U17-poikien Julius Paananen: ”Haluamme EM-kisoihin asti”

Paananen tuli ryminällä sisään maajoukkueeseen tammikuun Belgia-otteluissa.

Julius Paananen (vas.) osui kerran ja Julius Körkkö kahdesti, kun Belgia kaatui Talin hallissa.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

28.2.2023 klo 14:46

U17-poikien (2006 ja myöhemmin syntyneet) maajoukkueleiri alkoi sunnuntaina, ja joukkue leireilee parhaillaan kolmatta päivää Eerikkilässä. Minihuuhkajien leiriryhmässä on kova edustus Oulun seudulta – joukkueeseen nimettiin kaksi pelaajaa sekä Oulun Luistinseurasta että Tervarit Junioreista. OLS:n Julius Paanasen mukaan Oulussa tehdään oikein monia asioita.

– OLS:lla menee tällä hetkellä tosi hyvin, ja olemme tällä hetkellä P17-SM-karsintalohkomme kärjessä. Meillä on paljon hyviä pelaajia ja laadukas valmennus. Minä ja muutama muu pelaaja olemme harjoitelleet talven aikana viikoittain myös AC Oulun reservijoukkueen kanssa, nuorempana OTP:ta ja OrPa:a edustanut Paananen kertoo.

– Olen käynyt talvella myös edustuksen treeneissä. Pallo liikkuu vauhdikkaammin ja miehet juoksevat kovempaa – kaikki on siellä selkeästi nopeampaa kuin reservijoukkueessa tai B-junioreissa. On ollut kehittävää harjoitella edustuksen kanssa.

Paananen debytoi Suomi-paidassa tammikuussa, kun Minihuuhkajat isännöi Belgiaa tuplamaaottelussa. Nuorukaisen maalitili aukesi välittömästi – Paananen vaihdettiin kentälle 80. minuutilla, ja hän viimeisteli lisäajalla 2–0-päätöslukemat. Toisessa Belgia-ottelussa Paananen nimettiin avauskokoonpanoon, ja verkot heiluivat jälleen. Komea 3–2-osuma jäi kaiken lisäksi kamppailun voittomaaliksi.

– Belgia-peleistä jäi tietenkin hyvät fiilikset. Saimme kaksi hyvää tulosta ja tein tehot 2+1 – ensimmäisiltä maaotteluilta ei olisi voinut enempää toivoa. Pelasimme tosi hyvällä asenteella, ja meillä oli yhtenäinen joukkue. Puolustimme mielestäni kohtuullisen hyvin, ja viisi tehtyä maalia Belgiaa vastaan on hyvä suoritus.

Minihuuhkajien seuraavat maaottelut koittavat maaliskuussa, kun Suomi pelaa EM-jatkokarsinnoissa Espanjaa, Saksaa ja Turkkia vastaan. Lohko on kivikova – kahdeksan lohkovoittajaa sekä seitsemän parasta lohkokakkosta etenevät EM-lopputurnaukseen, joka pelataan Unkarissa touko-kesäkuussa 2023.

– Olen pyrkinyt antamaan mahdollisimman hyvät näytöt ja toivon, että pääsen mukaan joukkueeseen. Se on ollut pitkään tavoitteeni. Karsintaturnauksesta lähdetään hakemaan voittoja – haluamme totta kai EM-kisoihin asti.

Minihuuhkajat pelaa torstaina 2. maaliskuuta harjoitusottelun HJK Klubi 04:ää vastaan. Ottelu alkaa kello 13:00 – Eerikkilän jalkapallohalliin on vapaa sisäänpääsy.

Suomen ottelut EM-jatkokarsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
Ke 22.3. 11:00 Espanja – Suomi, Manavgat
La 25.3. 11:00 Saksa – Suomi, Manavgat
Ti 28.3. 13:00 Suomi – Turkki, Manavgat

Palloliitto selvittää mahdollisuutta karsintaotteluiden striimaamiseen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä