U15-pojat nimetty Kroatian turnaukseen

Minihuuhkajat pelaa viiden päivän aikana neljä ottelua. Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

Lauri Suutarinen debytoi maajoukkueessa viime syksynä.Kuva: Nebojsa Parausic

27.4.2023 klo 13:56

U15-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) matkaa toukokuussa Kroatiaan, jossa pelataan kahdeksan maan Vlatko Marković -turnaus. Suomi kohtaa lohkovaiheessa isäntämaan lisäksi Walesin sekä Etelä-Korean – turnauksen neljäs peli on sijoitusottelu. Toisessa lohkossa pelaavat Belgia, Bosnia-Hertsegovina, Montenegro sekä Slovakia.

Joukkue pelasi edelliset maaottelunsa huhtikuun alun Unkarin turnauksessa. Minihuuhkajat kukisti Slovakian, hävisi isännille ja tasasi maalit Puolan kanssa – Suomi sijoittui neljällä pisteellä hopealla.

– On loistavaa, että pääsemme jatkamaan töitä muutama viikko edellisen turnauksen perään. Asiat ovat pelaajilla tuoreessa muistissa – vaihtuvuutta on toki paljon. Toukokuun turnaukseen valittiin kahdeksan pelaajaa, jotka tulevat tekemään maajoukkuedebyyttinsä. Koska pelaamme neljästi viiden päivän aikana, kaikki saavat reilusti minuutteja, päävalmentaja Kai Nyyssönen toteaa.

Suuri vaihtuvuus ei ole joukkueelle uusi asia, sillä yhdeksän pelaajaa debytoi maajoukkueessa huhtikuussa. Valmennus ja pelaajat kävivät Unkarissa läpi sitä, millainen Suomi kentällä halutaan olla – yksi tärkeimmistä asioista oli se, mitä yläalueiden riistojen jälkeen tapahtuu.

– Slovakia-pelissä onnistuimme riistoissa erinomaisesti ja saimme luotua tekopaikkoja sekä maaleja. Unkaria vastaan emme päässeet murtautumaan samalla tavalla – Puola-pelissä olimme hieman parempia, muttemme tarpeeksi hyviä. Haluamme olla toukokuun turnauksessa vielä aggressiivisempia, Nyyssönen sanoo.

– Kroatiassa meidän on tärkeää onnistua myös boksin puolustamisessa. Viime turnauksessa se onnistui huomattavasti paremmin kuin ikäluokan ensimmäisissä maaotteluissa, mutta pystymme parantamaan vielä selvästi.

Suomen joukkue (aiemmat seurat Suomessa):
Maximillian Aerts (mv), VJS (KoiPS, HJK, KäPa, TiPS)
Jone Tarkanmäki (mv), HJK (LePa, FC Espoo)
Lauri Suutarinen, FC Vaajakoski (Jyväskylän Komeetat, Jyväskylän Nousu)
Eetu Grönlund, HJK (PiTa)
Melvin Dahlbom, FC Inter (FC Boda, Kimito Sportförening)
Leevi Palmula, HJK
Hugo Taumberger, Tervarit-j
Ville Kumpu, Ilves
Kevin Haarma, VJS (TiPS, HCFA)
Tomi Väkiparta, FC Jazz (MuSa)
Otto Eloluoto, FC Inter (TPS, Raision Nappulaliiga)
Bruno Katz, HJK (KäPa)
Antton Nylund, HJK
Eeli Kiiskilä, FC Jazz (MuSa)
Adam Zaitra, HJK (KyIF)
Otto Tiitinen, Ilves (HyPS, LPS)
Nicholas Vainio, AIK
Joshua Tala, TiPS (KoiPS)
Alberto Velasquez, HJK
Alan Ahmed, TPS (FC Inter, SalPa)
Rasmus Tuomi, FC Inter (TPS, Raision Nappulaliiga)
Ahti Haikala, FC Honka (LPS, ToTe, PK-35)

Suomen ottelut (Suomen aikaa):
Ke 10.5. 13:15 Wales – Suomi, Sesvete (Stadion NK Sesvete)
To 11.5. 13:15 Suomi – Kroatia, Karlovac (Stadion Branko Čavlović-Čavlek)
Pe 12.5. 19:15 Suomi – Etelä-Korea, Velika Gorica (HNK Gorican harjoituskeskus)
Su 14.5. sijoitusottelu (aika ja paikka selviävät perjantain pelin jälkeen)

Palloliitto selvittää mahdollisuutta otteluiden striimaamiseen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä