U15-pojat hakee Serbian turnauksen avausvoittoaan lauantaina

Kello 12:00 alkavasta Montenegro-ottelusta ei ole luvassa livelähetystä heikon verkkoyhteyden takia, mutta tallenne ladataan Palloliiton YouTube-kanavalle myöhemmin lauantain aikana.

Minihuuhkajat harjoitteli Stara Pazovassa tänään perjantaina.

18.11.2022 klo 19:24

U15-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) kärsi eilen torstaina 1–4-tappion Kreikalle. Minihuuhkajat aloitti UEFA Development -turnauksen avausottelun mainiosti, kun Alberto Velasquez osui heti alkuminuuteilla – Kreikka kuitenkin käänsi pelin edukseen. Tarkempi raportti ottelusta löytyy täältä.

Päävalmentaja Kai Nyyssönen kertoo, että Kreikka-ottelu purettiin heti torstai-iltana. Nyyssösen mukaan pelaajat olivat pettyneitä, mutta katseet on käännetty tulevaan.

– Meidän on mietittävä tulevia pelejä, emmekä voi jäädä murehtimaan mennyttä. Meidän täytyy parantaa tietyissä asioissa pala kerrallaan – kun saamme alle enemmän kovatasoisia pelejä, totumme paremmin kansainväliseen tempoon. Onnistumisten myötä pelaajien ja joukkueen itseluottamus kasvaa, Nyyssönen toteaa.

Ensimmäisen jakson Suomen keskikentällä uurastanut Adam Zaitra kertoo, että Kreikka-peli erosi selvästi sarjapeleistä, johon hän on tottunut. HJK:ta edustava Zaitra toteaa, että vastustaja tuli päälle erittäin aggressiivisesti.

– Kentällä joutui tekemään paljon enemmän töitä, ja tilaa sekä aikaa oli selvästi vähemmän. Olen kuitenkin ihan tyytyväinen omaan suoritukseeni. Seuraavissa peleissä meidän pitää pystyä liikuttamaan ja pitämään palloa paremmin – Montenegro on vaarallinen vastahyökkäyksissä, ja meidän täytyy välttää pallomenetyksiä. Huomenna meidän tulee hyödyntää tilat, joita heidän linjansa taakse jää, KyIF:n kasvatti pohtii.

Montenegro avasi turnauksen maalittomalla tasapelillä isäntämaa Serbiaa vastaan. Nyyssösen mukaan Montenegro pelasi varsin suoraviivaisesti, ja kookkaat hyökkääjät olivat vahvoja pääpalloissa. Minihuuhkajien tulee onnistua pitkien pallojen puolustamisessa etenkin, kun vastustajan riistojen jälkeen.

– Vastus tulee olemaan hyvin erilainen kuin torstaina. Kreikka prässäsi meitä vastaan todella ylhäältä, mutta Montenegro vetäytyi Serbia-ottelussa melko alas ja puolusti mies miestä vastaan. Montenegro on hyvä tilanteenvaihdoissa – he toimivat todella nopeasti riistojen jälkeen, Nyyssönen sanoo.

– Montenegrolla oli eilen muutama hyvä hyökkäys, joista he eivät kuitenkaan onnistuneet – Serbiallakin oli tosin paikkansa voittoon. Montenegro on varmasti katsonut meidän Kreikka-pelimme, joten he voivat lähteä otteluun erilaisella lähestymistavalla. Olemme valmistautuneet otteluun hyvin, ja odotamme huomista innolla.

Suomen seuraavat ottelut (Suomen aikaa):
la 19.11. 12:00 Suomi – Montenegro, Stara Pazova
ti 22.11. 12:00 Suomi – Serbia, Stara Pazova