U15-pojat nimetty Unkarin turnaukseen

Mukana on peräti kymmenen ensikertalaista. Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

Otto Eloluoto debytoi maajoukkueessa Serbian turnauksessa.Kuva: Nebojsa Parausic

21.3.2023 klo 15:58

U15-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) pelaa vuoden ensimmäiset maaottelunsa huhtikuun alussa. Minihuuhkajat osallistuu Unkarin turnaukseen, jossa joukkue kohtaa isäntämaan lisäksi Puolan sekä Slovakian.

Ikäluokan ensimmäiset maaottelut pelattiin viime marraskuussa, kun Minihuuhkajat pelasi UEFA Development -turnauksessa Serbiassa. Päävalmentaja Kai Nyyssönen nimesi Unkarin turnaukseen kymmenen maajoukkueessa debytoinutta pelaajaa ja yhtä monta ensikertalaisia.

– Olemme nähneet alkuvuodesta mukavasti pelaajia maajoukkueleirillä, minialueturnauksessa, aluetapahtumissa sekä seurajoukkueiden otteluissa. Tein valinnat näiden tapahtumien perusteella. Vaihtuvuus edellisiin maaotteluihin on suuri, mutta haluammekin antaa mahdollisimman monelle pelaajalle ensimmäisen maaottelun, Nyyssönen avaa.

– Jokainen maaottelu pitää toki ansaita, ja nämä pelaajat ovat ansainneet kutsunsa. Täytyy muistaa, että pelaajien väliset erot ovat todella pieniä – moni pettyi jälleen, mutta futista tulee ajatella pitkällä tähtäimellä. Tämä on pitkä prosessi, ja ensimmäinen maaottelu voi hyvinkin tulla vasta Huuhkajissa.

Minihuuhkajat avaa maajoukkuetapahtuman kotimaassa ja lentää ensimmäisten harjoitusten jälkeen Unkariin. Kaksi ensimmäistä ottelua pelataan perättäisinä päivinä, ja viimeistä kamppailua edeltää vain yksi lepopäivä, joten ohjelma on tutun tiivis.

– Mikäli kaikki pelaajat ovat kunnossa, kahdessa ensimmäisessä pelissä on erilainen avauskokoonpano. Viimeisen ottelun avauksen mietimme yhdessä valmennustiimin kanssa – kaikki tulevat saamaan peliaikaa ja hyvän näyttöpaikan, Nyyssönen sanoo.

– Kaikki vastustajamaamme ovat valmistautuneet turnaukseen hyvin, ja saamme varmasti kolme kovaa peliä. Unkari on UEFA:n rankingin ykköskorissa, ja Slovakia sekä Puola kakkoskorissa hieman meidän edellämme. On tärkeää, että saamme peliämme eteenpäin, mutta tähtäämme toki myös turnausvoittoon.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Niilo Husu (mv), Ilves
Maximillian Aerts (mv), VJS (KoiPS, HJK, KäPa, TiPS)
Musa Hietakangas, HJK (FC Espoo, KaPy)
Eetu Grönlund, HJK (PiTa)
Tomi Väkiparta, FC Jazz (MuSa)
Leevi Palmula, HJK
Albion Musa, TiPS
Ville Kumpu, Ilves
Kevin Haarma, VJS (TiPS, HCFA)
Emil Väre, FC Jazz (Pihlavan Työväen Urheilijat)
Otto Eloluoto, FC Inter (TPS, Raision Nappuliiga)
Bruno Katz, HJK (KäPa)
Antton Nylund, HJK
Miska Laaksonen, Pallo-Iirot (LLuja)
Adam Zaitra, HJK (KyIF)
Otto Tiitinen, Ilves (HyPS, LPS)
Rasmus Tuomi, FC Inter (TPS, Raision Nappulaliiga)
Aapo Ruohio, LAUTP
Alberto Velasquez, HJK
Ermal Rrustemi, SalPa (Salon Wilpas)
Noah Rantasalmi, PPJ (nimetty Alan Ahmed, TPS (FC Inter, SalPa) tilalle 30.3.)
Valtteri Lehtomäki, Ilves (Valkeakosken Nappulaliiga)

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ti 4.4. klo 15:00 Suomi – Slovakia, Telki
Ke 5.4. klo 17:00 Suomi – Unkari, Telki
Pe 7.4. klo 12:00 Puola – Suomi, Telki

Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä