U17-tytöillä on yhä mahdollisuudet lohkovoittoon

Pikkuhelmarit kohtaa EM-karsintaturnauksen viimeisessä ottelussaan Itävallan. Torstain kamppailu pelataan Belfastin Solitude Stadiumilla – ottelu alkaa kello 16:00 ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla.

Pikkuhelmarit on ehtinyt tutustua myös Belfastin nähtävyyksiin.

26.10.2022 klo 17:57

U17-tyttöjen (2006 ja myöhemmin syntyneet) EM-jatkokarsintapaikka varmistui maanantaina, vaikka Suomi kärsi 2–3-tappion Irlannille. Myöhemmin maanantaina pelattu Itävalta – Pohjois-Irlanti päättyi Itävallan 3–0-voittoon, joten Suomi on varmasti kolmen parhaan joukossa*. Lohkotilannetta voi tarkastella täällä.

– Jatkopaikan varmistuminen ei ole vaikuttanut isommin valmistautumiseemme. On kuitenkin hyvä, että pääsemme Itävalta-peliin ilman suurempia paineita. On hienoa, että taistelemme yhä lohkovoitosta – kun teemme asiat kunnolla yhdessä ja saamme pelaajiemme vahvuudet esiin, meillä on erinomaiset mahdollisuudet hyvään otteluun, päävalmentaja Akan Okomoh avaa.

– Pidimme eilen vapaapäivän ja huolehdimme siitä, että saimme kevennettyä pelaajien mentaalista ja fyysistä kuormaa. Olemme käyneet tarkasti läpi Itävallan pelaamista ja edelleen keskitytty oman pelaamisemme kehittämiseen. Tänään pääsimme harjoittelemaan ottelustadionilla, ja olemme valmiita viimeiseen kamppailuun. Joukkueessa on luottavainen ja hyvä fiilis.

Vajaat 80 minuuttia Irlantia vastaan uurastanut Sanni Kouva sanoo, että pelistä voi ottaa mukaan monia hyviä asioita, mutta joukkueella on paljon varaa parantaa. Ensimmäiset karsinnat ovat olleet ONS-pelaajalle toistaiseksi hieno kokemus.

– On ollut mahtavaa päästä pelaamaan karsintoja. Meillä on ollut kaksi todella kovaa ottelua – pelien ulkopuolella meillä on ollut kivaa, mutta kaikki on ollut tosi ammattimaista. Voin olla Irlanti-pelin suoritukseeni ihan tyytyväinen, vaikka koen, että pystyn vielä parempaan, Kouva kertoo.

Itävalta tarvitsisi torstain ottelusta vain pisteen, jotta se varmistaisi lohkovoittonsa. Joukkue kukisti avauspelissään Irlannin 1–0, ja emäntämaa Pohjois-Irlanti kaatui maalein 3–0. Itävallan paras maalintekijä on kaksi osumaa viimeistellyt toppari Sarah Gutmann.

– Itävalta on todella vahva erikoistilanteissa, ja joukkue on tehnyt useamman erikoistilannemaalin. He puolustavat tosi tiiviisti ja tekevät vastustajan etenemisen vaikeaksi. Saamme vastaan maan Euroopan huipulta, joten meiltä vaaditaan huomenna hyvää onnistumista, Okomoh toteaa.

– Itävalta tulee varmasti otteluun kovaa, ja meidän täytyy antaa takaisin samalla mitalla. Kaksinkamppailupelaaminen tulee varmasti korostumaan ottelussa. Tällä hetkellä minulla on tosi hyvät ja luottavaiset fiilikset – olemme harjoitelleet hyvin, ja pyrimme viemään harjoitellut asiat peliin, Kouva päättää.

* Mikäli Suomi häviäisi päätösmatsin Itävaltaa vastaan, ja Pohjois-Irlanti voittaisi Irlannin, olisivat Suomi, Irlanti ja Pohjois-Irlanti tasapisteissä. Koska Suomi voitti Pohjois-Irlannin avausottelussa lukemin 2–0, Irlannin keskinäisten otteluiden maaliero olisi tässä tapauksessa Suomea heikompi. Suomi voi yhä päätyä lohkossa sijalle yksi, kaksi tai kolme – mikäli Suomi voittaa Itävallan, ja Irlanti ei voita Pohjois-Irlantia, voittaa Suomi lohkon.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle