U16-pojat jahtaa turnausvoittoa perjantaina

Kello 11:00 alkava Viro-ottelu näkyy suorana sekä selostettuna Palloliiton YouTube-kanavalla. Eerikkilän Jari Litmanen Areenalle on vapaa pääsy.

Suomen avaus Pohjois-Irlantia vastaan.

Suomen avaus Pohjois-Irlantia vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

6.10.2022 klo 21:14

U16-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) avasi Eerikkilän turnauksen 3–2-voitolla Pohjois-Irlannista. Tiistain kamppailussa ei nähty parasta Suomea, mutta Minihuuhkajat raapi kamppailusta hyvän tuloksen – tarkemman raportin voi lukea täältä.

Avausottelun jälkeen Suomi on valmistautunut seuraavaan koitokseen. Pohjois-Irlanti-ottelu ei ollut Suomelta täysin ehjä 90-minuuttinen – päävalmentaja Kai Nyyssönen toivoo, että Viroa vastaan nähdään enemmän pidempiä hyökkäyksiä.

– Lisäksi haluan, että kiinnitämme huomiota tilanteenvaihtoihin. Meidän täytyy reagoida vielä terävämmin, kun on nopean hyökkäyksen paikka. Tiistain voittomaalissa teimme asiat hyvin ja löysimme tilan selustasta. Haluamme petrata myös pallottomassa vaiheessa. Pelissä oli paljon hyvääkin – pidimme vastustajan hyvin poissa vaarallisilta maalipaikoilta, Nyyssönen toteaa.

– Meillä on mukana seitsemän pelaajaa, joille tämä on ensimmäinen maajoukkuetapahtuma. Debytantit esiintyivät vahvasti Pohjois-Irlantia vastaan, ja on mielenkiintoista nähdä, mitä he tuovat kentälle huomenna. Huomisen jälkeen yli 40 ikäluokan pelaajaa on saanut maajoukkuekokemuksen, mikä on todella tärkeää.

Viro kärsi tänään torstaina 1–3-tappion Pohjois-Irlannille. Viro vastasi kamppailun avausmaalista, mutta Pohjois-Irlanti nousi tasoihin ja ohi, vaikka joutui pelaamaan miltei koko toisen jakson miesvajaalla.

– Olosuhteet olivat haastavat, ja kenttä oli erittäin märkä. Pelissä oli paljon kaksinkamppailuita ja intensiteetti oli korkea. Pohjois-Irlanti ansaitsi voiton, mutta Virolla oli erittäin vaarallisia hyökkäyksiä. Meidän täytyy olla hereillä heitä vastaan, Nyyssönen avaa.

– Tämä on vuoden viimeinen maaottelumme, ja haluamme päättää tapahtuman kunnialla. Henkilökohtaisten keskusteluiden perusteella pelaajat kokevat tärkeäksi sen, että he kuuluvat maajoukkueeseen – toivon, että ylpeys Suomi-paidan kantamisesta näkyy myös jatkossa kentällä.

FC Lahden Osku Maukonen vakuuttaa, että Suomen edustaminen on pelaajille kunnia-asia.

– Maaottelut ovat olleet hienoja uusia kokemuksia. Joukkueessamme oli jo entuudestaan hyvä ilmapiiri, ja tiistain voitto toi meille lisäboostia. Pohjois-Irlanti-pelissä oli paljon hyvää, mutta kehitettävääkin jäi. Meidän täytyy olla Viroa vastaan hereillä erityisesti erikoistilanteissa – heillä on hyökkäysvoimainen sekä isokokoinen joukkue, ja meidän kaikkien pelaajien tulee tietää omat roolinsa.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle