Tuhannet metsät, tuhannet järvet ja tuhat A-maajoukkuesankaria – Maajoukkueiden uudet pelipaidat on julkaistu!

Huuhkajien ja Helmareiden uudet viralliset pelipaidat ovat saaneet inspiraationsa suomalaisesta luonnosta – sen tuhansista metsistä ja järvistä. Myös Pikkuhuuhkajat, sekä naisten ja miesten futsalmaajoukkueet siirtyvät pelaamaan jatkossa uusilla pelipaidoilla. Viralliset koti- ja vieraspelipaidat ovat nyt myynnissä Maajoukkueen verkkokaupassa!

31.5.2022 klo 18:14

Maajoukkueiden uudet koti- ja vieraspelipaidat on julkaistu näyttävällä lanseerausvideolla, jota tähdittävät Huuhkajien ja Helmareiden entiset ja nykyiset sankarit. Videon kertojana toimii YLE:n Avara luonto -ohjelman pitkäaikainen luontoääni Jarmo Heikkinen.

Uudet pelipaidat ovat kunnianosoitus Suomelle ja suomalaisten vuosituhansia rakentuneelle luontosuhteelle, sekä jalkapallon naisten ja miesten tuhannelle A-maajoukkuepelaajalle, jotka ovat edustaneet Suomea 111-vuotisen maajoukkuehistorian aikana.

- Suomen pelipaidat ovat maajoukkuebrändeillemme tärkeitä symboleita ja iso osa jalkapallokulttuuriamme. Uusien pelipaitojen lanseeraaminen on merkityksellinen hetki, johon haluamme panostaa. Pelipaitojen inspiraation lähteistä halusimme kertoa vaikuttavan ja tunteikkaan lanseerausvideon muodossa. Toivomme, että lanseeraus ja pelipaitojen designit herättävät paljon keskustelua, kertoo Palloliiton markkinointipäällikkö Mikko Laitinen.

Ensimmäistä kertaa uudet pelipaidat nähdään tositoimissa kesäkuun alussa, kun Huuhkajat aloittaa lauantaina 4.6. alkavan Nations Leaguen myötä matkan kohti EURO2024-lopputurnausta Olympiastadionilla pelattavalla ottelulla Bosnia-Hertsegovinaa vastaan. Helmareiden osalta ensiesiintyminen uusissa pelipaidoissa on vuorossa maanantaina 27.6., kun joukkue viimeistelee kisakuntoaan kohtaamalla Turun Veritas Stadionilla Japanin. Helmarit pelaa uusilla pelipaidoilla myös heinäkuussa Englannin EM-lopputurnauksessa.

- Kun Suomi-paidan pukee päälle, emme edusta vain itseämme vaan pelaamme täysillä koko Suomen puolesta. Uudet peliasut symboloivat hienosti Suomea ja suomalaisuutta. Suomalainen luonto tunnetaan ulkomailla hyvin, ja ulkomailla pelatessa Suomen puhdasta luontoa arvostaa entistä enemmän. Erityisesti omaa merenrantamökkiä on ikävä täällä maailmalla, sanoo Helmareiden puolustaja Elli Pikkujämsä.

TUHANNET JÄRVET – KOTIPELIPAITA JATKAA SUPERSUOSITUN EDELTÄJÄNSÄ VIITOITTAMAA TIETÄ

Maajoukkueiden uuden kotipelipaidan design pohjautuu supersuosion saavuttaneeseen edeltäjäänsä, joka myytiin loppuun viime syksyn aikana. Huuhkajien EM-kisoissa tutuksi tekemä paita keräsi kosolti myös kansainvälistä huomiota. Uudessa kotipelipaidassa Suomen tuttu siniristi nähdään aiempaa vaaleampana, ja lisäksi moderni pohjakuviointi tuo paitaan omat mielenkiintoiset yksityiskohtansa.

- Uuden kotipelipaidan designissa halusimme kunnioittaa vanhaa, mutta tuoda ilmeeseen sopivasti uuttakin. Maajoukkueidemme edelliset pelipaidat, etenkin kotipaita, olivat monellakin mittarilla ennenkuulumattomia menestyksiä. Kotipaidan tyyliä ylistettiin laajalti, ja myyntimäärät rikkoivat ennätyksiä. Näin ollen olemmekin erittäin innoissamme tuomassa markkinoille pelipaitojen seuraavia luomuksia, Palloliiton myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Varis sanoo.

TUHANNET METSÄT – ROHKEA JA RAIKAS VIERASPELIPAITA ON ASKEL UUTEEN

Maajoukkueiden uuden vieraspelipaidan design on kotipaitaan verrattuna reippaampi irtiotto aiempaan. Tuttu sininen säilyy päävärinä maajoukkueiden kakkosasussa myös jatkossa. Klassinen yksivärisyys jää kuitenkin historiaan ja uutta vieraspaitaa hallitsee rohkea ja kokeileva salmiakkiruudullinen metsäkuviointi.

- Uuden vieraspelipaidan osalta lähestymisemme oli täysin uudenlainen ja rohkeampi. Yhdessä uudet koti- ja vieraspaitamme muodostavat eheän kokonaisuuden ja viestivät siitä, mitä me suomalaiset rakastamme ja mistä meidät myös maailmalla tunnetaan: puhtaasta luonnosta, sekä tuhansista metsistä ja järvistä. Kuten miesten EM-kisat viime vuonna osoittivat, maajoukkueemme ovat kannattajineen todellisia positiivisen Suomi-kuvan sanansaattajia maailmalla ja tänä kesänä on Helmareiden vuoro astua Euroopan parrasvaloihin, Varis sanoo.

HELMAREIDEN VIRALLINEN EM-KISAPAITA JA 1000 A-MAAJOUKKUESANKARIA SPECIAL EDITION

Helmareiden kisavuoden kunniaksi uusista pelipaidoista on saatavilla rajoitettu erä myös virallisella naisten EM-lopputurnauksen logolla varustettuja versioita. WEURO2022 Limited Edition on naisten A-maajoukkueen virallinen pelipaita kesän EM-lopputurnauksessa. Limited Editionia on myynnissä niin koti- kuin vieraspelipaitana.

- Huuhkajat edustivat viime kesänä upeasti Suomea EM-lopputurnauksessa ja nyt on meidän vuoro viedä Suomea ja suomalaisuutta maailmalle. Tuleva kesä on meille upea mahdollisuus. Olemme todella ylpeitä siitä, että saamme toimia esikuvina ja edustaa Suomea näissä peliasuissa, sanoo Helmareiden keskikenttäpelaaja Emmi Alanen.

Uusien pelipaitojen lanseerausvideolla ei nähty useita maajoukkuelegendoja syyttä. Suomessa on pelattu maajoukkuejalkapalloa vuodesta 1911 lähtien, ja maaliskuussa Huuhkajien Islanti-ottelussa Miska YlitolvastaMiro Tenhosta ja Mikael Soisalosta tuli kautta aikojen 1000., 1001. ja 1002. pelaaja, joka on edustanut Suomea jalkapallon naisten ja miesten A-maajoukkueissa.

- Suomen maajoukkueen edustaminen on suurin kunnia, jonka pelaaja voi uransa aikana saada. Minulle oli aina sydämen asia pelata Suomelle. On ollut hienoa seurata maajoukkueiden meininkiä viime vuosina, ja tuntuu siltä, että olemme menossa yhdessä oikeaan suuntaan, 100 A-maaottelua urallaan pelannut maajoukkuelegenda Ari "Zico" Hjelm tunnelmoi.

- Kun aikanaan aloitimme naisten maajoukkuetoimintaa, niin eihän silloin osannut kuvitellakaan, että mihin tämä touhu voisi johtaa. Tuntuu hienolta ja arvokkaalta, että myös meitä vanhoja pelureita muistetaan ja huomioidaan. Olemme kulkeneet jo pitkän matkan ja jalkapallo säilyy matkassa mukana läpi elämän, sanoo naisten A-maajoukkueen ensimmäinen kapteeni Marketta Hartikka.

1000 A-maajoukkuesankaria Special Edition on kunnianosoitus suomalaisille jalkapallon A-maajoukkuepelaajille. Paidan selkämystä koristaa erikoispainatus, jonka numeroihin 0–9 on lisätty kaikkien jalkapallon A-maajoukkueita edustaneiden pelaajien nimet. Special Edition -paita toimitetaan ostajille näyttävässä erikoislaatikossa ja sitä on saatavilla niin koti- kuin vieraspelipaitana.

- Special Edition on yksi tapa osoittaa kunnioitusta tuhannelle A-maajoukkuepelaajille ja sille valtavalle työlle, jonka he ovat tehneet suomalaisen jalkapallon eteen 111-vuotisen maajoukkuehistorian aikana. Tätä historiateemaa ja kunnioituksen viestiä tulemme viemään vahvasti eteenpäin koko kuluvana vuonna, markkinointipäällikkö Laitinen sanoo.

Tutustu maajoukkueen uusiin pelipaitoihin Maajoukkueen verkkokaupassa! >>

Etkö löytänyt etsimääsi?