U16-tytöt nimetty toukokuun UEFA Development -turnaukseen

Suomen joukkue ja turnauksen otteluohjelma löytyvät uutisen lopusta. Pikkuhelmareiden ottelut näkyvät suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavan välityksellä – kaikkiin peleihin on vapaa pääsy.

Aada Mäkelä oli mukana myös viime syksyn Ruotsi-tuplamaaottelussa.Kuva: Ⓒ Tiina Pirilä /SPL

11.5.2023 klo 13:58

U16-tytöt (2007 ja myöhemmin syntyneet) pelaa vuoden ensimmäiset maaottelunsa toukokuun lopulla. Neljän maan UEFA Development -turnaus järjestetään Eerikkilässä 26.–31. toukokuuta – Pikkuhelmareiden lisäksi turnauksessa pelaavat Belgia, Espanja sekä Turkki.

Edelliset maaottelunsa viime lokakuussa pelannut Suomi leireili viimeksi helmikuussa. Nyt mukana on hieman pienempi ryhmä, jossa on kaksi maalivahtia ja 18 kenttäpelaajaa.

– Ikäluokan terveystilanne on ihan hyvä, ja saimme kasaan erinomaisen ryhmän. Sarjat ovat pyörähtäneet käyntiin edellisen leirimme jälkeen, minkä lisäksi olemme nähneet ison joukon pelaajia alueleireillä sekä alueturnauksessa. Meillä on täten hyvä kuva tästä ikäluokasta, päävalmentaja Akan Okomoh toteaa.

Ikäluokan vuoden päätavoite ovat syksyn U17-EM-karsinnat, joiden lohkoarvonnat järjestetään kesäkuussa. Matka kohti karsintoja alkoi jo helmikuun leirillä, mutta nyt Pikkuhelmarit pääsee mittaamaan tasoaan kovia futismaita vastaan.

– Meillä on tosi hyvät lähtökohdat karsintoihin, kun ehdimme pelaamaan niitä ennen kahdeksan maaottelua. Meillä on tiedossa kolme erilaista vastustajaa – lähdemme voittamaan otteluita ja samalla kehittämään peliämme.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Ella-Maria Ervasti (mv), FC Honka (HFA, FC Espoo, LePa)
Viivi Pietilä (mv), FC Honka (FC Espoo, PEP)
Lotta Paavilainen, KPV
Noora Karvonen, Valtti (FC Kontu)
Reeta Pirilä, ONS (Oulun HarrasteFutis, Oulu Blue Cats, Tervarit Juniorit)
Hikaru Viherlaakso, TPS (Turun Weikot, TuNL)
Elsa Rinta-Kokko, FC Espoo (HFA, LePa)
Venla Koota, EPS
Niiki Juttula, ONS (KajHa, FC Wimma, Suomussalmen Palloseura)
Cecilia Jäntti, FC KTP (FC Peltirumpu, MyPa, Sudet)
Aava Salmela, KPV
Anni Harmaala, PK-35 (TiPS, KoPSe)
Olivia Reis, HJK (EBK, NuPS)
Olivia Ulenius, Åland United (IFK Mariehamn)
Laura Oksanen, HJK (TiPS)
Emilia Pulkkinen, Tervarit-j (ONS, Ajax-Sarkkiranta, OsPa)
Aada Mäkelä, HJK
Anike Wusu, JyPK
Jelena Todoshchenko, EPS (HooGee, FC Kirkkonummi, EsPa, AC Kirkkonummi, FC Espoo)
Melisa Arifi, EBK

Turnauksen otteluohjelma:
Pe 26.5. 13:00 Espanja – Belgia
Pe 26.5. 17:30 Suomi – Turkki

Su 28.5. 13:00 Espanja – Suomi
Su 28.5. 17:30 Belgia – Turkki

Ke 31.5. 10:00 Turkki – Espanja
Ke 31.5. 14:30 Suomi – Belgia

Kaikki ottelut pelataan Eerikkilän keinonurmikenttä 2:lla, ja katsomoon on vapaa pääsy. Suomen ottelut näkyvät suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.