U17-pojat nimetty helmi-maaliskuun maajoukkueleirille

Minihuuhkajat pelaa torstaina 2. maaliskuuta harjoitusottelun HJK Klubi 04:ää vastaan. Ottelu alkaa kello 13:00 – Eerikkilän jalkapallohalliin on vapaa sisäänpääsy.

Topi Sistonen oli mukana voitokkaissa Belgia-maaotteluissa.Kuva: Kalevi Hämäläinen

20.2.2023 klo 11:55

U17-poikien (2006 ja myöhemmin syntyneet) valmistautuminen EM-jatkokarsintaturnaukseen jatkuu tämän viikon sunnuntaina. Minihuuhkajat kokoontuu Eerikkilään 26. helmikuuta ja leireilee urheiluopistolla viiden päivän ajan.

Suomella oli päävalmentaja Erkka V. Lehtolan mukaan mahdollisuus pelata tuplamaaottelu Pohjois-Makedonian vieraana, mutta Minihuuhkajat päätyi jäämään kotimaahan. Lehtola toteaa, että vierasottelussa olisi ollut liikaa epävarmuustekijöitä.

– Emme olleet täysin varmoja vastustajan tasosta emmekä siitä, pääsisimmekö luonnonnurmelle. Haluamme toki pelata mahdollisimman paljon maaotteluita, mutta nyt pääsemme vetämään useammat palloharjoitukset kuin perinteisessä maajoukkuetapahtumassa, jossa pelataan kaksi ottelua, Lehtola avaa.

– Kokoonnumme sunnuntaina ja treenaamme neljän päivän ajan ennen kenraaliharjoitustamme. Kotimaan leirissä on myös se hyvä puoli, että saimme joukkueeseen muutaman lisäpelaajan, jotka pääsevät antamaan viimeisiä näyttöjä ennen karsintoja.

Minihuuhkajien edellisestä maajoukkuetapahtumasta on kulunut nyt muutama viikko. Suomi pelasi tammikuussa tuplamaaottelun Belgiaa vastaan – tuloksena oli kaksi komeaa voittoa. Kumpikin ottelu on katsottavissa Palloliiton YouTube-kanavalta.

– Tulevan leirin ajankohta on täydellinen, sillä edellinen tapahtuma on tuoreessa muistissa, ja se on samalla tarpeeksi lähellä karsintoja. Iiro Mendolin loukkaantui tammikuun tapahtumassa ja jää nyt pois, samoin seurakiireiden keskellä urakoiva Juho Lähteenmäki. Muutamalla muullakin pelaajalla on pieniä kolhuja. Gerson Henry ei ole mukana leirillämme, mutta hän on näillä näkymin käytettävissä karsinnoissa.

Eerikkilän leiri on Minihuuhkajien viimeinen tapahtuma ennen Turkissa pelattavaa maaliskuun EM-jatkokarsintaturnausta. Kenraaliharjoituksen vastustajana toimii HJK Klubi 04, josta Lehtola odottaa kovaa mittaria.

– Kiitos jo tässä vaiheessa Klubille sekä (päävalmentaja) Miika Nuutiselle, että peli saatiin järjestettyä. Tiedän, että joudumme matsissa todella koville. Halusimme maaliskuun alkuun haastavan matsin, ja sellaisen varmasti saamme, Lehtola sanoo.

– Karsintojen avausvastuksemme on Espanja, ja harjoituspeli valmistaa meitä siihen. Klubi ei ole Espanja, mutta joukkueiden pelissä on samoja elementtejä – ainakin taitoa, vauhtia ja halua hallita palloa. Tulemme käymään leirillä tarkasti läpi Espanjan pelaamista ja saatamme ottaa viikon mittaan maistiaisia myös Saksasta.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Jussi Tanska (mv), FC Honka (EsPa)
Joel Tynkkynen (mv), HJK (JäPS)
Johannes Viitala (mv), Ilves
Mustafa Abdulmuttaleb Abdulrasoul, HJK (PPJ)
Aapo Boström, TPS (TuNL)
Rene Kähkönen, OLS (nimetty David Ezeh, HJK (Gnistan, HPS) tilalle 24.2.)
Otto Huttunen, FC Honka (JJK)
Vilho Huovila, FC Lahti (Kajo, Sudet, Kuusysi)
Emil Ingman, HJK (IF Sibbo-Vargarna, JäPS)
Viljami Jokiranta, FC Lahti (PEPO, Veiterä)
Kalle Koponen, HJK (LPS)
Julius Körkkö, Tervarit Juniorit (HauPa)
Kingsley Kwasi Kwaw, HJK (PKKU, KoPSe, KoiPS, Icehearts)
Emil Leveälahti, HJK (LePa)
Noah Levis, AEK
Gabriel Oksanen, Real Salt Lake
Samuel Pasanen, FC Lahti (FC Reipas, FC Kuusysi)
Julius Paananen, OLS (OTP, OrPa)
Akseli Puukko, FC Lahti (FC Reipas)
Daniel Riihilahti, HJK (MPS)
Otto Ruoppi, KuPS
Topi Sistonen, SalPa (FC Halikko, Salon Wilpas)
Kaius Simojoki, KäPa (HJK, PPJ)
Sebastian Suvanne, FC Honka (PPJ, FC POHU, HJK, PiTa)
Deniz Kocol, Tervarit Juniorit (OLS) (nimetty Elmer Vauhkonen, HJK (KuPS, PK-37) tilalle 24.2.)

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
Ke 22.3. 11:00 Espanja – Suomi, Manavgat
La 25.3. 11:00 Saksa – Suomi, Manavgat
Ti 28.3. 13:00 Suomi – Turkki, Manavgat

Kahdeksan lohkovoittajaa sekä seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät EM-lopputurnaukseen, joka pelataan Unkarissa touko-kesäkuussa 2023. Palloliitto selvittää mahdollisuutta karsintaotteluiden striimaamiseen.