U17-poikien EM-karsinta jatkuu Italiaa vastaan

Lauantain ottelu alkaa kello 17:00 ja näkyy suorana turnausisäntä Kosovon jalkapalloliiton YouTube-kanavalla.

Huominen Italia-ottelu pelataan Stadiumi Fadil Vokrrilla.

7.10.2022 klo 18:47

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) aloitti EM-karsintaturnauksen huipputärkeällä voitolla Kreikasta. Otto Ruopin ja David Ezeh’n osumat riittivät kolmeen pisteeseen – kolme pistettä irtosi lopulta maalein 2–1. Keskiviikkona pelatun kamppailun tarkempi raportti löytyy täältä.

Minihuuhkajat harjoitteli tänään Stadiumi Fadil Vokrrilla, jossa Suomi pelaa turnauksen kaksi viimeistä otteluaan. Päävalmentaja Erkka V. Lehtolan mukaan nurmi oli varsin pehmeä, ja alusta oli paikoin heikohkossa kunnossa. Päävalmentaja kuitenkin toteaa, että olosuhteet ovat molemmille joukkueille samat.

Italia aloitti karsinnat 5–2-voitolla isäntämaa Kosovosta samaisella stadionilla. Peli oli tauolla lukemissa 1–0, mutta ”Azzurrini” ratkaisi kamppailun toisen jakson aikana. Ahkerimmin maaliverkkoja heilutti Serie A:ssa jo viime kaudella debytoinut Simone Pafundi.

– Tasoero oli iso. Italia tuhlasi avausjaksolla pari rangaistuspotkua, ja johto olisi voinut olla tauolla suurempi. Italia lepuutti muutamia avainpelaajiaan – tuntui muutenkin, että he antoivat Kosovolle hieman siimaa. Joukkue näytti esimerkiksi elokuun Sveitsi-ottelussa, miten hyvin he osaavat pelata. Alkukesän tuplamaaottelussa Italia löi Espanjan, Lehtola sanoo.

– Italia on erittäin vahva prässäämään ja jahtaamaan riistoja. Meidän täytyy niin ikään haastaa heidän puolustuksensa – kun pelaamme yläalueella tarpeeksi kylmäpäisesti, pystymme varmasti haavoittamaan heitä. Toki sinne pitää ensin päästä.

Suomen terveystilanne on Italia-pelin alla varsin hyvä, ja pelaajilla on ollut pari päivää aikaa palautua karsintojen avausottelusta. Kreikka-ottelu oli fyysisesti melko kova rutistus – Lehtola näkee, ettei Italia joutunut aivan yhtä koville Kosovoa vastaan.

– He voivat saada pientä etua siitä, että pystyivät säästelemään joitakin runkopelaajiaan. Italia kuuluu Euroopan parhaimpiin joukkueisiin, ja heillä on loistavia yksilöitä. Tämä on pojille mahtava tilaisuus päästä mittaamaan omaa tasoaan ikäluokan huippujen kanssa.

– Italian vahvuudet on tietysti huomioitava, ja niitä on käyty läpi sekä palavereissa että harjoituskentällä. Päähuomio on kuitenkin oman pelin laadussa. Kosovo ja Kreikka kohtaavat toisensa jo aiemmin päivällä – senkin pelin tuloksella on merkitys taistelussa jatkopaikoista, mutta meidän on keskityttävä satasella omaan otteluumme, Lehtola korostaa.

Myös Johannes Viitala odottaa lauantain peliä innolla. Suomen maalia Kreikka-ottelussa vartioinut Viitala joutui antautumaan turnauksen avauspelissä kerran, mutta otti muutaman tärkeän kopin ja oli voiton takuumiehiä.

– Kreikka-pelistä jäi tosi hyvä fiilis. Vaikka emme pystyneet parhaimpaamme etenkään toisella puoliajalla, koko jengi taisteli hienosti. Kolme pistettä on pääasia. Italiaa vastaan meidän täytyy olla vielä rohkeampia pallon kanssa. Kävimme tänään läpi Italian pelaamista, ja tiedämme heidän heikkoutensa. Yritämme iskeä niihin, Viitala sanoo.

– Matsista tulee varmasti todella hieno kokemus. Vastassa on yksi Euroopan kärkimaista, ja haaste on kova. Saimme karsinnoille hyvän alun – meillä on kaikki mahdollisuudet jatkoon. Keskitymme nyt Italia-otteluun, emmekä ota paineita muusta.

U17-poikien seuraavat ottelut EM-karsintaturnauksessa (Suomen aikaa):
8.10. 17:00 Italia – Suomi, Pristina (Stadiumi Fadil Vokrri)
11.10. 14:00 Kosovo – Suomi, Pristina (Stadiumi Fadil Vokrri)

Turnauksen kaksi parasta maata etenee keväällä 2023 pelattavaan EM-jatkokarsintaturnaukseen – myös karsintojen neljä parasta lohkokolmosta etenee jatkoon.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle