U16-pojat kukisti Pohjois-Irlannin viiden maalin kamppailussa

Debytantit nousivat ratkaisijoiksi Eerikkilän illassa. Ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomen avaus Pohjois-Irlantia vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

4.10.2022 klo 19:57

U16-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) palasi voittokantaan tänään tiistaina, kun joukkue isännöi Pohjois-Irlantia Jari Litmanen Areenalla. Kolmen maan turnauksen avausottelu päättyi Minihuuhkajien 3–2-voittoon.

Pohjois-Irlanti sai alussa pari kulmapotkua, mutta Minihuuhkajat hallitsi kenttätapahtumia ensimmäisen vartin aikana. Pohjois-Irlanti piti suomalaiset hyvin poissa boksista – vieraiden puolustus ehti blokkaamaan vedon, kun Adiche Sabwele pääsi kokeilemaan hyvästä paikasta 13. minuutilla.

Matias Siltanen laukoi puolisen metriä yli avausjakson puolivälin tuntumassa. Avausosuma nähtiin heti seuraavasta hyökkäyksestä – Santeri Romppanen keskitti oikealta laidaltaan, ja Sabwele taisteli pallon maaliin lähietäisyydeltä. Suomen johto kesti vain muutaman minuutin ajan, kun Oscar Kelly onnistui tasoittamaan huolimattoman puolustamisen seurauksena.

Minihuuhkajat pääsi juhlimaan toista osumaansa reilun puolen tunnin kohdalla. Will Murdock torjui Sabwelen tuikkauksen, ja Eemil Tanninen osui paluupallosta tolppaan – maali syntyi kolmannesta yrityksestä, kun Toivo Mero sijoitti pallon alakulmaan. Hetkeä myöhemmin vierailla oli erinomainen paikka tasoitukseen, mutta suomalaisten uhrautuva puolustus pelasti isännät takaiskulta.

Ukko Happonen teki tärkeän torjunnan hetki ennen taukoa, kun Pohjois-Irlanti pääsi vaaralliseen vastaiskuun, ja Cole Brannigan haki alakulmaa. Tauolle mentiin lopulta Suomen ansaitussa johdossa.

Taavi Koukkumäki oli lähellä Suomen kolmatta osumaa toisen jakson alussa, mutta ylärima pelasti Pohjois-Irlannin. Vieraat saivat aikaan painetta tunnin kohdilla, ja Kai Nyyssösen miehistöllä oli pitkään vaikeuksia pelinavaamisen kanssa – suurta vaaraa Minihuuhkajien boksissa ei kuitenkaan ollut.

Pohjois-Irlanti tuli tasoihin 70. minuutilla. Vieraat antoivat lyhyen kulmapotkun, ja Callum Burnsiden keskitys kimposi verkon perukoille suomalaispelaajan pään kautta. Pohjois-Irlanti jatkoi maalin jälkeen vahvoja otteitaan ja hallitsi palloa – 79. minuutilla Burnsiden kaukolaukaus kimposi riman kautta yli.

Suomi siirtyi 3–2-johtoon välittömästi vieraiden läheltä piti -tilanteen jälkeen. Minihuuhkajat hyökkäsi jälleen oikean laidan kautta, ja Koukkumäki tarjoili takaviistoon Sonosi Daldumille, joka viimeisteli tyylikkään osuman. Hetkeä myöhemmin Burnside oli jälleen pahanteossa, mutta Suomen onneksi hänen laukauksensa epäonnistui.

Kotijoukkue onnistui pitämään johtoasemansa loppuun asti ilman suurempia ongelmia ja avasi turnauksen voitokkaasti. Minihuuhkajat pelaa seuraavan ottelunsa perjantaina – kello 11:00 alkava Viro-peli näkyy suorana ja selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla.

– Pelissä oli hyviä aihioita, mutta ehjää 90-minuuttista ei saatu vieläkään. Meillä oli haasteita alussa, kunnes aloimme löytämään tiloja ja pääsimme murtautumispaikoille. Moni hyökkäys jäi kiinni viimeisestä syötöstä, päävalmentaja Nyyssönen totesi.

– Aloitimme toisen jakson ihan hyvin, mutta Pohjois-Irlanti sai hyvän jakson, jolloin jouduimme ottamaan vastaan ja päästimme toisen maalin. Vaihtomiehet toivat meille virtaa, ja teimme hienon voittomaalin. Kaikki maalintekijämme olivat debytantteja, mikä on upeaa.

Nyyssönen vakuutti, että Minihuuhkajilla riittää nälkää Viro-otteluun.

– Meidän täytyy pelata paremmin perjantaina. Puramme pelin joukkueen kanssa heti aamusta ja aloitamme sitten valmistautumiseen peliin. Vaikka teimme kolme hienoa maalia, tulee meidän monipuolistaa etenemistämme, jotta olemme vielä vaarallisempia ja tehokkaampia.

Suomi – Pohjois-Irlanti 3–2 (2–1)
22’ Adiche Sabwele 1–0
29’ Oscar Kelly 1–1
34’ Toivo Mero 2–1