U15-tytöt päihitti Viron UEFA Development -turnauksen avauksessa

U15-tytöt (2007 ja myöhemmin syntyneet) juhli tänään tiistaina voittoa UEFA Development -turnauksen ensimmäisessä pelissään. Viron U16-maajoukkue kaatui Tallinnassa lukemin 2–1 – Pikkuhelmareiden 80. minuutin voittomaalista vastasi Laura Oksanen.

U15-tytöt

11.4.2022 klo 14:07

Ottelun voi katsoa jälkikäteen Viron jalkapalloliiton YouTube-kanavalta

U15-tytöt (2007 ja myöhemmin syntyneet) juhli tänään tiistaina voittoa UEFA Development -turnauksen ensimmäisessä pelissään. Viron U16-maajoukkue kaatui Tallinnassa lukemin 2–1 – Pikkuhelmareiden 80. minuutin voittomaalista vastasi Laura Oksanen.

Emilia Ebnezer avasi ottelun maalihanat 18. minuutilla. Kapteeni Hilla Kilpeläinen löysi Oksasen keskialueelta, ja tämä lähti tempokuljetukseen – Oksanen vapautti Ebnezerin hyvään tekopaikkaan, josta hyökkääjä viimeisteli tyylikkäästi yläkulmaan.

Toisen jakson alussa Suomella oli hyvä mahdollisuus tuplata johtonsa rangaistuspotkusta, mutta Emilia Wegeliuksen laukaus viuhui yli maalin. Viro tuli tasoihin reilun tunnin kohdalla, kun kotijoukkue rankaisi Pikkuhelmareita harhasyötöstä ja Vanessa Grutopin sijoitus ohitti Viivi Pietilän.

Kymmenisen minuuttia ennen varsinaisen peliajan loppua Suomi osui toistamiseen. Wegelius teki vahvan nousun boksiin ja antoi matalan syötön maalille – Viron maalivahti Katarina Elisabeth Käpa sai näppinsä väliin, ja pallo jäi maalin edustalle, josta Oksanen tuikkasi pelivälineen verkon perukoille. Johtomaalin jälkeen Suomi pelasi kypsästi, eikä Viro ollut lopussa lähellä tasoitusta.

– Olen tosi ylpeä pelaajistamme. Pelaamme vuotta vanhempien turnauksessa ja olemme ehtineet käydä puolustus- sekä hyökkäyspelin periaatteitamme läpi vain hieman – pelaajat esiintyivät tästä huolimatta todella rohkeasti. He käyttivät omia vahvuuksiaan aivan kuin toivoimme, päävalmentaja Pekko Söderström kehuu.

Päävalmentaja näkee, että Suomi oli hallitseva osapuoli koko ottelun ajan. Takaiskumaali oli vältettävissä, mutta muuten kotijoukkue pidettiin poissa vaarallisilta maalipaikoilta.

– Me saimme luotua paljon paikkoja, ja olisimme voineet tehdä useammankin osuman. Tiesimme, että meillä on laidoilla hyviä yksi vastaan yksi -pelaajia, ja pääsimme vastustajista hyvin ohi. Pääsimme monta kertaa vastustajan boksiin kuljettamalla, mutta se viimeinen silaus ei aina onnistunut, Söderström toteaa.

– Tämä oli joukkueemme osalta hieno startti kansainvälisille peleille, ja tästä on hyvä jatkaa. Latviaa vastaan meidän täytyy pitää palloa yhtä rohkeasti kuin tänään – parissa jutussa pystymme vielä parantamaan seuraavaan peliin.

Viro – Suomi 1–2 (0–1)
18’ Emilia Ebnezer 0–1
63’ Vanessa Grutop 1–1
80’ Laura Oksanen 1–2

12 Viivi Pietilä (mv)
2 Hilla Kilpeläinen (C) (85’ 6 Kristiina Saijets)
4 Rianna Leppikorpi
5 Hikaru Viherlaakso
8 Elsa Rinta-Kokko (53’ 7 Lilia Osman)
9 Emilia Ebnezer (53’ 18 Niiki Juttula) (75’ 19 Nella Mäkynen)
11 Jessica Taren (46’ 16 Cecilia Jäntti)
13 Peppi Honkila (46’ 14 Aava Salmela)
15 Olivia Ulenius
17 Laura Oksanen
20 Emilia Wegelius (85’ 3 Noora Karvonen)

Vaihdossa:
1 Aada Leiste (mv)
10 Ilona Kilpeläinen

Seuraavat ottelut:
To 7.4. klo 13.00 Latvia U16 – Suomi EJL Jalgpallihall, Tallinna
Su 10.4. klo 12.00 Suomi – Armenia U16 EJL Jalgpallihall, Tallinna

Latvia- ja Armenia-otteluista ei ole näillä näkymin luvassa livelähetystä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä