”Tärkein saavutettu” – sekä U17- että U19-tytöt painelivat EM-jatkokarsintoihin

EM-jatkokarsintojen lohkoarvonnat suoritetaan keskiviikkona 7. joulukuuta.

U17-tytöillä oli aihetta juhlaan Pohjois-Irlantia vastaan.

U17-tytöillä oli aihetta juhlaan Pohjois-Irlantia vastaan.Kuva: Brian Little/PressEye

1.11.2022 klo 14:28

U17- ja U19-maajoukkueet selvittivät lokakuussa tiensä kevään EM-jatkokarsintoihin. Sekä Akan Okomohin (U17) että Arttu Pitkäkankaan (U19) joukkue sijoittui karsintalohkossaan kakkoseksi – kumpikin voitti kaksi ottelua ja kärsi yhden tappion.

– Uusi formaatti takaa, että saamme erittäin kovia pelejä heti ensimmäisellä karsintakierroksella. Kansainvälisen tason mittarit ovat tärkeitä pelaajillemme – kummallakin joukkueella oli tasokas lohko. U19-maajoukkue pääsi pelaamaan Espanjaa vastaan, mikä oli varmasti opettavainen kokemus. Tärkein on nyt saavutettu, kun molemmat joukkueet pelaavat jatkokarsinnoissa, huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen toteaa.

– Kumpikin joukkue on kakkoskorissa, mikä on mainio lähtökohta arvontoihin. U17-maajoukkueen lohkovoitto jäi todella pienestä kiinni, mutta asetelmat ovat nytkin hyvät. Olen erityisen iloinen siitä, kuinka tyylikkäästi Akanin debyyttikarsinnat menivät. Pelaajat sekä valmennus hoitivat homman todella ammattimaisesti – oli hienoa seurata koko prosessia.

Miettisellä on vahva usko siitä, että Suomi voi haastaa kollektiivilla minkä maan tahansa. Hän kuitenkin muistuttaa, että yksittäisistä pelaajista tulee saada entistä valmiimpia kovatasoisiin peleihin.

– Karsintojen ensimmäisissä peleissä näkee usein, että pelaajilla on totuttelemista vauhdin kanssa. Maaotteluissa pelaajiemme tulee tehdä kaikki asiat nopeammin kuin seurajoukkueidensa peleissä. Meillä on paljon tekemistä sen kanssa, ettei kova tempo tule yllätyksenä, Miettinen sanoo.

– Nuorten maajoukkuetoiminnan tavoitteena on auttaa pelaajia ja seuroja kasvamaan kansainväliselle huipulle. Yksilöiden on tärkeä havainnoida maaotteluissa, missä he oikeasti menevät. Mitä kovempia pelaajia meillä on, sitä paremmin maajoukkueemme ja seuramme pärjäävät kansainvälisissä kilpailuissa.

Sekä U17- että U19-maajoukkue pelaa marraskuussa vuoden viimeiset maaottelunsa. U17-maajoukkue kohtaa Viron 18. marraskuuta, ja U19-maajoukkue pelaa tuplamaaottelun Ruotsia vastaan (12. ja 14. marraskuuta). Kaikki kolme maaottelua pelataan Eerikkilän jalkapallohallissa.

– U17-ikäluokka on yleensä pelannut marraskuussa Kansallisen Liigan joukkuetta tai poikajoukkuetta vastaan, ja on hienoa, että pääsemme nyt pelaamaan maaottelun. Viro on tuleva EM-lopputurnausemäntä, ja he haluavat pelata paljon maaotteluita. Ruotsi puolestaan on U19-ikäluokalle erinomainen mittari, Miettinen avaa.

U17- ja U19-maajoukkueiden jatkokarsintavastukset selviävät keskiviikkona 7. joulukuuta. Kumpaankin EM-lopputurnaukseen pääsee karsintojen kautta vain seitsemän maata, joten kisapaikoista käydään erittäin kova kamppailu.

– Jos haluamme kisoihin, meidän täytyy voittaa kovia maita. On erinomainen asia, että kumpikin joukkue saa keväälle varmuudella kolme hyvätasoista maaottelua – jatkokarsinnoissa ei ole yhtään heittopussia.

Seuraa meitä

Liity postituslistalle