U16-tytöt nimetty UEFA Development -turnaukseen

Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen – Suomen otteluohjelma löytyy uutisen lopusta.

U-16 tytötKuva: Kalevi Hämäläinen

28.4.2022 klo 10:34

U16-tytöt (2006 ja myöhemmin syntyneet) pelaa huhtikuussa ikäluokan ensimmäiset maaottelut. Suomi osallistuu Walesissä pelattavaan UEFA Development -turnaukseen, jossa Pikkuhelmarit kohtaa emäntämaan lisäksi Tanskan sekä Sveitsin.

Päävalmentaja Marko Saloranta ei matkaa Walesiin, sillä EM-lopputurnaukseen valmistautuva U17-maajoukkue järjestänee viimeistelyleirin samaan aikaan. Päävastuussa turnauksessa on täten Toni Koskinen.

– Toni on ollut ryhmän mukana alusta asti, ja minulla on täysi luotto häneen ja muuhun valmennustiimiin. Kävimme pelaajavalinnat läpi yhdessä Tonin sekä aluevalmentajien kanssa, ja olemme yhteydessä myös turnauksen aikana. Olisi totta kai ollut hienoa olla itsekin joukkueen mukana, mutta aikataulut eivät mahdollistaneet sitä, Saloranta toteaa.

– Lähdemme turnaukseen hyvin mielin. Roolini on tällä kertaa erilainen kuin tavallisesti, mutta valmennuksen työnjako menee normaalilla tavalla. Valtteri Kumpuniemi on tällä kertaa ikään kuin minun paikallani. Pieni vaihdos ei vaikuta kokonaisuuteen suuresti, Koskinen sanoo.

Pikkuhelmareiden valmistautuminen syksyn EM-karsintoihin alkoi helmikuun leirillä, jolloin joukkue pelasi harjoitusottelun HPS:n edustusjoukkuetta vastaan. Nyt ikäluokka pääsee viimein pelaamaan ensimmäiset maaottelunsa.

– On mahtava juttu, että joukkue pääsee pelaamaan kansainvälisiä pelejä. Wales on pieni kysymysmerkki, mutta Tanska ja Sveitsi ovat todella kovia mittareita. 2005 syntyneet menetti tässä vaiheessa monta ottelua, ja on tärkeää, että tämä ikäluokka saa alle maaotteluita, Saloranta sanoo.

Helmikuussa moni pelaaja joutui jättämään Eerikkilän leirin väliin sairastelun tai loukkaantumisten takia, mutta nyt Pikkuhelmarit saanee jalkeille miltei kaikki haluamansa pelaajat.

– Korona on vaikuttanut monen pelaajan talvikauteen, mutta joukkueen terveystilanne on hyvä. Täysin uutena pelaajana joukkueeseen nousee Ilona Auvinen, joka on esittänyt JyPK:n riveissä todella hyviä otteita. Ilona on sporttinen ja taitava pelaaja, jolla on täydet fyysiset edellytykset kansainvälisiin peleihin, Saloranta kehuu.

– Kyseessä on hyvä ikäluokka, josta on noussut pelaajia myös vuotta vanhempien maajoukkueeseen. Turnaukseen lähtee laadukas ryhmä, ja joukkueen ulkopuolelle jäi monia hyviä pelaajia. Odotamme joukkueen ensimmäistä maaottelua innolla, Koskinen päättää.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Venla Roine (mv), TPS (KaaNa)
Viiivi Mäki-Kamppi (mv), SJK (SeMi, Kanu)
Pinja Turkia, FC Peltirumpu (MYPA)
Lotta Hemming, HJK
Nelli Miettinen, EPS
Linda Nurmi, HJK
Sanni Kouva, ONS
Olivia Krook, EPS
Ilona Auvinen, JyPK
Ellen Ainasoja, KPV (Hovsala Bollklubb)
Sara Attola, HFA (KontU)
Iida Kainulainen, FC Honka (HooGee)
Emilia Laiho, IPS (SiU)
Neea Tähtisaari, RoPS
Mikaela Sjöman, PKKU (JäPS)
Iiris Holmström, Valtti
Sofia Jahnukainen, PKKU (TuPS)
Anela Ljesnjanin, TPS (Lauttakylän Luja, EuPa, Laitumen Pallo)
Kerttu Sarelius, HJK
Tilda Råtts, FC Sport

Suomen ottelut:
Su 17.4. 14:00 Wales – Suomi, Airbus Areena
Ti 19.4. 14:00 Tanska – Suomi, The New Saints
Pe 22.4. 12:00 Suomi – Sveitsi (paikka selviää myöhemmin)

Otteluiden alkamisajat Suomen aikaa.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä