U15-tytöt aloitti UEFA Development -turnauksen voitolla

Emilia Pulkkinen teki Portugali-ottelun ainokaisen lisäajalla. Parchalissa pelattu ottelu on katsottavissa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomen avaus Portugalia vastaan.

25.11.2022 klo 15:23

U15-tytöt (2008 ja myöhemmin syntyneet) pelasi tänään perjantaina ikäluokan ensimmäisen maaottelunsa. UEFA Development -turnauksen avauskamppailu päättyi Suomen 1–0-voittoon – Portugali-ottelun (2x 40 min) tilastot löytyvät Tulospalvelusta.

Portugali otti alussa pallonhallinnan, mutta Suomen prässi toimi varsin hyvin, eikä kotijoukkueen etenemistä tehty helpoksi. Myös Portugali prässäsi ajoittain korkealta ja sai muutaman riiston Pikkuhelmareiden kenttäpuoliskolla – ne eivät kuitenkaan tuottaneet vaaraa Suomelle.

Ottelun ensimmäinen maalipaikka tuli avausjakson puolivälin jälkeen, kun portugalilaispelaaja karkasi puolittaiseen läpiajoon. Maalivahti Ella-Maria Ervasti oli tilanteessa hyvin mukana, ja pienestä kulmasta lähtenyt veto meni sivuverkon puolelle. Pikkuhelmarit pelasi seuraavat minuutit vahvasti, mutta viimeisen kolmanneksen viimeiset ratkaisut jättivät parantamisen varaa.

Portugali hyökkäsi vaarallisesti puolen tunnin kohdilla, ja pallo pyöri Suomen boksin rajalla, jossa Venla Talvitie ehti väliin viime hetkellä. Tilannetta edelsi Nette Klingbergin loukkaantuminen – laitapakki jouduttiin lopulta vaihtamaan pois kentältä. Ervasti otti vielä ennen taukoa ottelun ensimmäisen torjuntansa, kun portugalilaispelaaja kokeili noin 25 metristä.

Suomi tuli toiselle jaksolle hyvällä jalalla, ja pallo oli ensimmäisten minuuttien ajan Portugalin kenttäpuoliskolla. Rebecca Viljamaa oli lähellä päästä avopaikkaan 45. minuutilla, muttei aivan yltänyt palloon. Hetki tästä Alisa Ignatov petasi mainion paikan Melissa Ahlroosille – portugalilaisvahti torjui Ahlroosin yrityksen ilman ongelmia.

Peli oli vahvasti vieraiden otteessa, mutta Portugali väläytteli vaarallisuuttaan 53. minuutilla. Vastaisku päättyi kotijoukkueen pelaajan laukaukseen, joka meni hieman ohi. Portugali pääsi paremmin mukaan peliin toisen jakson edetessä, ja joukkue sai seuraavan kymmenminuuttisen aikana muutaman puolikkaan paikan.

Suomen avausosuma oli erittäin lähellä kymmenen minuuttia ennen varsinaisen peliajan loppua, kun portugalilaispuolustajan purku oli mennä omaan maaliin – kotijoukkueen maalivahti sai kuitenkin näppinsä väliin, ja tuloksena oli vain kulmapotku. Suomi sai hetkeä myöhemmin hyvän riiston yläalueella, mutta Emilia Pulkkisen veto blokattiin.

Peli näytti jo päättyvän maalittomaan tasapeliin, mutta Suomi sai lisäajan loppuhetkillä kulmapotkun. Pulkkinen asteli antamaan kulmapotkua, ja keskitys leijaili suoraan verkon perukoille. Peli vihellettiin päättyneeksi lähes välittömästi – joukkueen tarina sai näin unelma-alun.

– Odotimme Portugalilta hieman aktiivisempaa prässiä – he olivat aika passiivisia ja puolustivat pitkiäkin aikoja syvällä. Prässimme toimi hyvin koko ottelun ajan. Ensimmäisellä jaksolla olisimme voineet voittaa vielä enemmän palloja yläalueilla, mutta toisella jaksolla paransimme siinä, päävalmentaja Pekko Söderström totesi.

– Me jouduimme puolustamaan välillä syvemmällä, emmekä olleet ehtineet harjoitella sitä kertaakaan. Etenkin tämä huomioiden pelaajat toimivat todella kypsästi, eikä Portugali saanut mielestäni yhtään todellista maalintekopaikkaa. Moni pelasi ensimmäistä kertaa pitkään aikaan nurmella, mutta se ei haitannut menoamme merkittävästi.

Söderström oli ylpeä siitä, kuinka Suomi taisteli loppuun asti. Palkinto tuli viimeisellä mahdollisella hetkellä ja maistui erinomaiselta.

– Lopussa saatiin kulma. Meillä oli penkillä koko ajan sellainen fiilis, että saamme vielä tilaisuuden voittomaaliin. Tämän tuloksen arvoa nostaa se, että matkustimme eilen noin 12 tuntia, emmekä ehtineet vetää harjoituksia, Söderström sanoi.

– Peli alkoi paikallista aikaa jo 11:30, ja meillä oli aamulla puolen tunnin bussimatka – tytöt venyivät haastavista lähtökohdista hienoon suoritukseen, josta myös taustatiimini ansaitsee kiitokset. Tämä oli mainio alku turnaukselle, mutta täytyy muistaa, että turnaus on vasta alussa. Huomenna on välipäivä, ja heti sunnuntaina pelaamme Espanjaa vastaan.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
Su 27.11. klo 17:00 Espanja – Suomi (Estádio da Bela Vista, Parchal)
Ke 30.11. klo 18:00 Suomi – Belgia (Estádio Municipal, Lagos)

Otteluiden mahdollisista striimeistä tiedotetaan myöhemmin.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle