U17-pojat hakee toista voittoaan Belgiasta

Torstain maaottelu alkaa kello 15:30. Helsingissä sijaitsevaan Talin jalkapallohalliin on vapaa pääsy – ottelu näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

David Ezeh oli vaikea pideltävä belgialaispuolustajille.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

25.1.2023 klo 19:16

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) otti eilen torstaina vakuuttavan 2–0-voiton Belgiasta. David Ezeh viimeisteli pelin avausosuman jo alkuminuuteilla, ja Julius Paananen ratkaisi kamppailun lopullisesti lisäajalla. Tarkemman raportin Eerikkilässä pelatusta ottelusta löydät täältä.

Ezeh’n voittomaali syntyi kapteeni Samuel Pasasen hankkimasta rangaistuspotkusta. Hyökkääjä pelasi tunnin ja väläytteli vaarallisuuttaan useaan otteeseen – lisämaaleja nuorukainen ei kuitenkaan onnistunut tekemään. Joukkueen esitykseen Ezeh oli hyvin tyytyväinen.

– Pelasimme tosi hyvin – prässimme toimi ja pallonhallinta sujui hyvin. Syksyn karsinnoissa pelimme ailahteli, ja meille saattoi tulla synkkiä jaksoja. Nytkin meille tuli jonkun verran pallonmenetyksiä, mutta hoidimme tilanteet hyvällä vastaprässillämme, Ezeh toteaa.

– Oma pelini oli ihan aktiivista, mutta paljon jäi parannettavaa. Olisin voinut tehdä pari maalia lisää. Huomenna meidän täytyy olla tehokkaampia, jotta saamme hyvän tuloksen – tarvitsemme vielä hieman lisää laatua hyökkäyspään viimeisiin ratkaisuihin.

Helmikuussa 17 vuotta täyttävän hyökkääjän vuosi on lähtenyt mainiosti käyntiin myös HJK:n paidassa. Ezeh nousi Klubin avaukseen kauden ensimmäisessä harjoitusottelussa, joka päättyi helsinkiläisten 4–0-voittoon FC Hakasta – Ezeh viimeisteli kaksi osumaa. Tätä ennen HJK oli tiedottanut Ezeh’n jatkosopimuksesta, joka ulottuu kauden 2025 loppuun.

– Oli mahtava kokemus pelata edustuksen kanssa. Olen treenannut heidän kanssaan pari viikkoa, ja se on ollut sekä haastavaa että kehittävää aikaa. Ero Kakkosen vauhtiin on tosi iso – pelaajien laatu on todella korkea. Virallinen debyytti edarissa on totta kai koko ajan mielessäni, mutta se tulee sitten ajallaan.

IF Gnistania ja HPS:aa nuorempana edustanut Ezeh on herättänyt mielenkiintoa monissa ulkomaalaisissa seuroissa. Hyökkääjä kävi aiemmin talvella tanskalaisseura Midtjyllandin testissä ja pelasi kahden viikon aikana kolme harjoitusottelua.

– Testijakso oli hauska kokemus, ja treeneissä ja peleissä oli tosi nopea tempo. Sain otteluista hyvää palautetta, ja Midtjyllandilla on yhä kiinnostusta minua kohtaan. Tulevaisuuden tavoitteeni ovat tietenkin ulkomailla, mutta nyt keskityn täysillä olennaiseen ja nykyhetkeen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä