U17-pojille tappio Italiaa vastaan

U17-pojat (2006 ja myöhemmin syntyneet) hävisi Kosovon Pristinan Stadiumi Fadil Vokrrilla pelatussa EM-karsintaottelussa Italialle lukemin 0-4.

Suomen avaus Italiaa vastaan.

8.10.2022 klo 21:22

Avausottelussaan Kreikan voittanut Suomi aloitti ottelun pirteästi ja heti avausminuuteilla Italia sai olla tarkkana suomalaishyökkääjien liikkeiden kanssa. Avausmaali oli todella lähellä pelin viidennellä minuutilla, kun Juho Lähteenmäki laukoi vapaapotkun tolppaan.

Italia meni kuitenkin johtoon vartin pelin jälkeen. Lyhyt kulmapotkukuvio tuotti tulossa ja Marco Romano pääsi puskemaan pallon maaliviivalta verkkoon.

Italian toinen maali syntyi Federico Ragnoli Gallin toimesta. Taitava haltuunotto rangaistuspilkun kohdalla ja terävä kuti jättivät maalivahti Johannes Viitalan vaille mahdollisuuksia pelin 21. minuutilla.

Tästä kului vain pari minuuttia ja pallo oli kolmannen kerran maalissa. Simone Pafundi pääsi kääntymään kuudentoista rajalla ja tarkka alakulmalaukaus oli Suomelle liikaa.

Maalikimaran jälkeen peli tasaantui, mutta huippupaikoille Suomi ei enää ensimmäisellä nelivitosella päässyt Lähteenmäen loppusekuntien nousua lukuun ottamatta.

Italian neljäs maali syntyi toisen puoliajan kymmenennellä minuutilla ja se oli suomalaisittain epäonninen, kun Emil Leveälahti liukui pallon omaan maaliin.

Suomi oli lähellä avausmaalia pelin 74. minuutilla, mutta Vilho Huovilan laukaus meni niukasti oikealta ohi.

Toisessa päässä Ragnoli Galli laukoi vielä kymmenen minuuttia ennen päätösvihellystä terävästi, mutta Viitala esitti näyttävän torjunnan.

- Italian maalivahti olisi mielestäni pitänyt ajaa ulos heti alussa, kun hän esti meiltä maalintekotilanteen pelaamalla palloa kädellään rankkarialueen ulkopuolella. Mutta sitä on turha jossitella, kun häviää 0-4. Meidän startti oli vahva, mutta paljon parempi joukkue voitti. Meidän kannattaa keskittyä miettimään sitä, miten voisimme tulevaisuudessa kaventaa tasoeroa näihin jättiläisiin, päävalmentaja Erkka V. Lehtola tuumi.

Lehtolan mukaan ottelusta on syytä ottaa paljon oppia.

- Jos jotain, niin tällaisia pelejä meidän pelaajamme tarvitsevat. Nämä auttavat ymmärtämään sitä, mitä huippujalkapallo vaatii. Pelit on itse kentällä koettava, Lehtola pohti.

- Vain kentällä olijat tietävät, miltä tuntuu pelata Italian rajun prässin alla, miten yrittää pärjätä huipputaitavien pelaajien seassa, miten jaksaa juosta pelin alusta loppuun ja miten yrittää voittaa kaksinkamppailuja, joissa ruutia tarvitaan ihan toisella tavalla kuin kotimaan kentillä. Pojat taistelivat hyvin ja olivat välillä äärirajoilla. Mutta Italia oli kaikin tavoin niin kova, että he ansaitsivat tämän voiton, Lehtola jatkoi.

Lohkon päätösottelussa Suomi kohtaa tiistaina isäntämaa Kosovon, joka ei kahteen otteluun ole vielä saanut pistetiliään auki.

- Se on iso peli, ja voitolla todennäköisesti lunastaisimme jatkopaikan. Kosovo on tuloksiaan parempi joukkue. Uskon, että tämän illan matsin ansiosta, tappiosta huolimatta, olemme entistä valmiimpia päätöskamppailuun. Poikien kantti kyllä kestää, joten kahden välipäivän aikana tärkeintä on toipua fyysisistä rasituksista, Lehtola painotti.

Italia - Suomi 4-0 (3-0)
15' Marco Romano 1-0
21' Federico Ragnoli Galli 2-0
23' Simone Pafundi 3-0