottaneet suuria harppauksia syksyn karsintaturnauksesta, mutta meidän täytyy pystyä maaliskuussa parhaimpaamme, jotta voitamme lohkon, Okomoh toteaa.

Pikkuhelmarit pelasi edelliset ottelunsa helmikuun alussa. EM-jatkokarsintojen kenraaliharjoitus päättyi 1–2-tappioon Islannille, mutta Suomi kaatoi Portugalin turnauksen aiemmissa otteluissan emäntämaan (1–0) ja Slovakian (4–0).

– Turnauksesta jäi kokonaisuutena hyvä maku, mutta kehitettävääkin jäi. Pelasimme Portugalia vastaan hyvän avausjakson, eikä meillä ollut mitään hätää, mutta toisen puolikkaan osalta jäi parannettavaa. Sama koskee Islanti-pelin toista jaksoa – karsinnoissa meidän täytyy pelata mahdollisissa johtotilanteissa vielä paremmin.

Tulevista karsintavastustajista emäntämaa Hollanti voitti syksyllä A7-lohkon puhtaalla pelillä. Ruotsi sijoittui saman lohkon kolmanneksi – Wales puolestaan porskutti B5-lohkon voittoon.

– Olemme nähneet vastustajiemme syksyn karsintaotteluita ja tämän vuoden maaotteluita. Pyrimme muodostamaan heistä mahdollisimman tarkan kuvan ja löytämään joukkueiden toistuvat toiminnot, vahvuudet sekä heikkoudet. Haaste on tosi kova, mutta meillä on erinomainen joukkue ja täydet mahdollisuudet pärjätä jatkokarsinnoissa.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Viivi Mäki-Kamppi (mv), Ilves (SJK, SeMi, KaNu)
Tara Seifulla (mv), HJK (PKKU, TiPS)
Nanna Nyman, ONS (OrPa, Oulu Blue Cats)
Pinja Turkia, FC KTP (FC Peltirumpu, MyPa)
Anelma Lahikainen, HJK (SAPA)
Edit Mare, HJK (KäPa)
Sanni Kouva, ONS
Ida Heikkinen, FC Honka (FC WILD)
Bettina Aho, FC KTP (FC Peltirumpu, MyPa, Sudet, Valkealan Kajo)
Milja Kiviranta, HJK (FC KTP, Jäntevä)
Iiris Holmström, Valtti
Anela Ljesnjanin, Ilves (KaaPo, TPS, EuPa, LLuja)
Aada Mäkelä, HJK
Tilda Råtts, Åland United (FC Sport)
Olivia Ulenius, Åland United (IFK Mariehamn)
Ilona Walta, HJK (PPS)
Sofia Jahnukainen, PKKU (TuPS)
Kerttu Sarelius, HJK
Aamu Kinnunen, FC Lahti (PEPO, FC Kuusysi) (nimetty 26.2.)
Noora Karvonen, Valtti (FC Kontu) (nimetty 26.2.)

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
Ke 8.3. 20:00 Ruotsi – Suomi, Sportpark Bovenmolen (Oldebroek)
La 11.3. 17:00 Suomi – Wales, Sportpark Vondersweijde (Oldenzaal)
Ti 14.3. 20:00 Suomi – Hollanti, Sportpark Vondersweijde (Oldenzaal)

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä