U15-pojat avasi voittotilinsä Montenegron kustannuksella

Rasmus Tuomi ja Alberto Velasquez tekivät maalin mieheen 2–1-voitossa.

Suomen avaus Montenegroa vastaan.

19.11.2022 klo 16:05

U15-pojat (2008 ja myöhemmin syntyneet) kaatoi Montenegron tänään lauantaina pelatussa UEFA Development -turnauksen ottelussa (2x40 min). Voitto oli ikäluokalle ensimmäinen – Serbian turnauksen ottelun voi katsoa jälkikäteen Palloliiton YouTube-kanavalta.

Rasmus Tuomi viimeisteli Suomen avausosuman itse hankkimastaan rangaistuspotkusta, kun pelikellossa oli reilut 25 minuuttia. Voittomaalin teki reilun tunnin kohdalla Alberto Velasquez, joka oli ehtinyt olla kentällä vain hetken aikaa. Lazar Savović kavensi vielä lisäajalla, mutta Minihuuhkajat piti maalinsa puhtaana viime hetkien ajan ja juhli lopulta 2–1-voittoa. Minihuuhkajat pelasi miltei koko toisen jakson ylivoimalla, kun Vuk Kostić katseli punaista 49. minuutilla.

Päävalmentaja Kai Nyyssönen kertoo, että joukkueen pelisuunnitelma toteutui varsin hyvin. Suomi tiesi, että Montenegron selustasta löytyy tilaa, ja kumpikin maali syntyi niin, että pallo pelattiin onnistuneesti linjan taakse. Vastustajana Montenegro oli erittäin suoraviivainen, mutta Minihuuhkajat selvisi pitkistä palloista kiitettävästi.

– Oli tärkeää saada positiivinen tulos, ja mielestäni ansaitsimme voiton. Meillä oli hyviä paikkoja lisämaaleihin, mutta emme onnistuneet viimeistelyssä. Ottelu oli osoitus siitä, että menemme eteenpäin askel kerrallaan – paransimme monessa asiassa, jos tätä verrataan torstain matsiin. Oli hienoa nähdä, kuinka pelaajat toteuttivat sopimiamme asioita, Nyyssönen toteaa.

– Voitto kasvatti varmasti koko ryhmän itseluottamusta. Meillä on vielä yksi ottelu, jossa pyrimme pelaamaan vielä paremmin. Ehdimme viilata sekä puolustus- että hyökkäyspeliämme tulevien päivien aikana – tiistaina lähdemme kaatamaan Serbiaa.

Montenegro – Suomi 1–2 (0–1)
26’ Rasmus Tuomi (rp) 0–1
62’ Alberto Velasquez 0–2
80+’ Lazar Savović 1–2