U15-tytöt selvään voittoon Armeniasta

Suomen U15-tytöt (2007 syntyneet) voitti UEFA Development -turnauksen kolmannessa ottelussa Armenian lukemin 6-0. Kun Tallinnassa järjestetyn turnauksen aiemmissa otteluissa olivat taipuneet Viro ja Latvia, oli voitto Suomelle kolmesta ottelusta kolmas.

U15-tyttöjen avauskokoonpano Armeniaa vastaan 10.4.2022.

11.4.2022 klo 12:04

Suomen kuudesta maalista kaksi teki Ilona Kilpeläinen. Loput maalit iskivät Jessica TarenLaura OksanenCecilia Jäntti ja Olivia Ulenius.

Päävalmentaja Pekko Söderströmin mukaan pelin kuva oli odotetunlainen.

- Olimme valmistautuneet siihen, että vastustaja puolustaa syvällä. Tosi hyvä kokemus meidän pelaajille pelata sellaista joukkuetta vastaan, joka vetää paljon pelaajia pallon alle ja puolustaa näin sitkeästi ja organisoidusti, Söderström kommentoi.

- Meiltä oli tosi hyvä sisääntulo peliin. Neljä maalia 26 minuuttiin näytti jo vähän hurjalta, mutta vastustaja kuitenkin jaksoi puolustaa koko 90 minuuttia.

Suomi oli löytänyt oikeat lääkkeet Armenian puolustuksen rikkomiseksi.

- Hyökkäsimme monipuolisesti, ja pääsimme keskittämään hyviltä sektoreilta. Hirveästi emme laukoneet kaukaa, vaan tavoitteena oli murtautua hyvälle maalisektorille ennen laukausta. Kauempaa tuli yksi vaparimaali, mutta muuten maalit tulivat hyviltä sektoreilta. Tosi tyytyväinen pelaajien esitykseen ja siihen, että koko rosteri pääsi taas pelaamaan. Ne periaatteet, joita kävimme eilen treenikentällä läpi, näkyivät tänään todella hyvin tuolla pelikentällä. Se on aina valmentajalle hieno juttu, kun harjoitellut asiat siirtyvät peliin. Söderström summaa.

Voitokkaan turnauksen jälkeen U15-tyttöjen seuraava tapahtuma on heinäkuussa järjestettävä UEFA A -malliryhmäleiri. Joukkueen maaottelut jatkuvat lokakuussa Eerikkilän tuplamaaottelulla Ruotsia vastaan.

- Nyt on olennaista, että pelaajien kanssa tehty työ jatkuu arjessa jokapäiväisessä tekemisessä. Niin seuroissa kuin aluejoukkuetapahtumissa. Ruotsia vastaan lokakuussa vastus on erilainen, mutta uskon, että silloin olemme askelta parempia. Tämä on monipuolinen ikäluokka ja tosi mielenkiinnolla odotan seuraavia tapahtumia, Söderström päättää.

Suomi-Armenia 6-0 (4-0)
5' Jessica Taren 1-0
15' Laura Oksanen 2-0
23' Ilona Kilpeläinen 3-0