U16-poikien turnaus päättyi murskavoittoon

Sulo Ketola maalasi 6-2-voitossa peräti neljästi. Ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomen avaus Viroa vastaan.

Suomen avaus Viroa vastaan.Kuva: Ⓒ Kalevi Hämäläinen /SPL

7.10.2022 klo 13:04

U16-pojat (2007 ja myöhemmin syntyneet) päätti Eerikkilän turnauksen 6–2-voittoon Virosta. Tänään perjantaina pelattu ottelu oli vielä tauolla 1–1-tasalukemissa, mutta Suomi osui viimeisen 20-minuuttisen aikana viidesti. Voitto tarkoitti Minihuuhkajille myös turnausvoittoa.

Suomi aloitti kamppailun vahvasti, ja pallo oli ensimmäiset minuutit Viron kenttäpuoliskolla. Viro vastasi kuitenkin ottelun avausmaalista – Minihuuhkajat menetti pallon keskialueella, ja läpiajoon karannut Marlon Liivaru ohitti Osku Maukosen.

Minihuuhkajien pallonhallinta ei johtanut ensimmäisen vartin aikana hyviin tekopaikkoihin. Viro piti Suomen lähes täysin aisoissa aina 20. minuutille asti, kunnes Minihuuhkajat teki komean tasoitusmaalin. Oskari Inkeroinen löysi Elohim Nzokon keskialueelta, ja tämä tarjoili Sulo Ketolalle – hyökkääjän tarkka viimeistely toi Suomen tasoihin.

Hetkeä myöhemmin Viro oli lähellä toista osumaansa, mutta Maukonen torjui lähietäisyydeltä tulleen laukauksen. Muutama minuutti tästä Elohim Nzoko ja Aniis Machaal petasivat Ketolalle mainion paikan, josta hyökkääjä kuitenkin tykitti yli.

Suomen hyökkäyspelissä riitti haasteita myös avausjakson toisella puolikkaalla, ja Minihuuhkajille tuli paljon helppoja pallonmenetyksiä sekä harhasyöttöjä. Peli oli keskialueella todella rikkonaista – kummankin joukkueen vastaiskut pysäytettiin heti alkuunsa. Tauolle mentiin tasalukemissa, ja Suomelle jäi paljon parannettavaa toiselle jaksolle.

Minihuuhkajat tuli toiselle puolikkaalle terävällä jalalla, ja Ketola sai heti avausminuuttien aikana pari vetopaikkaa. 52. minuutilla Ketola pääsi puskemaan Matias Siltasen kulmapotkusta, mutta Mark Zahharov koppasi pallon vaivatta. Viron Kaur Kipparilta tuli puolestaan tunnin kohdalla vaarallinen keskitys – Suomi selvisi tilanteesta ilman takaiskua.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Ketola haki 1–2-osumaa kantapäällään, mutta yritys meni virolaispuolustuksen kautta kulmapotkuksi. Hetkeä aiemmin suoritettu triplavaihto toi lisää virtaa Suomelle, ja johtomaali oli erittäin lähellä, kun Ketola keskitti erinomaisesti Toivo Merolle – Zahharov kuitenkin nappasi tämän puskun varmasti.

Suomi sai palkinnon lopulta 72. minuutilla. Djoully Nzoko sai pallon boksissa ja syötti Merolle, jonka jaloista pallo pomppi Ketolalle – tämä tuikkasi lähietäisyydeltä päivän toisensa. Ketola täydensi hattutemppunsa seuraavasta hyökkäyksestä, kun Zahharov torjui Meron vedon, ja raumalaishyökkääjä laukoi paluupallon sisään.

1–3-maalin Meron kanssa alustanut Taavi Koukkumäki pääsi heti perään avopaikkaan ja viimeisteli Suomen neljännen. Minihuuhkajat sai hetkeä myöhemmin onnistumisen myös erikoistilanteesta, kun pallo jäi pomppimaan maalin edustalle ja David Weiss syötti Ketolalle, joka pyssytti neljännen osumansa.

Siltanen hankki 85. minuutilla rangaistuspotkun, josta Mero laukoi turnauksen toisen maalinsa. Eemil Tanninen oli vielä lopussa lähellä, mutta seuraavasta maalista vastasi Viron Patrik Kristal. 2–6-osuma jäi pelin viimeiseksi, vaikka kummallakin joukkueella oli paikkansa vielä lisäajalla.

– Meillä oli aihioita jo ensimmäisellä puoliajalla, mutta saimme aikaan vain yhden maalin. Se maali olikin malliesimerkki siitä, mitä haluamme. Pääsimme avausjaksolla Viron puolustus- ja keskikenttälinjan väliin useampaan otteeseen, mutta viimeiset ratkaisut eivät onnistuneet, päävalmentaja Kai Nyyssönen totesi.

– Toinen puoliaika alkoi meiltä hyvin, ja tunnin pelin jälkeen peli oli vain yhtä maalia. Viimeistelimme hyvällä prosentilla, vaikka paikkoja olisi ollut myös lisämaaleihin. Olen todella tyytyväinen siitä, kuinka onnistuimme murtautumisessa viimeisen puolituntisen aikana.

Päävalmentaja oli tyytyväinen myös viikon antiin. Kahden voiton lisäksi joukkue tiivistyi entisestään.

– Mitä enemmän saamme viettää päiviä yhdessä, sitä enemmän pelimme kehittyy. On mukavaa päättää turnaus voittoon ja palata omaan arkeen tällaisen ottelun jälkeen. Tämä oli vuoden viimeinen maaottelumme, ja ensi vuonna ikäluokka karsii EM-kisoihin – tästä on hyvä jatkaa.

Suomen sankariksi nousseella Ketolalla oli pelin jälkeen luonnollisesti hyvät fiilikset.

– Oli kyllä mieletön matsi. Olemme harjoitelleet hyökkäyspelaamista koko viikon ajan, ja onnistuimme tänään siinä, mitä haimme. Tämä oli minulle ensimmäinen 90-minuuttinen maajoukkueessa – tuntui hyvältä pelata koko ottelun ajan, Ketola sanoi.

– Olin ennen tätä peliä tehnyt vain yhden maalin maajoukkueessa, ja minulla alkoi olla hieman paineita maalinteosta. Nyt ketsuppipullo aukesi, ja maaleja tuli kaikkien matsien edestä. Vuosi on ollut tosi hyvä – meillä on todella tiivis joukkue, vaikka pelaajat ovat vaihtuneet paljon. Jokainen reissu on ollut hauska, ja olemme kehittyneet paljon.

Ketola on pelannut tällä kaudella junioripelien lisäksi Miesten Kolmosta, ja nuorukaisen viikko saattaa saada kruunun huomenna – Pallo-Iiroilla on mahdollisuus varmistaa suora nousu Kakkoseen Pargas IF:n reservijoukkueen vieraana.

– En ole pelannut hirveästi edustuksessa, mutta olen treenannut heidän kanssaan koko kauden. Olen mielestäni pärjännyt siellä ihan hyvin, ja kausi on ollut tosi opettavainen myös seurajoukkueen puolella.

Viro – Suomi 2–6 (1–1)
9’ Marlon Liivaru 1–0
20’ Sulo Ketola 1–1
73’ Ketola 1–2