U17-tytöt aloittaa EM-jatkokarsinnat keskiviikkona

Kello 20:00 alkava Ruotsi-ottelu näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Pikkuhelmareiden joukkue EM-jatkokarsintaturnauksessa.

7.3.2023 klo 15:22

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) matkusti sunnuntaina Hollantiin, jossa Pikkuhelmarit kamppailee paikasta EM-kisoihin. Suomi pelaa samassa karsintalohkossa emäntämaa Hollannin, Ruotsin ja Walesin kanssa – lohkovoittaja etenee Virossa toukokuussa järjestettävään EM-lopputurnaukseen.

Suomi veti ensimmäiset harjoituksensa eilen, ja joukkue harjoittelee vielä kerran tänä iltana. Päävalmentaja Akan Okomohin mukaan Pikkuhelmarit-ryhmässä on H-hetken alla erinomainen ilmapiiri.

– Hyvä joukkuehenki on ehdottomasti vahvuuksiamme, ja haluamme ylläpitää sekä kehittää sitä. Ykkösasiamme on se, että jokaiselle on hyvä olla tässä joukkueessa, ja kukin saa olla oma itsensä. Vaikka joukkueeseen tulee aina luonnollista vaihtuvuutta, uudet ihmiset pääsevät helposti mukaan nippuun, Okomoh toteaa.

– Menemme turnauksessa peli kerrallaan, ja keskitymme seuraavaan peliin niin ammattimaisesti kuin mahdollista. On todella arvokasta, että meillä on pelaajia, jotka pelasivat 2005 syntyneiden mukana vuosi sitten. He pystyvät näyttämään esimerkkiä muille, ja se tarttuu varmasti koko joukkueeseen.

Ilona Walta on yksi Suomen pelaajista, joilla on aiempaa jatkokarsinta- ja arvokisakokemusta. Walta pelasi kaikissa otteluissa sekä viime maaliskuun jatkokarsinnoissa että toukokuun EM-kisoista – hän viimeisteli yhden maaleista Slovakia-ottelussa, joka varmisti Pikkuhelmareiden kisapaikan.

– Olemme nähneet konkreettisesti, mitä kisapaikka vaatii joukkueelta. Siitä on varmasti etua meille. Karsinnoissa ei ole varaa menettää pisteitä – vuosi sitten pelasimme yhden tasapelin, ja lohkovoitto ratkesi vasta maalierolla. Nämä ovat tosi jännittäviä otteluita, Walta sanoo.

Walta ei ollut mukana viime syksyn EM-karsinnoissa, sillä hän loukkaantui lokakuun alun Suomen Cupin finaalissa. HJK-pelaaja palasi tositoimiin helmikuun alussa, kun Klubi kaatoi HPS:n Kansallisen Cupin ottelussa. Viime viikonloppuna Walta sai lisää minuutteja cup-voitossa Åland Unitedia vastaan.

– Ei ole ikinä kivaa seurata pelejä sivusta, mutta onneksi joukkueemme haki karsinnoista jatkopaikan. Aloitin harjoittelun tammikuussa, ja helmikuusta lähtien olen treenannut täysillä joukkueen mukana. Sairastelin talvella, ja se hieman sotki paluutani kentille. Alussa minulla oli tietenkin vähän hakemista, mutta nyt tunnen päässeeni takaisin omalle tasolleni.

Ruotsi selvitti tiensä jatkokarsintoihin A7-lohkosta. Joukkue taipui avausottelussaan Portugalille 0–1, ja Hollanti murskasi sinikeltaiset lukemin 5–1. Päätöskierroksen 3–1-voitto Skotlannista riitti Ruotsille lohkon kolmossijaan. Helmikuussa Ruotsi pelasi tuplamaaottelun Unkaria vastaan – kumpikin kamppailu päättyi maalittomaan tasapeliin. Suomen ja Ruotsin edellinen kohtaaminen on puolestaan viime heinäkuulta, jolloin Pikkuhelmarit kärsi 1–4-tappion.

– Olemme nähneet Ruotsilta karsinta- sekä Unkari-pelit. Ruotsi on kurinalaisesti puolustava joukkue, joka pyrkii varmasti tekemään etenemisestämme vaikeaa. Heidän pelistään löytyy ruotsalaisille perinteistä suoraviivaisuutta, mutta he osaavat hyökätä hyvin monipuolisesti, Okomoh avaa.

– Ruotsi on kova joukkue. Meidän täytyy olla hyviä puolustuspään erikoistilanteissa – niistä Ruotsi rokotti meitä viime kerralla kahdesti. Uskon, että voimme haavoittaa heitä erityisesti hyökkäyspään tilanteenvaihdoissa, Walta päättää.

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
Ke 8.3. 20:00 Ruotsi – Suomi, Sportpark Bovenmolen (Oldebroek)
La 11.3. 17:00 Suomi – Wales, Sportpark Vondersweijde (Oldenzaal)
Ti 14.3. 20:00 Suomi – Hollanti, Sportpark Vondersweijde (Oldenzaal)

Palloliitto selvittää mahdollisuutta Wales- ja Hollanti-otteluiden striimaamiseen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä