U17-poikien PM-turnaus jatkuu Tanska-ottelulla

Lauantaina kello 14:00 alkava kamppailu näkyy suorana striimin välityksellä. Striimilinkki julkaistaan avauskokoonpanouutisen yhteydessä noin tunti ennen ottelun alkua.

Iiro Mendolin kantoi Suomi-paitaa myös Baltic Cupissa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

5.8.2022 klo 20:35

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) aloitti PM-turnauksen makealla 4–2-voitolla Norjasta. Minihuuhkajat pelasi lähes puolet torstai-illan jännitysnäytelmästä miesvajaalla, mutta sai hienon palkinnon taistelustaan. Tarkemman otteluraportin voi lukea täältä.

– Pohdimme ottelun jälkeen sekä aamupalaverissa, miksi hyvä alkumme kääntyi avausjakson puolivälissä Norjan hallinnaksi. Näen, että Norjan todella aggressiivinen prässi aiheutti meille ongelmia. Se avasi meille tilaa linjan takana, muttemme onnistuneet käyttämään sitä hyväksemme, päävalmentaja Erkka V. Lehtola pohtii.

– Toisesta jaksosta ei voi vetää juurikaan johtopäätöksiä, kun pelasimme alivoimalla, ja juoni oli päivänselvä. Oli kuitenkin hienoa nähdä, että puolustimme johtoasemaamme hyvin. Lisäksi saimme aikaan hyviä vastaiskuja, joista yksi tai kaksi olisi voinut johtaa maaliin. Saimme kulutettua niillä tärkeitä minuutteja ja sotkettua Norjan rytmiä. Pelaajat olivat syystäkin todella tyytyväisiä pelin jälkeen.

Vajaat 70 minuuttia uurastaneelle Iiro Mendolinille jäi niin ikään hyvät fiilikset PM-turnauksen avauksesta.

– Joukkue selviytyi hyvin – halusimme voittaa, pelasimme rohkeasti ja uskoimme itsemme. Joukkuehenkemme on todella hyvä, ja se näkyi hyvin pelissä. Oma pelini oli ihan hyvää. Tuli hyviä riistoja keskialueella, ja pallollinen pelaamiseni oli rohkeaa, Mendolin toteaa.

– Omalla kohdallani parannettavaa jäi pitkiin syöttöihin. Palloa voisi myös pistää välillä aikaisemmin liikkeelle. Joukkueena meidän tulee olla huolellisempia syötöissä, ja vastustajan alueella pitäisi pystyä pitämään palloa pidempiä aikoja.

Mendolinin elokuu on ollut vilkas, sillä keskikenttämiehen siirto FC Interistä FC Groningeniin julkaistiin pari päivää sitten. KaaPo:n ja KaaNa:n kasvatti ei ole vielä ehtinyt muuttamaan Hollantiin ja isäntäperheeseen – harjoittelun hän aloittaa Groningenin U18-joukkueen kanssa.

– Agenttini Seppo Miettinen järjesti maaliskuussa testileirin Groningeniin. Interissä oltiin innoissaan, ja minua kannustettiin lähteä katsomaan, kuinka pärjään. Menin testille ja olin tosi tyytyväinen treeneihin sekä siihen, kuinka minut otettiin vastaan. Groningenissa kaikilla pelaajilla on tosi kova halu kehittyä.

Lauantain vastustaja Tanska pelasi turnauksen avausottelunsa niin ikään eilen. Joukkue kaatoi Pohjois-Irlannin murskalukemin 12–0 – ahkerimpina maalintekijöinä toimivat avausjaksolla hattutempun mättänyt Victor Froholdt sekä kahdesti osuneet Jonatan Holm Lindekilde ja Lasse Overgaard Nielsen.

– Lukemat olivat hurjat. Tiedämme, että Tanska on todella kova joukkue – meidän täytyy parantaa monessa asiassa, jotta saamme yhtä hyvän tuloksen kuin Norjaa vastaan. Tanskaa vastaan emme saa pelata itseämme ulos samalla tavalla kuin torstaina. Esitys oli hyvä, mutta teimme liikaa vääriä valintoja.

Suomen pelaajista Johannes Viitala kärsii yhden ottelun pelikiellosta, ja Emil Ingman on puolestaan sivussa sairastelun takia. Tanska-ottelussa nähtäneen pari maajoukkuedebyyttiä – Gabriel Oksanen ja Topi Sistonen tulevat näillä näkymin tekemään ensiesiintymisensä Suomi-paidassa. Uusista kasvoista Noah Levis ja Jussi Tanska debytoivat jo Norjaa vastaan.

– Poissaolojen takia ainakin kolme eilen avauskokoonpanossa pelannutta poikaa aloittaa myös huomenna. Turnaus on tiivis rupeama, ja olemme keskittyneet tänään palautumiseen, jotta olemme mahdollisimman valmiita huomenna.

Suomen tulevat ottelut (Suomen aikaa):
La 6.8. 14:00: Tanska – Suomi, Drøbak
Ke 10.8. 13:00: Suomi – Englanti, Fredrikstad