U15-poikien johto suli lisäajalla

Turnausisäntä Serbia osui loppuhetkillä kahdesti, ja päätöslukemat olivat 4–4. Tallenne löytyyh Palloliiton YouTube-kanavalta.

Suomen avaus Serbiaa vastaan.

22.11.2022 klo 17:35

U15-poikien (2008 ja myöhemmin syntyneet) UEFA Development -turnaus päättyi todelliseen maali-ilotteluun tänään tiistaina. Minihuuhkajat oli tiukasti kiinni toisessa peräkkäisessä voitossaan, mutta Serbia rynni tasoihin pitkäksi venyneen lisäajan aikana.

Päävalmentaja Kai Nyyssösen mukaan Serbia oli selvästi vahvempi avausjaksolla, ja vastustaja ansaitsi taukojohtonsa. Serbia viimeisteli ensimmäisen puolikkaan ainokaisen 37. minuutilla – Suomella oli lähinnä puolittaisia paikkoja.

– Emme saaneet peliämme kulkemaan ensimmäisellä jaksolla, emmekä pysyneet oikein Serbian vauhdissa. Voitimme liian vähän kaksinkamppailuja, ja Serbia oli kollektiivisesti vahvempi, Nyyssönen sanoi.

Toinen jakso sai suomalaisittain lentävän lähdön, ja Minihuuhkajat käänsi tappioaseman johdoksi ensimmäisen yhdeksän minuutin aikana. Ermal Rrustemi viimeisteli tasoitusmaalin ja Niilo Siren vei Suomen johtoon pari minuuttia myöhemmin – Serbia kuitenkin teki 2–2-osuman vain hetki tästä.

Minihuuhkajat nousi tunnin pelin jälkeen johtoon, kun Alberto Velasquez osui jo kolmannen kerran turnauksessa. Bruno Katz osui juuri ennen varsinaisen peliajan päätöstä, mutta Serbia ei luovuttanut. Kahden minuutin lisäaika oli täynnä, kun vastustaja kavensi – 4–4-tasoitus syntyi rangaistuspotkusta seitsemännellä lisäaikaminuutilla.

– Saimme toiselle jaksolle hyvän alun, ja peli kääntyi päälaelleen. Voitimme kaksinkamppailuja yläalueilla ja saimme hyviä katkoja sekä riistoja – teimme niiden kautta hienoja maaleja. Nostimme selvästi tasoa ja onnistuimme hyödyntämään tilat, joita Serbia jätti. Meillä oli paikkoja myös lisämaaleihin, Nyyssönen avasi.

– Serbia pelasi tänään loppuun asti, ja minua harmittaa etenkin poikien puolesta, että voitto valui käsistämme. Meidän täytyy pystyä pelaamaan kypsästi päätösvihellykseen asti – onneksi nyt ei pelattu EM-karsintapisteistä. Tämä ikäluokka pelaa karsintoja parin vuoden päästä, jolloin tällaisista otteluista tulee napata pisteitä.

Tasapelin jälkeen vedettiin turnauksen sääntöjen mukaisesti rangaistuspotkukilpailu, jossa Serbia oli vahvempi maalein 4–2. Suomen saldo oli täten neljä pistettä kolmesta pelistä – avauspelissään Minihuuhkajat taipui Kreikalle, ja toisessa ottelussaan Suomi otti ikäluokan ensimmäisen maaotteluvoiton Montenegron kustannuksella.

– Kokoonnuimme tiistaina Talissa ja harjoittelimme ensi kertaa tällä ryhmällä – nyt viikkoa myöhemmin olemme pelanneet kolme maaottelua. Ensimmäisessä pelissä oli hakemista kansainvälisen vauhdin kanssa, mutta paransimme kahdessa viimeisessä ottelussa. Montenegroa vastaan saimme turnauksen ehjimmän esityksemme, ja tänäänkin saimme toteutettua hyviä juttuja, vaikka vastus oli mielestäni turnauksen kovin, Nyyssönen totesi.

– Olemme jutelleet poikien kanssa viikon aikana, ja moni on sanonut, että maaotteluiden intensiteetin kanssa on ollut totuttelemista. Pelaajiemme tavoitteet ovat ammattilaiskentillä, ja he saivat näissä peleissä tärkeää kokemusta siitä, millainen taso kansainvälisissä peleissä on. Toivon, että turnaus innostaa heitä tekemään entistä kovempaa töitä.

U15-poikien seuraavat tapahtumat odottavat ensi vuonna, jolloin nähdään rutkasti lisää maajoukkuedebyyttejä.

– Nuorimpien ikäluokkien maajoukkuetoimintaan kuuluu se, että seuraavassa tapahtumassa on uusia pelaajia. Se, että joku tämän turnauksen pelaajista ei ole mukana ensi kerralla ei tarkoita sitä, että hän olisi suoriutunut huonosti. Haluamme kokeilla ensi vuonna paljon pelaajia ja antaa heille näyttöpaikkoja.

Suomi – Serbia 4–4 (0–1) *
37’ Dušan Jovanović 0–1
47’ Ermal Rrustemi 1–1
49’ Niilo Siren 2–1
52’ Pavle Štulić 2–2
61’ Alberto Velasquez 3–2
79’ Bruno Katz 4–2
80+’ Mateo Maravić (rp) 4–3
80+’ Pavle Štulić 4–4

* turnauksen otteluiden peliaika oli 2x40 min

12 Maximillian Aerts (mv)
2 Eetu Grönlund
4 Tomi Väkiparta
6 Antton Nylund (C) (63’ 16 Raminder Singh)
8 Adam Zaitra
9 Alberto Velasquez (63’ 10 Rasmus Tuomi)
11 Otto Eloluoto (41’ 7 Niilo Siren)
15 Ville Kumpu
17 Daniel Vadell (71’ 21 Pyry Veikkolainen)
19 Ermal Rrustemi (71’ 20 Bruno Katz)
22 Casper Langhoff (33’ 13 Onni Kallio)

Vaihdossa:
1 Milo Knaapinen (mv)
3 Lauri Suutarinen
5 Melwin Moliis
14 Albion Musa
18 Caleb Nguyen

Ermal Rrustemi, Ville Kumpu sekä Alberto Velasquez palkittiin otteluviireillä.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä