Maajoukkueet

Suomen EM-kisataival käynnistyy perjantaina – "Me uskomme itseemme"

Helmareiden EM-avaus on edessä perjantaina Suomen aikaa kello 19.00, kun Suomi haastaa Espanjan Milton Keynesissä.

Helmareiden päävalmentaja Anna Signeul ennakoi Suomen EM-avausta lehdistötilaisuudessa Stadium Mk:lla.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

8.7.2022 klo. 01:17

Suomen naisten A-maajoukkue pääsi torstaina hakemaan tuntumaa pelialustaan näyttävällä Stadium MK:lla. Perjantain EM-avausta on odotettu pitkään – Suomi varmisti kisapaikkansa jo viime vuoden helmikuussa. Helmarit on leireillyt ja valmistautunut EM-lopputurnaukseen jo kolmen viikon ajan. Kisatunnelma ja itseluottamus on joukkueessa korkealla.

– Viimeinkin ensimmäinen ottelu on täällä. Valmistautumisemme on sujunut erinomaisesti kaiken suhteen. Odotamme innolla Espanja-ottelua, joka aloittaa virallisesti tämän matkan. Olemme valmiita, päävalmentaja Anna Signeul kertoi torstaina kansainvälisen median edessä.

Kyseessä Helmareiden historian neljäs EM-lopputurnaus. Suomen maajoukkuehistorian paras maalintekijä Linda Sällström oli mukana jo vuoden 2009 EM-kisoissa. Perjantaina yksi Sällströmin uran unelmista täyttyy.

– Edellisestä kerrasta on mennyt 13 vuotta – se on aika pitkä aika. Väliin on mahtunut kolme eturistisidevammaa ja urakin oli melkein katkolla. Viimeiset vuodet minulla on ollut yksi iso unelma ja se on ollut, että pääsisin kokemaan vielä yhdet arvokisat. Huomenna on sen aika, hyökkääjä sanoi.

Naisten EM-kisat ovat tänä vuonna isommat kuin koskaan niin katsojissa kuin näkyvyydessäkin mitattuna. Helmarit haluaa hyödyntää turnauksen antaman mahdollisuuden inspiroida lisää tyttöjä ja naisia lajin pariin.

– EM-kisat ovat loistava paikka pelaajille, kannattajille ja Palloliitolle mainostaa naisten jalkapalloa Suomessa. Nämä pelaajat ovat unelmoineet tästä pitkään, joten mielestäni meidän pitäisi tehdä tästä fantastinen hetki, Signeul tunnelmoi.

Linda Sällströmiä hymyilytti EM-avauksen aattona.

Linda Sällströmiä hymyilytti EM-avauksen aattona.Kuva: Ⓒ SPL /Riku Laukkanen

Helmarit sai keskiviikkona loistavia uutisia, kun sairastumisestaan toipunut tähtipuolustaja Natalia Kuikka matkusti Englantiin ja liittyi joukkueeseen.

– Meillä on tänään harjoituksissa kaikki pelaajat käytettävissä. Mukaan lukien Natalia Kuikka, joka harjoitteli tänään ensimmäistä kertaa joukkueen kanssa, päävalmentaja sanoi joukkueen terveystilanteesta.

Helmareiden viime vuosien kivijalka on ollut vahva ja pitävä puolustus, jota tarvitaan kovassa alkulohkossa. Päävalmentaja Signeul kuitenkin korostaa, ettei Suomi nojaa pelkästään puolustuspeliinsä.

– Olemme näyttäneet, että olemme vahva ryhmä. Karsinnoissa olimme todella vahvoja puolustuksessa, mutta olemme kehittyneet kaikilla pelin osa-alueilla. Meillä on hyviä pelaajia, jotka kehittyvät jatkuvasti. Yhä useampi pelaajistamme pelaa entistä paremmissa ympäristöissä ja sarjoissa.

Suomi lähtee perjantain otteluun altavastaajana, vaikka Espanja menettikin tähtipelaaja Alexia Putellasin loukkaantumiselle keskiviikkona.

– Suomi ei ole ikinä helppo vastustaja. Espanja voi laittaa kentälle mitä vain pelaajia, ja he ovat silti fantastinen joukkue. Kentällä on monta "Putellasta", Signeul kommentoi.

FIFA:n rankingin seitsemänneksi sijoitettu Espanja pelaa pallonhallintaan pohjautuvaa nopeaa lyhytsyöttöpeliä. Pallo tulee olemaan Suomelle perjantain ottelussa kultaakin kalliimpi.

– Useimmilla joukkueilla, jotka pelaavat Espanjaa vastaan, ei ole yli 30 prosenttia pallonhallinnasta. Meidän täytyy olla todella hyviä tilanteenvaihdoissa ja varmistaa, että pystymme tekemään positiivisia ratkaisuja niissä tilanteissa. On tärkeää yrittää pitää palloa mahdollisimman paljon, muuten joudumme vain puolustamaan, päävalmentaja totesi.

Espanjan pelityylistä löytyy kuitenkin myös Suomelle sopivia elementtejä. Espanjan ajoittain korkealla pelaava puolustuslinja on mahdollista ohittaa terävillä vastahyökkäyksillä.

– Pystymme haavoittamaan heitä. Olemme käyneet videolta läpi heidän pelaamistaan ja tiedämme, mihin iskeä. Meidän vahvuudet hyökkäyspelissä on sellaisia, joilla Espanjaa voi haavoittaa. Haluamme myös pitää palloa Espanjan puolustusalueella, mutta etenkin nopeat vastaiskut tulevat olemaan meidän vahvuutemme, Sällström kertoi.

Altavastaajan asema sopii yllätysvalmiille Suomelle.

– Me uskomme itseemme. Meillä ei ole muuta kuin voitettavaa. Hyvä vaan, jos vastustajat aliarvioivat meitä. Pystymme haastamaan ja voittamaan ihan minkä tahansa joukkueen tästä lohkosta, itsevarma Sällström totesi.

Yle näyttää kaikki kanavillaan kaikki EM-kisaottelut. Espanja-Suomi-ottelun lähetys käynnistyy Yle TV:ssa Suomen aikaa kello 18.15.

Helmarit

Seuraa meitä