Tampere liittyi Palloliiton kaupunkikumppanien joukkoon

Suomen Palloliitto ja Tampereen kaupunki allekirjoittivat tiistaina kaupunkikumppanuuden aiesopimuksen. Tampereen kaupunki liittyi näin Jyväskylän, Turun, Joensuun ja Lappeenrannan kaupunkikumppanuusjoukkoon.

Tampereen Ratinan Stadion iltavalaistuksessa

24.5.2022 klo 15:40

Tampereen kaupunkistrategia tukee vahvasti suomalaisen jalkapallon ja futsalin strategiaa. Yhtymäkohtia on useita, joita käytännön tasolla tamperelaiset jalkapallo- ja futsalseurat toteuttavat. Tampereella yli 40 seuraa liikuttaa noin 7500 pelaajaa. Seurojen yhteiskunnallinen merkitys ja vaikuttavuus on mittava. Avainajatuksena aiesopimuksessa onkin ollut ”seuratoiminta avaimena liikkumattomuuden ratkaisuun.”

Yhtenä merkittävänä tavoitteena aiesopimuksessa on taata säännöllinen keskusteluyhteys seurojen, Palloliiton ja kaupungin välille.

- Tampere on Suomen Palloliitolle merkittävä kumppani. Meille Palloliittona Tampereen kaupunki on jo pitkään ollut tärkeä maaottelu- ja muiden tapahtumien järjestämispaikka, mutta nyt allekirjoitetun aiesopimuksen myötä tiivistämme jatkossa myös muuta yhteistä tekemistä, kuten strategiaamme on isoin kirjaimin kirjattu, toteavat Palloliiton puolesta kaupunkikumppanuuden aiesopimuksen allekirjoittaneet pääsihteeri Marco Casagrande sekä Läntisen alueen aluepäällikkö Jouni Koivuniemi.

Kaupungin, seurojen ja Palloliiton kesken käydään jatkossa vuosittaiset keskustelut, joissa aiesopimukseen kirjattuja asioita tarkastellaan. Tavoitetasolla on kirjattu huomioita mm. kouluyhteistyöstä ja harrastamisesta koulupäivän yhteydessä, harrastamisen hinnasta kenttä- ja salivuokrineen sekä seura-avustuksineen. Myös syrjäytymisen ehkäiseminen sekä kotouttamiseen liittyvät yhteistoimet ovat keskusteluissa säännöllisesti mukana. Jalkapallon ja futsalin olosuhdekehitystä seurataan jatkossa kumppanuusaiesopimuksen avulla. Samoin erityisesti seurojen, mutta yhtä lailla myös Palloliiton järjestämät tapahtumat ja niiden kehittäminen tulevat mukaan säännölliseen vuoropuheluun.

Aiesopimuksen Tampereen kaupungin puolesta allekirjoittaneet sivistysjohtaja Lauri Savisaari sekä liikunta- ja nuorisojohtaja Pekka P. Paavola iloitsivat koordinoidumman yhteistyön syntymisestä.

- Meillä on tähän astikin ollut hyvä keskusteluyhteys jalkapallo- ja futsalväen kanssa. Aiesopimus kuitenkin vahvistaa vuoropuhelun säännöllisyyttä, mikä on tärkeää asioiden eteenpäin menon kannalta. Uskomme, että Tampere näyttäytyy jatkossakin erinomaisena kaupunkina harrastaa ja kilpailla. Samoin tuemme monin tavoin Tampereen roolia merkittävänä jalkapallo- ja futsaltapahtumien kaupunkina, lupaavat Savisaari ja Paavola.

Lauri Savisaari, Pekka P.Paavola, Jouni Koivuniemi ja Marco Casagrande allekirjoittivat Palloliiton ja Tampereen kaupunkikumppanuuden aiesopimuksen.

Etkö löytänyt etsimääsi?

Seuraa meitä