U17- ja U19-tyttöjen EM-karsintalohkot arvottiin tiistaina

Suomi jahtaa jatkokarsintapaikkoja Skotlannissa sekä Pohjois-Irlannissa pelattavissa turnauksissa.

Arvonnat järjestettiin Sveitsin NyonissaKuva: UEFA

1.5.2022 klo 11:56

U19-tyttöjen (2004 ja myöhemmin syntyneet) karsintalohkoon arvottiin Espanja, Sveitsi ja Skotlanti. Karsintaturnaus pelataan Skotlannissa lokakuun alkupuolella, ja kolme maata etenee jatkokarsintaan. Kaikki lohkot löytyvät täältä. U19-tyttöjen EM-kisat pelataan Belgiassa heinäkuussa 2023 – Belgian lisäksi kisapaikkoja on seitsemälle eri maalle.

– Meille nasahti erittäin kova lohko. Espanja on Euroopan parhaita joukkueita, ja Sveitsi oli mielestäni kolmoskorin vaikein vastustaja. Skotlanti puolestaan kuului neloskorin kovimpiin maihin. Haluamme päästä pelaamaan hyvätasoisia otteluita, joten odotamme pelejä innolla, U19-päävalmentaja Arttu Pitkäkangas sanoo.

– Tavoitteemme on edetä EM-kisoihin, ja sinne päästäksemme meidän täytyy pystyä kaatamaan huippumaita. Meillä on edessämme monta kovatasoista maaottelua, joten pääsemme valmistautumaan karsintoihin hyvin. Haaste on iso, mutta luvassa on upeita matseja.

U17-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) päätyi samaan lohkoon Itävallan, Irlannin ja Pohjois-Irlannin kanssa. Karsintaturnaus pelataan Pohjois-Irlannissa lokakuun loppupuolella, ja kolme maata etenee jatkokarsintaan. Kaikki lohkot löytyvät täältä – EM-lopputurnaus pelataan Virossa toukokuussa 2023, ja kisaemännän lisäksi mukaan pääsee seitsemän maata.

– Saimme arvontaan ison hyödyn 2005-ikäluokan menestyksestä, sillä olimme EM-lopputurnaussijoituksemme perusteella Euroopan rankingin kuudensia. Nousimme siten ykköskoriin Saksan, Espanjan, Ranskan, Hollannin, Tanskan ja Norjan kanssa. Muista arvontakoreista olisi voinut saada helpompiakin vastuksia, mutta kaiken kaikkiaan pitää olla suhteellisen tyytyväinen arpaan, U17-päävalmentaja Marko Saloranta toteaa.

– Lohko tulee olemaan tosi tasainen. Nyt alamme etsimään tietoa ja kasaamme materiaalia lohkovastustajista. Jo nyt on selvää, että edessä on lohko, jossa vastustajat ovat todella fyysisiä, suoraviivaisia. Palloa tulee paljon pitkillä syötöillä ja keskityksillä meidän puolustettavaksi, joten tuo osa-alue tulee olemaan varmasti mukana harjoittelussa meidän jokaisessa tapahtumassamme.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä