U17-pojat kukisti Liettuan loppuhetkien maalilla

Macar Ajoungin lisäaikaosuma riitti 1–0-voittoon Eerikkilän iltapäivässä. Turnauksen kaikki ottelut ovat katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalla.

Suomen taistelu palkittiin lisäajalla.Kuva: Ⓒ Tiina Pirilä /SPL

1.7.2022 klo 15:26

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) lähti otteluun täysin eri avauskokoonpanolla kuin keskiviikon Latvia-kamppailuun. Latvia-pelin tavoin Minihuuhkajat otti pallonhallinnan heti alussa myös Liettuaa vastaan, mutta vastustaja puolusti tiiviisti, ja Suomella oli vaikeuksia päästä viimeisellä kolmannekselle.

19. minuutilla Arvid Lundberg sai Joona Moserilta mainion pallon linjan taakse, mutta liettualaisvahti Joris Aliukonis ehti palloon juuri ajoissa. Minuuttia myöhemmin Axel Ainasoja sekä Emil Ingman petasivat Lundbergille hyvän paikan – hyökkääjän kosketus kuitenkin epäonnistui maalin edustalla.

Liettua sai ensimmäisen jakson avauspuolikkaalla pari kulmapotkua, mutta muuten joukkue ei onnistunut luomaan painetta Tino Kangasahon maalille. 28. minuutilla Mantas Malatokas pääsi hakemaan johtomaalia takatolpalta, josta laituri laukoi niukasti ohi. Muutama minuutti tästä Moser veti kauempaa hieman Latvian maalin ohi.

Suomi oli lähellä maalintekoa taas 36. minuutilla. Ingman syötti Vilho Huovilan vaaralliseen keskityspaikkaan, ja tämän keskitys löysi Ainasojan pään – pusku suuntautui kuitenkin suoraan päin Aliukonista. Niko Nurmen laukaus puolestaan oli Liettuan maalivahdille helppo poimittava.

Aliukonis otti näyttävimmän torjuntansa avausjakson loppuminuuteilla, kun Viljami Jokiranta vapautti Lundbergin avopaikkaan, mutta Minihuuhkajien ensimmäinen maali sai yhä odottaa. Lisäajalla Patrikas Pranckusin keskitys oli vielä upota verkon perukoille – Kangasaho sai torjuttua pallon kulmapotkuksi, ja tauolle mentiin lopulta maalittomissa lukemissa.

Ainasoja pääsi kasvokkain Aliukoniksen kanssa heti toisen jakson alkajaisiksi, ja sijoitus kilpistyi hyvään jalkatorjuntaan. Lundberg sai pian tämän jälkeen pallon maalin edustalle, mutta viimeinen silaus jäi jälleen puuttumaan. 68. minuutilla Aliukonis venyi jälleen parhaimpaansa, kun Otto Ruoppi pääsi yrittämään muutamasta metristä Huovilan loistavan nousun päätteeksi.

Kangasaho sai töitä pitkästä aikaa 73. minuutilla torjuttuaan Adrian Lickūnasin vedon helposti. Muutamaa minuuttia myöhemmin Malatokas pääsi laidalta puolittain läpi, ja veto meni ohi tolppaa hipoen. Vaihtomiehet Rene Kähkönen ja Elmer Vauhkonen olivat hetki ennen varsinaisen peliajan päätöstä lähellä rikkoa kuparisen – Aliukonis venyi ensimmäisessä paikassa ilmiömäiseen torjuntaan, ja Vahkosen laukaus meni vähän ohi.

Ansaittu palkinto tuli lopulta lisäajalla, kun Suomen kulmapotku pomppi Macar Ajoungille, joka sai runnottua pelivälineen maaliin. Liettua ei saanut enää kunnon kiriä aikaan, ja Minihuuhkajat avasi turnauksen voittotilinsä.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola oli päätösvihellyksen jälkeen iloinen joukkueensa puolesta. Lehtola kiitteli omiensa työmoraalia ja loppuun asti pelaamista sekä totesi, että kentältä löytyi onnistujia.

– Meillä oli tänään vielä enemmän hyviä paikkoja kuin keskiviikkona. Viimeistely tökki, minkä takia jouduimme jännittämään loppuun saakka. Täytyy muistaa, että vaihdoimme koko avauksen, ja kentällä oli yksi debytantti ja ryhmä pelaajia, joilla on vain niukasti maaottelukokemuksia. Useat pelaajat pelasivat toistensa kanssa ensi kertaa yhdessä, Lehtola sanoi.

– Onnistujista Jokiranta oli alusta asti hyvin mukana pelissä, vahva pallossa ja teki paljon töitä. Ingmanilla on alla pitkä loukkaantuminen, mutta hänen tekemisensä alkaa näyttää lupaavalta. Myös Moser on päässyt hyvin mukaan ryhmään ensikertalaisena, ja suunta on koko ajan parempi.

Suomi kohtaa Baltic Cupin viimeisessä pelissään Viron, joka avasi turnauksen 3–3-tasapelillä Liettuaa vastaan. Sunnuntaina Helsingissä Töölön Pallokenttä 2:lla pelattava Viro-ottelu alkaa kello 15:00 ja näkyy suorana Palloliiton YouTube-kanavalla. Katsomoon on vapaa pääsy.

– Liettua pelasi tänään selkeästi paremmin kuin avauspelissään Viroa vastaan. He olivat yhtenäisempi ja liikkuvampi ryhmä, mikäli oli tietenkin hyvä asia – saimme hyvän haasteen. Onneksi meillä on vielä sunnuntaina yksi ottelu, jossa voimme vielä parantaa. Tämän voiton jälkeen voimme lähteä päätösmatsiin hyvällä fiiliksellä, Lehtola päätti.

Liettua – Suomi 0–1 (0–0)
90+’ Macar Ajoung 0–1

12 Tino Kangasaho (mv)
7 Vilho Huovila (77’ 19 Elmer Vauhkonen)